آزمون های سیم و کابلعلمی

آزمون غوطه وری در روغن برای کابل ها (Oil Immersion Test)

آزمون غوطه وری در روغن برای کابل ها

(Oil Immersion Testing for Cables)

 

آزمون های غوطه وری روکش ها در روغن معدنی  – Mineral oil immersion tests for sheaths

 

 

 

 

 

استاندارد IEC 60811 قسمت ۴۰۴ (INSO 5525 – 404)  روشی را برای آزمون غوطه وری در روغن معدنی مشخص می کند ، که معمولاً برای ترکیبات کراس شده (لاستیک) مورد استفاده برای مواد روکش اعمال می شود.
هدف از آزمون غوطه وری در روغن این است که مشخص شود آیا مواد مورد نظر را می توان به عنوان مقاوم در برابر روغن طبقه بندی کرد یا خیر؟
در استاندارد IEC 60811-404 معادل (INSO 5525 404) تعیین شده است که این آزمون بایستی حداقل ۱۶ ساعت پس از اکستروژن یا هر فرآیند پیوند متقابل (کراسلینک) اعمال شده بر روی ترکیبات مواد روکش انجام شود.
در روش آزمون مشخص شده است که ۱۰ نمونه دمبل فرم ۷۵ مطابق استاندارد IEC 60811-501 معادل (INSO 5525 – 501) بایستی تهیه شده و مورد آزمون استقامت کششی (tensile ) و ازدیاد طول (elongation)  قرار گیرند. (سرعت حرکت فک های دستگاه کشش بایستی ۲۵۰ میلی متر بر دقیقه باشد)

 

۵ نمونه از قطعات دمبل فرم آماده شده بایستی داخل حمام روغن در دمای ۲±۱۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۴ ساعت قرار داده شوند و سپس خارج شده و عملیات خشک شدن (زدودن روغن ) نمونه ها بایستی در زمان حداقل ۱۶ و حداکثر ۲۴ ساعت انجام شود. (می توان با آویزان کردن نمونه روغن های اضافه را زدود)

دانلود روش انجام آزمون غوطه وری در روغن برای کابل ها pdf 

 

روغن استفاده شده بایستی روغن شماره ۲ ( IRM 902 ) که در استاندارد شماره ISO 1817 شرح داده شده است.

 

تفاوت بین مقدار میانه بدست آمده برای پنج آزمونه غوطه ور در روغن و مقدار میانه بدست آمده برای پنج نمونه غوطه ور نشده در روغن که به درصد بیان می شود، نباید از مقدار تعیین شده در استاندارد (۴۰±) بیشتر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا