مقاله سیم و کابل

محافظ سیم و کابل

 محفظ سیم و کابل

 

احتمالا می‌دانید که سیم و کابل در فضای باز را معمولا در محافظ سیم و کابل قرار می‌دهند. فرق محافظ سیم و کابل با کانال سیم و کابل چیست؟ محافظ سیم و کابل مصارف خاصی دارد و معمولا به شکل عمودی نصب می‌شود. این محافظ‌ها از PVC فشرده ساخته شده‌اند تا بتوانند در برابر عوامل طبیعی از سیم و کابل داخل‌شان محافظت کنند. از این نوع محافظ برای سیم و کابل برق و ارتباطی استفاده می‌شود.

یکی از کاربردهای اصلی این محافظ‌ها روی دکل‌های برق و تلفن است. شاید متوجه‌شان نشده باشید، اما از این محافظ‌ها برای پوشاندن کابلی که از روی دکل بالا می‌رود استفاده می‌شود. آن‌ها در برابر نور خورشید، رطوبت، مواد شیمیایی، حشرات موذی و عوامل طبیعی مقاوم هستند. البته محافظ سیم و کابل انواع مختلف دارد که با هم تفاوت‌هایی دارند.

محافظ لبه‌دار

این نوع محافظ لبه‌ای با جای پیچ و مهره دارد که نصب آن به سطح مورد نظر را آسان‌تر می‌کند. نوع استاندارد آن که U شکل است، کمی سخت‌تر نصب می‌شود و برای این کار به گیره یا نوار نیاز دارد.

محافظ‌های ته باز

ته این نوع محافظ‌ها به شکل زنگ‌ است. این به آن دلیل است که هنگام متصل کردن دو محافظ به یکدیگر، بتوان آن‌ها را در هم فرو و محکم کرد. به این شکل سیم و کابل داخل محافظ بهتر پوشش داده می‌شود.

نکاتی دیگر

حال که انواع محافظ را می‌شناسید و کاربرد محافظ‌های ته باز را می‌دانید؛ در خصوص محافظ سیم و کابل، به چه نکات دیگری باید توجه کرد؟ اندازه یکی از نکات مهم است. باید عرض کانال سیم و کابل و طول محافظ آن را بدانید تا بتوانید تمام سیم‌ها و کابل‌ها را در آن جا دهید. قطر داخل کانال‌ها ۱٫۲ تا ۱۰ سانتی‌متر است، پس مطمئن شوید سیم و کابل مورد نظر در کانال‌ها جا می‌شود. رنگ محافظ‌ها هم می‌تواند مهم باشد. از آن‌جایی که این محافظ‌ها همواره در دید عموم هستند، برای آن‌ها بیشتر از رنگ‌های مات استفاده شده است. اما به هر حال می‌توانید از بین رنگ‌های خاکستری، قهوه‌ای، قرمز، سفید و بژ مطابق طرح و رنگ مکان مورد نظر، یکی را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا