تکنولوژیسیم و کابل

طول عمر سیم و کابل را چگونه افزایش دهیم ؟

طول عمر سیم و کابل ( lifespan of wires and cables)

 

سیم و کابل
سیم و کابل

 

کابل‌ها و سیم‌های برق ستون فقرات (backbones) هر مجموعه یا کارخانه صنعتی هستند. اگر کابل‌ها از کار بیفتند یا حتی برای لحظه‌ای با قطعی مواجه شوند، کل سیستم متوقف می‌شود و شما را با خرابی و ضرر پرهزینه مواجه می‌کند.

برای حل این مشکل، کابل ها و سیم ها باید به خوبی نگهداری شوند. باید برخی از بایدها و نبایدهای اساسی نصب، نگهداری (maintenance) و اقدامات پیشگیرانه برای کابل ها و سیم ها را بدانید. در این مطلب چند دستورالعمل اساسی (basic guidelines) و اقدامات پیشگیرانه ارائه می شود که می تواند طول عمر سیم و کابل ( lifespan of wires and cables) را افزایش دهد.

اقدامات پیشگیرانه قبل از نصب کابل ها

بهتر است از یک مشکل قبل از اینکه بوجود بیاید جلوگیری کنیم تا اینکه پس از بوجود آمدن آن غافلگیر شویم .

کابل‌های فشار قوی
کابل‌های فشار قوی

 

بنابراین، قبل از نصب کابل، نکات زیر را رعایت کنید:

اطمینان حاصل کنید که هیچ خط و خش ، سوراخی و …. روی کابل وجود ندارد که دوام آن را به خطر بیاندازد.

کابل ها را بیشتر از شعاع خمش (bend radius) توصیه شده خم نکنید. (خم کردن بیش از اندازه باعث فشار مکانیکی به اجزای کابل ها خواهد شد)

اطمینان حاصل کنید که هیچ کششی روی سیم یا کابل ایجاد نشده است. (سیم و کابل در اثر کشیدگی ممکن است عایق آن کم شده و یا هادی آن قطرش کم شود)

از پیچ و تاب و پیچ خوردگی در حین نصب جلوگیری کنید. (حین نصب کابل ها بهتر است از روی قرقره که بر روی دستگاه pay off سوار شده استفاده کرد)

همیشه اطمینان حاصل کنید که کابل ها و سیم ها با هیچ جسمی (لبه تیز فلزی – سنگ و …) که می تواند به آنها آسیب برساند در تماس نباشد.

سطح مقطع یا سایز  کابل مناسب توصیه شده برای استفاده خود را انتخاب کنید. می توانید مواردی مانند مقررات ایمنی (safety regulations) ، ظرفیت حمل (carrying capacity) ، افت ولتاژ(voltage drop) ، دمای محیط (ambient temperature) ، مقاومت مکانیکی (mechanical strength) و غیره را جستجو کنید.

 

سیم و کابل
سیم و کابل

 

 

کارکنان را برای نگهداری دوره ای آموزش دهید و آموزش دهید تا بتوانند علائم هر گونه خرابی روی سیم و کابل را شناسایی کرده و اعلام کنند.

سیم ها و کابل ها را از شعله مستقیم (direct flame) دور نگه دارید.

ابتدا و انتهای قرقره سیم و کابل و یا کلاف سیم را با سر کابل یا وارنیش ببندید تا هنگامی که در معرض رطوبت و هوای محیط است هادی آن اکسید نشود.

افت ولتاژ خط را در نظر بگیرید، اگر در نظر گرفته نشود ممکن است منجر به خرابی زود هنگام دستگاه به دلیل گرمای بیش از حد سیم و کابل (عبور جریان زیاد از هادی) شود.

تعمیرات را به موقع انجام دهید (MAKE REPAIRS ON TIME)

سیم ها و کابل ها را به طور منظم بررسی کنید تا از هر گونه اتفاق بزرگ در آینده جلوگیری کنید. سیم ها یا کابل ها را در صورت نیاز فوراً تعمیر کنید.

سابقه ای از روند کابل کشی برای همه مراجعات بعدی داشته باشید. یک رکورد از مناطقی که معمولاً خرابی در آنها رخ می دهد، حفظ کنید. سیم و کابل را برای تعمیر جدا کنید. تجزیه و تحلیل منظمی از عملکرد سیم و کابل داشته باشید.

اینها چند نکته نگهداری بودند که باید برای اطمینان از کارآمدی و مداومت سیستم صنعتی برق خود رعایت کنید. دستورالعمل های ذکر شده در بالا می تواند به شما در انجام اقدامات پیشگیرانه در صورت هر گونه عیوب احتمالی کمک کند. اگر این اقدامات را دنبال کنید، می تونید از قطعی های برق که می تواند کل سیستم کار شما را از کنترل خارج کند، نجات بدهید.

 

نصب کابل قدرت

 

*************************************************************************

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جهت خرید سیم و کابل استاندارد با شماره تلفن ۳۵۴۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا