مقاله سیم و کابل

مطالبی در خصوص سیم و کابل

سیم و کابل

مقدمه
سیم و کابل، انرژی الکتریکی را از مولد به مصرف کننده انتقال می دهد یا اطلاعاتی را برای تجهیزات اندازه گیری، کنترل، تنظیم و نظارت منتقل می نماید.
کابل در مقایسه با سیم، دارای عایق بندی محکم تر و ایمنی بیشتری می باشد. در نصب سیم و کابل باید به سطح مقطع آن توجه داشت. ضمن این که از سیم ها به دلیل استحکام مکان کیی کمتر آن ها نسبت به کابل، نمی توان در زیر زمین به صورت دفنی استفاده کرد.

 

کابل فشار قوی pdf
کابل فشار قوی
فقط در بعضی موارد می توان سیم NYM را در مسافت کوتاه و زیر زمین در لوله های محافظ نصب کرد. شرط نصب در لوله ی محافظ آن است که سیم از نظر اثرات مکان کیی محفوظ مانده و از نفوذ آب جلوگیری شود.
سیم و کابل، بر اساس نوع کاربردی که دارند بسیار متنوع بوده و به شکل های مختلفی در بازار یافت می شوند. ساختمان و اجزای تش یکل دهنده ی سیم و کابل مخابراتی کاملاً با کابل های مورد استفاده در صنعت برق فشار قوی و ضعیف تفاوت دارند؛ اما به طور کلی سیم و کابل همواره از دو قسمت اصلی هادی و عایق تشیکل شده اند.
تفاوت آن ها ناشی از نوع کاربرد آن ها است، یعنی نوع کاربردی که دارند موجب می شود جنس، شکل، سطح مقطع و تعداد هادی ها و عایق ها با کیدیگر تفاوت داشته باشند. این تفاوت ها موجب تقسیم بندی آن ها می گردد:

https://fapool.ir/file/53421/?ref=sbargh.ir

 

هادی کابل:
هادی ها از سیم مسی تقریباً خالص و دارای انعطاف قابل قبول، از آلومینیم یا آلیاژهای مخصوص ساخته شده و سطح مقطع آن ها با توجه به مقدار جریان عبوری و نوع کاربرد، در اندازه های گوناگون و شکل های متفاوت ساخته می شوند.
عایق کابل :
معمولاً از جنس PVC می باشد که در زیر روپوش اصلی کابل و بین هادی های روپوش دار داخل کابل قرار می گیرد و موجب خنک شدن کابل می شود که در اثر گرمای زیاد عبور جریان، از شعله ور شدن آن جلوگیری می کند.
غلاف (روکش) کابل :
برای حفاظت کابل ها در برابر عوامل محیطی و ضربات مکانی که، آن ها را به وسیله ی یک یا چند لایه (غلاف) از جنس فلز(مس، سرب و فولاد)، کاغذ و مواد پلاستیکی،به ویژه PVC می پوشانند. کابل ها با توجه به لایه های خارجی آن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در بعضی کابل ها برای خنک کردن از روغن استفاده می شود که به این کابل ها، کابل روغنی می گویند.
حفاظ کابل (عایق) :
برای تأمین حفاظت در برابر برق گرفتگی ناشی از ضربه خوردن کابل، از حفاظ مسی استفاده می کنند که می توان به عنوان سیم زمین یا سیم ارت نیز استفاده کرد.
جریان مجاز:
جریان عبوری از سیم ها و کابل ها به گونه ای تعیین می شود که در هر نقطه از کابل، حرارت تولید شده در هادی های آن به خوبی به محیط اطراف منتقل شود؛ به طوری که درجه حرارت عایق در سطح هادی سیم ها و کابل های PVC از ۷۰ درجه ی سانتی گراد تجاوز نکند.
جریان های مجاز عبوری برای کابل های برق وقتی در داخل خاک قرار می گیرند، بر مبنای قرار گرفتن کابل به روی بستری از ماسه ی نرم است که پس از خاک ریزی به روی کانال، سطح آن آجر فرش شود. به علاوه، کابل در مسیر خود می تواند از داخل تعداد محدودی لوله ی فولادی که طول آن ها بیشتر از شش متر نباشد، عبور کند.
سیم و کابل
سیم و کابل
جریان مجاز کابل هنگامی که کاملاً در داخل آب قرار گرفته باشد ۱٫۱۵ برابر جریان در کابل قرار گرفته در خاک است. باید توجه داشت وقتی قسمتی از کابل در خاک یا هوای آزاد باشد، این قسمت ها تعیین کننده و محدود کننده ی جریان عبوری از کابل هستند.
افت ولتاژ در کابل :
در شبکه های پخش الکتریکی اندازه ی سطح مقطع کابل تنها بر اساس جریان مجاز عبوری از آن انتخاب نمی شود؛ بلکه طول کابل که متناسب با افت ولتاژ است نیز عامل تعیین کننده ای به شمار می آید.
شرایط نصب و قرار دادن کابل های برق:
کابل های با غلاف و عایق پلاستیکی را نباید هیچ گاه در درجه حرارت کمتر از پنج درجه ی سانتی گراد، نصب و کابل کشی کرد.
در صورت اجبار، کابل باید چند روز قبل از نصب در محیط گرمی (حدود ۲۰ درجه سانتی گراد ) انبار شود. هنگامی که کشیدن کابل توسط دستگاه های مخصوص انجام می گیرد باید توجه داشت که نیروی کششی وارده به کابل از مقادیر مجاز بیشتر نشود.
در پیاده روها کابل ها باید حداقل در عمق ۶۰ سانتی متری و در خیابان ها در عمق حداقل ۸۰ سانتی متری زیر زمین قرار گیرند. وقتی کابل ها، جاده و خیابان را قطع می کنند، باید کابل ها داخل لوله های محافظ یا سنگ چین قرار گیرند.
درکابل گذاری، بستر حفره باید کاملاً تمیز و از سنگ و کلوخ یا ریشه ی درختان تخلیه شده و تا ارتفاع ۱۰ سانتی متری درون آن را با ماسه پوشاند. در داخل کانال یا حفره نیز نباید کابل را به صورت مستقیم قرار داد، بلکه باید با ایجاد خم هایی جزیی از تغییراتی که در اثر کشش گرمایی ایجاد می شود، جلوگیری کرد. پس از
کابل گذاری به ارتفاع ۱۰ سانتی متر را با سنگ و آجر می پوشانند تا هنگام پر کردن حفره، کابل از آسیب مکان کیی محافظت شود.
حفره باید به صورت لایه لایه پر شده و در کی سوم بالایی حفره، باید نوار هشدار کار گذاشته شود. کابل مخابراتی و فشار قوی باید با فاصله ی زیاد از کیدیگر قرار گیرند و در فواصل کمتر از ۳۰ سانتی متر باید روی کابل فشار قوی را پوشاند. در پایان، محل دقیق کابل ها باید در نقشه ها ثبت شود.

https://fapool.ir/file/50088/?ref=sbargh.ir

 

شناسایی کابل ها :
طبق استاندارد آلمان علایم مندرج در جدول ۱ برای شناسایی کابل ها به کار می رود.
جدول ۱- علایم شناسایی کابل ها
N
 علامت کابل با سیم مسی
NA
علامت کابل با سیم آلومینیومی
Y
علامت عایق پروتودور (اولین Y در ردیف)
H
علامت ورق متالیزه
R
حفاظت فولادی سیم نواری شکل (آرمور)
T
سیم تحمل کننده در کابل های هوایی
C
سیم صفر در کابل فشار ضعیف و سیم ارت یا نول در کابل فشار قوی
B
حفاظت فولادی نواری شکل
Y
روپوش پروتودور (دومین Y در ردیف حروف)
www.sbargh.ir
S: شکل هادی مثلثی   r: شکل هادی دایره      m: چند رشته     e: تک رشته
مثال ۱ :
کابل NYY   ۴*۲٫۵  rm  ۰٫۶/۱KV
جنس هادی کابل از مس، روپوش داخلی و خارجی کابل از پروتودور، دارای چهار رشته سیم با سطح مقطع ۲٫۵میلی متر مربع، رشته ها
افشان، شکل هادی، گرد، ولتاژ فازی تا ۶/ ۰ کیلوولت یا ۶۰۰ ولت و ولتاژ خطی تا ۱۰۰۰ ولت را تحمل می کند.
مثال ۲ :
کابل NAYY   ۳*۶+۴m  ۰٫۲۲KV/0.5KV
جنس هادی کابل آلومینیوم، روپوش داخلی و خارجی پروتودور، سه رشته با سطح مقطع شش میلی متر مربع برای سه فاز و یک رشته سیم با سطح مقطع چهار، شکل هادی ها مثلثی و چند رشته، ولتاژ فازی ۲۲۰ ولت و ولتاژ خطی ۵۰۰ ولت را تحمل می کند.
سیم های مفتولی نوع (NYA ):
هادی این نوع سیم ها از مس نرم شده با پوششی از ماده ی پی وی سی در رنگ های مختلف مانند سیاه، قرمز، زرد، سبز و … تشکیل شده است.
ولتاژ اسمی سیم ۷۵۰ / ۴۵۰ ولت است و برای جریان های مختلف با سطح مقطع های ۱٫۵تا ۲۴۰ میلی متر مربع ساخته می شوند.
کاربرد سیم NYA برای مصرف در تابلوهای برق و تأسیساتی که به طور ثابت نصب می شوند و در نقاط خشک در داخل لوله، روی دیوار، داخل دیوار و یا خارج از آن با استفاده از مقره به کار می رود. استفاده از سیم در داخل دیوار به طور مستقیم مجاز نیست.
سیم نیمه افشان ( NYAB ):
ساختمان این سیم مثل کابل NYA و ولتاژ اسمی آن ۷۵۰ / ۴۵۰ ولت است. سیم نیمه افشان برای مصرف در تأسیساتی که به طور ثابت نصب می شوند و در نقاط خشک در داخل لوله، روی دیوار، داخل دیوار و خارج از آن با استفاده از مقره به کار می رود. استفاده از این سیم به طور مستقیم در داخل دیوار مجاز نیست. این سیم نسبت به نوع NYA نرمش بیشتری دارد.

https://fapool.ir/file/50320/?ref=sbargh.ir

 

 سیم های افشان قابل انعطاف ( NYAF ):
ساختمان این نوع سیم مانند سیم های نوع NYA و NYAB می باشد و ولتاژ اسمی آن ۵۰۰ / ۳۰۰ ولت است. کاربرد آن برای مصرف درتأسیساتی که ب هطور ثابت نصب می شوند و در نقاط خشک در داخل لوله، روی دیوار، داخل دیوار و خارج از آن با استفاده از مقره به کار م یرود. استفاده از این سیم ب هطور مستقیم در داخل دیوار مجاز نیست.
کابل های افشان قابل انعطاف نوع ( NYMHY ):
ساختمان این کابل از هادی نرم شده که به وسیله ی ماد ه ی پی و ی سی عایق می شود، تشکیل شده است. سیم های به هم تابیده (اندازه ۷۵٫ ۲x 0 میلی متر مربع به صورت موازی) در داخل غلاف کابل به رنگ سفید یا مشکی قرار می گیرند.
کاربرد آن جهت مصرف در نقاط خشک و نمناک هنگامی که نرمش بیشتر و خواص متوسط مکانی که مورد نیاز می باشد، مفید است. در منازل و ادارات نیز برای اتصال وسایل برقی متحرک (حتی گرمازا) به برق، مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد این کابل در فضای باز مجاز نیست.
کابل های زمینی( NYY ):
این نوع کابل های برق برای کابل کشی در زیر زمین، در آب، در کانال و محل هایی که امکان ضربه ی مکانیکی نباشد با ولتاژ اسمی ۶۰۰ / ۱۰۰۰ ولت مورد استفاده قرار می گیرد. ساختمان این نوع کابل ها از رشته های هادی مسی نرم شده که به وسیله ی پی وی سی عایق و غلاف می شوند، تشکیل شده است. مقطع هادی این نوع کابل ها، گرد یا سه گوش است.
سیم های عایق شده پس از تابیدن برای گرد شدن مقطع در داخل ماد ه ی پرکننده (فیلر) قرار می گیرند. به دور کابل های دارای هادی سه گوش (سکتور)، نوار پلاستیکی پیچیده می شود.
کابل ها به صورت استاندارد در سطح مقطع های زیر در دسترس می باشند:
۰٫۵-۰٫۷۵-۱-۱٫۵-۲٫۵-۴-۶-۱۰-۱۶-۲۵-۳۵-۷۰-۹۵-۱۲۰-۱۵۰-۱۸۵-۲۴۰-۳۰۰-۴۰۰۵۰۰-۶۲۵-۸۰۰-۱۰۰
سیم رنگ سبز و زرد (ارت) برای مشخص کردن سیم اتصال زمین (SL) و سیم رنگ آبی به عنوان سیم نول استفاده می شود، ولی در صورت عدم وجود نول در کابل می توان به عنوان هر سیمی جز سیم ارت استفاده کرد.

 

https://fapool.ir/file/50813/?ref=sbargh.ir

 

سیم های هوایی
در شبکه های ولتاژ پایین، انرژی الکتریکی ایستگاه های مبدل برق از طریق شبکه ی سیم های هوایی یا شبکه ی کابلی به کاربران می  رسد. شبکه ی سیم های هوایی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر از شبکه ی کابلی می باشند.
تیر های هوایی انتقال برق
تیر های هوایی انتقال برق
سیم های هوایی از طریق دکل ها یا پایه ی سقف (تیکه گاه) کشیده می شوند. دکل ها انواع چوبی، بتنی، فلزی و تکیه گاه ها،از لوله های فلزی با روکش روی ساخته می شوند. سیم های لخت هوایی بر روی مقره هایی از جنس شیشه یا چینی قرار می گیرند. این مقره ها بر روی یک تیر متقاطع به همراه پایه، محکم بسته می شود.
لخت کردن سیم های عایق دار (عایق برداری و روکش برداری ) دو نوع سپیم لخت کن وجود دارد که عبارتند از: انبر سیم لخت کن و دستگاه سیم لخت کن حرارتی. به هنگام لخت کردن سیم با چاقوی کابل جهت جلوگیری از آسیب رساندن به هادی کابل باید این کار با دقت و ظرافت خاصی صورت گیرد.
ابزار های لخت کردن سیم
ابزار های لخت کردن سیم
در سیم لخت کن های اتوماتیک می توان سیم های با مقطع کم از ۰٫۰۸ تا ۶ میلی متر مربع را بدون نیاز به تنظیم لبه ی سیم لخت کن، لخت کرد. همچنین برای سیم های رشته ای با قدرت عایق معمولی نیز، دیگر نیازی به تنظیم لبه ی سیم لخت کن نمی باشد. در هنگام لخت کردن سیم ها، فشار لبه ی نگهدارنده ی سیم لخت کن باید با مقطع عایق، متناسب بوده تا آسیبی به عایق هادی نرسد.
بعد از جدا شدن عایق، لبه های نگهدارنده ی تیغه ی سیم لخ تکن به طور خودکار باز می شوند تا از پاره شدن هر یک از رشته ها جلوگیری شود. طول مورد نیاز لخت کردن سیم، قابل تنظیم می باشد. در دستگاه های سیم لخت کن حرارتی، فکهای نگهدارنده، گرم شده و در مدت زمان کوتاهی مثلاً یک تا دو ثانیه عایق را جدا می کند، طوری که بعد از آن به راحتی می توان عایق را بیرون کشید.
روکش برداری باید با دقت خاصی صورت گیرد، زیرا به عایق رشته ی سیم ها در زیر روکش نباید آسیبی وارد شود. برای روکش های لاستیکی یا پلاستیکی از روکش بردار یا انبر روکش بردار استفاده می شود. روکش را می توان با چاقوی کابل نیز جدا کرد. مزیت روکش بردار یا انبر روکش بردار نسبت به چاقوی کابل، قابل تنظیم بودن عمق برش و کمتر شدن خطر آسیب وارده به عایق سیم می باشد. به هنگام کار با چاقوی کابل جهت جلوگیری از آسیب دیدگی باید به نکات زیر توجه کرد:
– به هنگام کار با چاقو باید آ نرا در کنار یا دور از بدن قرار داد.
– چاقوی تاشو باید بلافاصله پس از اتمام کار مجدداً در غلاف خود قرار گیرد.
– چاقوها را بدون محافظ نباید در جیب گذاشت.
– قرار دادن چاقو، پیچ گوشتی یا هر ابزار دیگری روی نردبان، داربست یا قرنیز دیوارها ممنوع است.
– هنگام کار با کاتر توجه داشته باشیم که هیچ گاه نوک کاتر را به سمت بدن خود روی کابل نکشیم.

 

https://fapool.ir/file/51570/?ref=sbargh.ir

اصول نصب سیم
سیم کشی
وسایل کارگاهی برق چون کلید و پریز و لامپ با کمک سیم ها یا کابل ها به مدار وصل می شوند. در نصب سیم، مهارت عملی لازم می باشد. همچنین باید از مقرراتی نیز پیروی کرد. در انتخاب مسیر سیم ها باید از مناطقی که در آینده امکان ساخت تأسیسات بهداشتی و یا گرمایی در آن ها وجود دارد، پرهیز کرد.
شکل صحیح سیم کشی روکار
شکل صحیح سیم کشی روکار
در سیم کشی دیواری، سیم ها باید همیشه عمودی یا افقی نصب شوند. در ضمن حتی الامکان بدون جلب توجه در امتداد کناره ها و چهارچوب در و پنجره کشیده می شوند. نصب سیم های روکار به گونه ای است که حتی الامکان دیده نشوند.
سیم های برق باید در برابر آسیب های مکانی که ایمن گردند، مثلاً با عبور سیم از داخل لوله ها یا کانال های برق یا با نصب به صورت زیرکار. سیم های روکار به خصوص در نصب کف اتاق، مدخل درها یا پلکان های خروجی، آسیب پذیر و در معرض خطر هستند، به همین جهت در این مکان ها باید از لوله ها، کانال های فلزی یا پلاست کیی استفاده شود.
در نصب روکار، سیم مستقیماً به پایه یا به کمک بست پایه دار ثابت می شود. در محیط خشک از بست میخی یا پیچی یک لبه و در محیط مرطوب از بست پایه دار استفاده می شود. در اولین بست، فاصل ه از لبه ی بیرونی سیم باید هشت سانتی متر باشد.
در ادامه مسیر، فاصله ی بستها از یکدیگر با توجه به قطر خارجی سیم متفاوت می شود.
در مسیر سی مها نیز برای تغییر حالت از افقی به عمودی، خم هایی صورت می گیرد. در قبل و بعد از خم ها باید اولین بست با فاصله ی پنج سانتی متر نصب شود.
در سیم کشی افقی، فواصل بس تها نباید بیش از ۲۵ سانتی متر باشد.

https://fapool.ir/file/55704/?ref=sbargh.ir

 

نصب سیم در داکت های برق
استفاده از کانال برق در نصب روکار ضمن بهینه و اقتصادی بودن، سرعت کار را نیز افزایش می دهد. در نصب داکت های برق، وجود ارتباط  پیوسته ی فلزی در کلیه ی قسمت های داکت به منظور ایجاد تعادل پتانسیل در بدنه ضروری است. کانال های فلزی مطابق استاندارد DIN VDE نباید مانند عایق محافظ عمل کنند.
شکل صحیح سیم کشی
شکل صحیح سیم کشی
جهت ایجاد توازن در تغییر طول به هنگام افزایش حرارت، داکت های PVC را با فاصله ی حدود ۱٫۴ میلی متر با طول دو متر و برای کانال فلزی با فاصله ی ۰٫۴ میلی متر با طول دو متر از یکدیگر نصب می کنند.
داکت سیم با رول پلاک به دیوار یا سقف محکم می شود. فاصله ی رول پلاک ها نباید از ۶۰ سانتی متر تجاوز کند. جهت تغییر مسیر عمودی یا افقی داکت ها، از قطعات پیش ساخته ای استفاده می شود. در نصب داکت های برق باید به حداقل تحمل جریان بار سیم ها توجه شود.
در این داکت ها از دفع حرارت سیم های نصب شده، جلوگیری شده و با افزایش دما، میزان جریان عبوری از سیم ها کاهش پیدا می کند.
قرار دادن سیم فشار قوی و مخابراتی در یک داکت مجاز نیست یا در صورت اجبار از دیوار جدا کننده در بین آن ها استفاده شود.
نصب روی سینی فلزی حمل کابل
در تأسیسات صنعتی، سیم و کابل ها برای تأمین انرژی و کنترل تأسیسات بر روی سینی نصب می شوند. سینی کابل دارای انواع مختلفی مانند ناودانی، بدون روکش، بست نگهدارنده ی کابل سیمی و نردبانی می باشد.
نصب کابل روی سینی
نصب کابل روی سینی
نصب کابل ها در کانال های سیمانی
این طریق در کارخانه ها و تأسیسات بزرگ کاربرد دارد. برای این کار کانال هایی به عمق ۳۰ تا ۷۰ سانتی متر و عرض ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر که اطراف و کف آن کاملاً سیمان کاری شده است، در کف و نزدیک دیوارها ساخته می شود.
چنانچه تعداد کابل ها زیاد باشد، به وسیله ی نبشی و صفحات مشبک، کانال را طبقه بندی می کنند و کابل ها بر روی این صفحات قرار می گیرند. معمولاً کابل های قدرت در طبقات زیر و کابل های فرمان در طبقات بالایی قرار می گیرند. روی کانال ها را با درب های آجدار آهنی زرد رنگ یا قرمز رنگ و در فواصل مختلف مشبک، مشخص می کنند.
کف کانال باید دارای شیب ملایم باشد تا در صورتی که آب به داخل آن نفوذ کرد، به راحتی خارج شده و به فاضلاب منتهی شود.

https://fapool.ir/file/55282/?ref=sbargh.ir

 

انواع اتصالات به کابل
– اتصال با کابل شو
برای اتصال کابل به مدار از کابل شو یا کفشک استفاده می شود. کابل شوها ممکن است پرسی یا قابل لحیم کاری باشد. از نظر شکل ظاهری شبیه سرسیم هستند.
جهت اتصال کامل و قابل اطمینان، کلیه ی کابل شوها باید با کابل لحیم شوند. روش اتصال نیز به این صورت است که به وسیله ی انبر کابل بری یا چاقو (کاتر) قسمتی را که باید روپوش برداری شود، خط کشی نموده و سپس دور تا دور کابل را به  طوری که روپوش هادی داخلی زخمی نشود، می بریم، سپس با نوک کاتر از محل بریده شده تا سر کابل، کابل را از طول بریده و آن را از روی کابل باز می کنیم،
سپس روکش داخلی هادی های کابل را به اندازه ای که در جای مخصوص سیم کابل شو قرار گیرد با استفاده از سیم لخت کن یا چاقو، کابل را لخت کرده سپس کابل شوها را به آن وصل می کنیم. مرحله ی آخر، لحیم کاری هادی و کابل شو می باشد.
برای اتصال کابل و کابل شو به تابلو، کابل شوها را توسط پیچ و مهره ی ورودی شین های مسی داخل تابلو وصل می کنیم و اتصال پیچ و مهره باید کاملاً سفت باشد.
کابلشو
کابلشو
-اتصال با بوشن (دو راهه)
از بوشن به منظور اتصال هادی دو کابل به یکدیگر استفاده می شود. جنس دو راهه برای کابل های مسی، مس قلع اندود و برای کابل های آلومینیمی از آلومینیم است و همچنین برای اتصال کابل های مسی به آلومینیمی از بوشن بی متال استفاده می شود. روی بوشن علایم زیر حک شده است: مقطع هادی مناسب و علامت اختصاری شرکت سازنده.
دو راهه ی بی متال برای جلوگیری از عمل اکسیداسیون (خوردگی)  و زمانی که جنس هادی دو کابل در هنگام اتصال متفاوت باشد، استفاده می شود. برای دوام بیشتر در قسمت آلومینیمی آن، نوعی گریس زده شده است و سپس این سمت به وسیله ی درپوش بسته می شود.
– سرسیم گرد و U شکل
-وایرشو
جهت اتصال سیم های افشان مخابراتی و برق فشار ضعیف به ترمینال های دستگاه یا تابلوهای برق استفاده می شود. وایرشو از جنس مس و عایق از جنس پلی آمید می باشد.

https://fapool.ir/file/55271/?ref=sbargh.ir

 

انواع بست کابل
بست کابل:
جهت نصب کابل روی سینی کابل، بتن و غیره استفاده می شود.
بست کمربندی:جهت محافظت، دسته بندی و مهار دسته ی سیم ها و کابل ها استفاده می شود.
بست استیل ضد زنگ: برای دسته بندی و مهار کابل ها باید از بست های مقاوم و مطمئن در برابر خوردگی، آتش سوزی و شرایط آب وهوایی استفاده شود.
در این مواقع استفاده از بست پلاستیکی، ناکار آمد می باشد و جهت رفع این مشکل از بست استیل استفاده می شود.
بست استیل پوشش دار: قابل استفاده در مکان های دور از ساحل، بدنه ی کشتی ها و صنایع مختلف.
نوار بافته شده ی قلع اندود: در سیستم ارت در تجهیزات برقی استفاده می شود.

 

https://fapool.ir/file/53009/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/53005/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/53002/?ref=sbargh.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا