مقاله سیم و کابل

انواع کابل کنترل

کابل کنترل یا کابل فرمان به کابل های گفته می شود که برای ارسال فرمان های کنترل کننده و دریافت کمیت های اندازه گیری شده در محیط های صنعتی به کار می رود. کابل‌های کنترل عموما در سیگنالهایی با ولتاژ و جریان پایین و در نتیجه قدرت کم کاربرد دارند. 

کابل کنترل

برای افزایش عملکرد تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل میزان اعوجاج و اختلاف بین ورودی و خروجی کابل کنترل باید به حداقل برسد. این کابل ها معمولا در تعداد رشته های گوناگون بین ۲ تا ۶۱ رشته و با سطح مقاطع پایین ( حداکثر ۲,۵ میلی متر مربع) طراحی و ساخته می شوند. 

 

کابل فرمان ساده از هادی های مسی، عایق PVC، نوارهای پلی استر و آلومینیومی و روکش نهایی از جنس PVC تشکیل یافته است. از کابل کنترل می توان در فضای باز ، دفن در زمین ، داخل ساختمان و یا در داخل کانال استفاده نمود. 
موارد کاربرد کابل کنترل
از کابل کنترل برای کنترل و اتصال در ماشین‌ها، تسمه نقاله‌ها، خطوط تولید، صنایع ابزار آلات ماشین‌ها، خطوط مونتاژ پیشرفته، تجهیزات اتوماتیک برای تنش‌های مکانیکی متوسط و برای نصب ثابت و انعطاف‌پذیر می توان استفاده نمود.

 

کابل ابزار دقیق

از کابل کنترل اما نمی توان در هوای باز استفاده کرد. اسکرین مسی انتقال اطلاعات و داده‌ها را بصورت غیر مغشوش برای سیستم‌های اندازه‌گیری و کنترل تضمین می‌کند. کابل کنترل افشان برای استفاده در تابلوهای فرمان مناسب می‌باشند. 

 

کاربرد این نوع کابل‌ها در فضای آزاد، سیستم‌های نقاله و مکان‌هایی که میدان مغناطیسی در آنها وجود دارد توصیه نمی‌شود. کابل کنترل نیمه افشان نیز جهت انتقال سیگنالهای آنالوگ و دیجیتال به منظور کنترل و اندازه گیری و حفاظت در مکانهای مختلف در سطح نیروگاهها و پستها ( عمدتاً اتاق کنترل ) مورد استفاده قرار می گیرند. 

 

کابل کنترل می تواند به صورت شیلددار , آرموردار , افشان , نیمه افشان و مفتولی طراحی و تولید شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد. 

 

کابل و سیم

ساختمان کابل کنترل
کابل کنترل نیز مانند سایر کابلها ی برق دارای یک ساختمان داخلی است:
سطح مقطع هادی : تا ۱۰ میلیمتر مربع
تعداد رشته : ۲ تا ۶۱ رشته
جنس هادی : مس آنیل شده بدون اندود/ قلع اندود
نوع هادی کابل کنترل  : تک لا ( کلاس ۱ ) ، نیمه افشان ( کلاس ۲) ، افشان ( کلاس ۵) / گرد
عایق : پلی اتیلن کراسلینک شده (XLPE ) یا PVC
پر کننده (فیلر)/ غلاف داخلی : PVC یا PE ( در صورت نیاز)
روکش نهایی : PVC یا PE
مزیت کابل کنترل
 مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش
کم دود (halogen free)
هالوژن فری و تاخیر انداز شعله
ضد روغن و هیدروکربن ها
مقاوم در برابر جانوران موذی
از جمله مزیت های کابل های کنترل می باشد.

 

این کابل ها به منظور انتقال سیگنالهای آنالوگ (بعنوان مثال جریان‌های عبوری از خط و یا سایر تجهیزات و ولتاژ نقاط مختلف پست) و سیگنال‌های دیجیتال (بعنوان مثال باز یا بسته کردن کلیدها و فرمان‌های مربوطه)بکار می‌روند.

 

این سیگنال ها با هدف کنترل و اندازه‌گیری (باز و بسته کردن خط و… اندازه‌گیری جریان، توان، انرژی و…) و حفاظت در نقاط مختلف پست مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کابل‌های کنترل معمولاً با سیگنال هایی با ولتاژ و جریان پایین و در نتیجه قدرت کم سر و کار دارند. جهت بالا رفتن دقت عملکرد تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل باید میزان اعوجاج و اختلاف بین ورودی و خروجی کابل کنترل حداقل گردد.
این کابل ها به دو گروه زیر تقسیم می گردند :
کابل های کنترل افشان بدون شیلد  | NYSLY
کابل های کنترل افشان بدون شیلد ، برای اتصال اجزاء دستگاه های مورد استفاده در خطوط تولید ، شامل ماشین افزار و تجهیزات حمل و نقل مکانیکی مناسب هستند .

 

اتصال مستقیم این کابل ها به برق اصلی مجاز است . این کابل ها برای استفاده در داخل ساختمان و جایی که دمای محیط بین ۵+ تا ۴۰+ درجه سانتیگراد باشد طراحی شده اند .

 

کابل های کنترل افشان شیلد دار | NYSLCY , NYSLYC
کابل های کنترل افشان شیلد دار ، برای اتصال اجزاء دستگاه های مورد استفاده در خطوط تولید ، شامل ماشین افزار و تجهیزات حمل و نقل مکانیکی مناسب هستند .

 

سیم و کابل

اتصال مستقیم این کابل ها به برق اصلی مجاز است . خمش مستمر کابل های شیلد دار مجاز نیست . اگر درحین به کارگیری این کابل ها لزومی به حرکت آنها نباشد نصب در کانال ها ، سینی ها و غیره توصیه می گردد .

 

به کارگیری این کابل ها در مکان هایی که حد متعارفی از تداخل میدان مغناطیسی وجود داشته باشد پیشنهاد می گردد . این کابل ها برای استفاده در داخل ساختمان و جایی که دمای محیط بین ۵+ تا ۴۰+ درجه سانتی گراد باشد طراحی شده اند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا