مقاله سیم و کابلکنترل کیفیت سیم و کابل

اطلاعات و نکات عملی در ارتباط با آب صابون (روغن کشش)

روغن آب صابون

اطلاعات و نکات عملی در ارتباط با آب صابون (روغن کشش)

 

روغن آب صابون

محدوده دمائی :

نگهداری بشکه های روغن آب صابون باید در محدوده دمای ۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد و در فضای مسقف و بدون تابش مستقیم نورآفتاب صورت گیرد. آب باران یا هر آب دیگر نباید به درون بشکه ها نفوذ نماید. عمر نگهداری روغن آب صابون معمولاً حداقل یک سال می باشد.

 

طراحی کابل ،محاسبه قطر روی رشته های تابیده کابل ها و محاسبات نخ فیلری

 

تمیز کاری مخزن ماشین کشش راد و فاین

قبل از ساخت و آماده سازی آب صابون در درون مخزن ماشین کشش راد یا فاین ، باید کلیه قسمت های مخزن، لوله ها، دای ها و پولی ها را کاملاً تمیز نمود.

هرگاه مخزن ماشین کشش کاملاً تمیز نگردد ممکن است باعث رشد و تکثیر باکتری ها و کاهش عمر آب صابون گردد. در برخی از کارخانجات از نفت سفید استفاده می شود اما اگر نفت در تماس با آب صابون قرار گیرد باعث عدم پایداری آب صابون می گردد. می توان از مواد مخصوص شستشو و تمیز کاری مخازن کشش استفاده نمود.

 

دستگاه کشش راد

روغن بایستی به تدریج و به آرامی اضافه شود

در ساخت آب صابون باید روغن را به تدریج و به آرامی در قسمتی از مخزن که دارای بیشترین تلاطم و بهم خوردگی می باشد به آب اضافه نمود. معمولاً مناسب ترین محدوده دمای محیط برای مخلوط کردن ۳۰-۵ درجه سانتی گراد می باشد.

 امولسیون چیست ؟

آب صابون ماشینهای کشش، امولسیون روغن در آب نامیده می شود. پراکنده شدن ذرات یک مایع در داخل مایع دیگر بدون اینکه در آن حل شده و یا با آن ترکیب شود را امولسیون می نامند.

امولسیون روغن در آب حالت پایدار نداشته و آب و صابون در اثر اختلاف وزن مخصوص از یکدیگر جدا می شوند. به همین دلیل برای پایدار کردن آن یک ماده مخصوص بنام امولسیون کننده یا آمیزنده EMULSIFIER  به آن اضافه می کنند که باعث می گردد پخش روغن در آب پایدار شده و از یکدیگر جدا نشوند.

امولسیون کننده از یک ماده خاصی تشکیل شده که جنس دوسر ذرات آن متفاوت می باشد. یک سر ذره، جذب روغن و سر دیگر آن، جذب آب شده و باعث می شود که جدایش صورت نگیرد.

 

https://fapool.ir/file/71349/?ref=sbargh.ir

 

 درصد روغن در آب صابون دستگاه های کشش راد و فاین و مدیوم

درصد روغن در آب صابون در ماشین های کشش فاین ۵-۳ درصد، در ماشین های کشش مدیوم ۸-۵ درصد و در ماشین های کشش سنگین راد ۱۵-۱۰ درصد می باشد.

 

رفرکتومتر
رفرکتومتر

مشخصات فنی روغن کشش مس (سیم و کابل)

 

 چربی یا ph محلول

چربی مورد استفاده در آب صابون از مواد مختلفی تهیه می گردد که معمول ترین آنها روغن نخل، روغن کرچک، روغن بادام زمینی، روغن سویا و یا روغن جگر ماهی می باشند.

هرگاه مخلوط کردن به نحو صحیح صورت نگیرد، این امر باعث صدمه غیرقابل برگشت به آب صابون می شود یعنی امولسیون روغن در آب تشکیل نگردیده و غیرقابل حل در آب خواهد شد.

کیفیت آب مصرفی

مهمترین عامل تأثیرگذار در کیفیت عملکرد آب صابون، کیفیت آب مصرفی می باشد. آب مقطر، مناسب ترین بوده اما باید مقداری آب لوله کشی ( غیرمقطر ) نیز به آن اضافه نمود تا از کف کردن آب صابون در ساعات اول شروع کار جلوگیری شود. اضافه کردن آب غیرمقطر از قبل به آب مقطر تا رسیدن به سختی ۱۰۰-۶۰ پی پی ام بر مبنای کربنات کلسیم توصیه شده است.

در حین کار ماشین کشش، معمولاً مقداری آب تبخیر می شود که جهت جبران کمبود آب باید حتماً از آب مقطر استفاده نمود.

 

دستگاه کشش فاین

اثرات آب سخت بر امولسیون

آب سخت دارای املاح کلسیم و منیزیم می باشد. بنابراین استفاده از آن باعث تشکیل صابون های غیرمحلول منیزیم و کلسیم می گردد. تشکیل صابون های غیرمحلول باعث کثیف شدن ماشین، چرب و گریسی شدن پولی های کشش و نیز گرفتگی دای ها می شود.

اگر مقدار این صابونها بیش از حد شود می تواند باعث پایدارشدن کف گردد.

آب سخت باعث کاهش عمر آب صابون

آب سخت و یا آبی که دارای مقدار زیادی کلر یا سولفات باشد باعث افزایش خوردگی قسمت های فلزی ماشین کشش و نیز سطح سیم های مسی می گردد. خوردگی سیم ها بصورت نقاط تیره رنگ بر روی سطح آنها ظاهر می شود. املاح موجود در آب سخت باعث کاهش عمر آب صابون می گردند.

 

https://fapool.ir/file/71571/?ref=sbargh.ir

 

آب هائی که مقدار املاح آنها کم باشد، بویژه در مواقعی که مقدار بی کربنات در آنها زیاد باشد، می تواند باعث قلیائی شدن آب صابون، کاهش قابلیت روغنکاری و کاهش عمر دای ها و پولی های کشش گردد. در ضمن ممکن است باعث گردد که کف کنندگی در آب صابون افزایش یابد.

در تهیه آب صابون باید از آب تازه استفاده نمود. آب آلوده باعث آلوده شدن آب صابون می گردد.

کنترل دمای آب صابون اهمیت زیادی داشته و باید دما در محدوده c45- 35 قرار داشته و از c45 تجاوز ننماید.

سیاه شدن رنگ مفتول مس

کارکردن آب صابون بمدت طولانی در دمای ۵۰ درجه سانتی گراد و بالاتر باعث کاهش پایداری آب صابون و کاهش عمر آن می گردد. درضمن رنگ سیم مسی نیز ممکن است تغییر نموده و یا سیاه شود.

 

سیاه شدن مس سیم و کابل + بنزو تری آزول (BTA)

 

درصورتیکه دمای آب صابون بیش از حد باشد، اسیدهای چرب موجود در روغن آب صابون بیشتر آزاد گردیده و با اکسید مس وارد واکنش شده و املاح صابونی مس تولید می گردد که نامحلول در آب می باشد. معمولاً وجود املاح مذکور باعث می گردد که آب صابون به رنگ سبز روشن درآید. تجمع این املاح باعث ایجاد لجن می شود.

میکس شدن آب صابون

آب صابون در حین کار باید دارای تلاطم و بهم خوردگی بوده و در حال حرکت باشد. وجود نقاط ساکن یا مرده در مسیر گردش، پایداری آب صابون را کاهش داده و باعث رشد و تکثیر باکتری ها می گردد.

باید بین کیفیت روغنکاری، کیفیت خنک کاری، کیفیت تمیزکاری مخزن و پایداری آب صابون یک تعادل برقرار باشد.

خنک کردن آب صابون و کنترل دمای آن توسط دستگاه مبدل حرارتی ( HEAT  EXCHANGER ) صورت می گیرد.

رشد باکتری ها

کلیه آب صابونها در طول عمر خود دچار مقدار کمی آلودگی در اثر رشد باکتری ها می شوند که البته خیلی خطرناک نمی باشند اما باید حتی الامکان از ایجاد آنها جلوگیری نمود. اگر مقدار آنها از حد معینی بیشتر شود باعث تخریب آب صابون می گردد.

 

طراحی کابلهای ابزار دقیق و ساختار آن مطابق با استاندارد EN 50288

 

 روشهای جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری ها به قرار زیر می باشد:

۱- تمیزنگه داشتن مخزن آب صابون و اجزاء آن

۲- جلوگیری از ورود مواد خارجی نظیر روغن معدنی، آشغال، کاغذ، ته سیگار و غیره به داخل مخزن

۳- در گردش بودن آب صابون و جلوگیری از ایجاد نقاط ساکن که باعث کاهش هجوم باکتری ها می گردد.

۴- روشن بودن پمپ آب صابون در روزهای تعطیل یا در توقف های طولانی مدت ماشین کشش، تا اینکه آب صابون در گردش باشد.

مقدار PH آب صابون

مقدار PH آب صابون باید در محدودۀ ۹-۸ و قلیائی باشد. اگر PH آب صابون پائین باشد باعث خوردگی قطعات فلزی، کاهش پایداری آب صابون و نیز رشد قارچ ها می گردد که در روی باکتری های مرده به حیات خود ادامه می دهند.

هرگاه مقدار PH و نیز میزان باکتری ها کنترل شوند، قارچ ها به هیچ وجه امکان رشد پیدا نخواهند کرد. لجن های ناشی از قارچ ها باعث گرفتگی می شوند.

باکتری
باکتری
قلیائی شدن آب صابون

هرگاه PH آب صابون بالاتر از ۹ شود ( البته به ندرت صورت می گیرد ) باعث کاهش روغن کاری و نیز تولید کف زیاد می گردد. قلیائی شدن آب صابون میتواند بعلت وجود بی کربنات ها در آب مصرفی باشد.

 تنظیم PH آب صابون

تنظیم PH آب صابون می تواند با اضافه کردن سود سوزآور رقیق صورت گیرد. میزان اضافه کردن آن را باید از قبل در آزمایشگاه تعیین نمود.

هرگـاه میـزان باکتری هـا و قارچ هـا زیـاد باشـد می تـوان از مـواد ضـد باکتـری (BIOCIDE) و ضـد قـارچ ( FUNGICIDE ) استفاده نمود.

https://fapool.ir/file/59566/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/74679/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/51673/?ref=sbargh.ir

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا