مقاله سیم و کابل

طرح توجیهی تولید سیم و کابل – کابل کواکسیال

معرفی کابل کواکسیال

کابل هم‌محور یا کابل کواکسیال (به انگلیسی: Coaxial Cable)، کابلی است که یک رسانای (هادی) داخلی دارد که توسط یک عایق منعطف محصور شده‌است، که روی این لایهٔ منعطف نیز توسط یک رسانای نازک (شیلد محافظ الکتریکی)، به هم بافته شده‌است. همهٔ این اجزا، در داخل روکش جاسازی شده‌اند.

 

کابل کواکسیال

این کابل‌ها دارای امپدانس مخصوص به خود هستند. مثلاً کابل ۵۰ اهمی یا ۷۵ اهمی. کابل مورد استفاده در آنتن ماهواره‌های خانگی و تلویزیون‌ها همگی از نوع کواکسیال ۷۵ اهمی هستند. اگر به بدنه آن‌ها دقت کرده باشید، امپدانس و برخی اصطلاحات دیگر آن نوشته شده‌ است.

یکی از مشخصات بارز کابل کواکسیال این است که در حالت گیرندگی هیچ نویزی نمی‌تواند در طول خط انتقال وارد آن شود و در حالت فرستندگی هیچ تشعشع و تابشی در طول کابل دیده نمی‌شود. یعنی موج انتقالی کاملاً شیلد و محافظت می‌شود.

بررسی موارد مصرف و کاربرد کابل کواکسیال

کابل کواکسیال نوعی از کابل می باشد که دارای یک هسته مرکزی مسی با پوشـش پلـی اتـیلن کلافـی از جـنس مفتول مسی به عنوان پوشش دهنده جهت جلوگیری از افت جریان ولتاژ می باشد از آنجایی که در برخی از صـنایع الکترونیکی عدم کاهش جریان ورودی وجود کمترین اختلاف بین جریان ورودی خروجـی از اهمیـت بـه سـزایی برخوردار است لذا جهت دستیابی به این هدف از کابلهای کواکسیال استفاده مـی شـود.

ازجملـه مـوارد مصـرف ایـن محصول می توان به استفاده در برخی از صنایع الکترونیکی نظیر ابزار دقیق، ساخت آنتن هـای تلویزیـونی دوربین هـای مدار بسته (کابل RG) گاهی نیز در صنایع مخابراتی اشار نمود. این نوع کابل به دلیل دارا بـودن کـلاف مسـی بـر روی هسـته مرکزی قابلیت محافظت از جریان ورودی جلوگیری از افت جریان را دارا می باشد به طور کلـی مـی تـوان اذعـان نمود که در بسیاری از صنایع الکترونیکی ظریف دارای کاربرد می باشد.

کابلهای کواکسیال به دو دسته ذیـل تفکیـک می شوند:

۱- Thin net : کابلی است بسیار سبک، انعطاف پذیر ارزان قیمت که قطر سیم در آن حدود ۶ میلی متر یا ۰/۲۵ اینچ می باشد. مقدار مسیری که توسط آن پشتیبانی می شود حدود ١٨۵ متر است.

۲- Thick net: این کابل قطری در حدود برابر قطر کابل بالا دارد. کابـل مـذکو پوشـش محـافظتی را (عـلاوه بـر پوشش خود) داراست که از جنس پلاستیک بوده و بخار را از هسته مرکزی دور می سازد.

بررسی کالاهای جایگزین کابل کواکسیال

از آنجایی که مس دارای ضریب رسانایی بالایی نسبت به سایر فلزات می باشد از طرفی نسبت به فلزات هم ردیف از نظر رسانایی نظیر نقره قیمت مناسبتر و پایینتری دارد لذا جهت استفاده در صنایع مختلف معمولا از این محصول استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که هم اکنون برخی از کارخانجات تولیدی این محصول از آلومینیوم به جای مس جهت تولید شیلدهای بافته شده محصول استفاده می شود همچنین امروزه در صنایع مخابراتی استفاده از این محصول روز به روز کمتر شده در حال منسوخ شدن است از فیبر نوری در عوض کابل کواکسیال استفاده می شود.

 

کابل فیبر نوری

بررسی اهمیت استراتژیکی کابل کواکسیال در دنیای امروز

با توجه به کاربردهای فراوان این محصول در زندگی روزمره انسانها و همچنین با توجه به پیشرفت علوم الکترونیکی لزوم ساخت دستگاه های با دقت بیشتر جهت برآوردن نیازهای پیشرفت این علوم تولید این محصول نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.
لذا با توجه به موارد ذکر شده نیز تاکید بر توسعه افزایش تولیدات صنعتی مختلف در داخل کشور، نیاز کشورمان به تولید کابلهای کواکسیال جهت برآوردن نیازهای برخی صنایع داخلی و همچنین صادرات به خارج از کشور، بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد طرح حاضر دارای اهمیت می باشد.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده کابل کواکسیال

همانگونه که ذکر شد محصول مورد مطالعه در صنایع مختلف الکترونیکی مخابراتی کاربرد فراوانی دارد. از اینرو می توان اذعان نمود که تولید و مصرف آن در بسیاری از کشورهای جهان عمومیت دارد. لیکن در کشورهای صنعتی تولید و مصرف آن هم به دلیل میزان نرخ عرضه در داخل هم به دلیل میزان بالای صادرات این کشورها از حجم بالایی به نسبت سایر کشورهای جهان برخوردار میباشد. کشور های آمریکا، آلمان، چین، انگلستان و فرانسه کشورهای عمده تولید کننده و همچنین مصرف کننده این محصول می باشند. از عمده ترین کشورهایی که محصولات تولیدی ما به آنها صادر میشود میتوان افغانستان و تاجیکستان و ترکمنستان را نام برد و کشورهای آلمان ،سنگاپور، انگلستان، کره، چین و ایتالیا از کشورهایی میباشند که بخش عمده این کالا را به کشور ما صادر میکنند.

بررسی تکنولوژی تولید کابل کواکسیال

فرآیند تولید کابل کواکسیال به صورت زیر است:
بررسی تکنولوژی تولید کابل کواکسیال
لازم به توضیح است که تکنولوژی مورد استفاده در تولید کابل کواکسیال در مورد کلیه واحدهای تولیدی آن یکسان نیست و می توان از روش سرد (نورد) نیز جهت کشش سیم ها استفاده نمود. بنابراین آنچه که سبب ایجاد تمایز در محصولات تولید شده کارخانجات مختلف نسبت به همدیگر می تواند بشود، شامل موارد زیر خواهد بود:

  • انتخاب روش تولید سرد یا گرم
  • توان مهندسی واحد تولدی در انتخاب مواد
  • اجرای دقیق سیکل تولید و رعایت دقت و تلرانس ابعادی

روش تولید کابل کواکسیال نیز به شرح زیر می باشد:

۱- اکسترود :
تعدادی از مراحل فرآیند تولید کابل کواکسیال توسط دستگاههای اکسترود انجام می شود. جهت تولیـد کابل هـای مورد نظر ابتدا ماده اولیه مس به صورت مفتول با قطر ۸ میلی متر وارد دستگاه کشش راد بزرگ مـی شـود در ایـن دستگاه توسط کشش تبدیل به سیم های با قطر ٣٨ یا ٧٨ میلی متر می شود. تعدادی این سـیمها توسـط دستگاه کشش مدیوم به سیم نازکتر (۱) تبدیل می شوند.

۲- عایق زنی :
تعدادی از سیمهای خروجی دستگاه کشش بزرگ جهت عایق زنی به دستگاه عایق زنی رفته و توسط پلی اتـیلن عایق می شوند سپس به دستگاههای بافنده (بریدر) فرستاده می شوند.

 

دستگاه بریدر

 

۳- دوباره پیچی :
سیم هایی که توسط دستگاه کشش فاین به سیم های نازکتر تبدبل شده اند به دستگاه های دوباره پیچ (بوبین) فرستاده شده و پس از پیچیده شدن در دوکها (بوبین) به دستگاههای بافنده بریدر منتقل می شوند.

۴- بافت :
در این مرحله سیم های مسی نازکی که از دسـتگاه دوبـاره پـیچ آمـده انـد توسـط دسـتگاه های بافنـده (بریدر) بـر رو سیم هایی که به عنوان هادی مرکزی هستند و عایق کاری شده اند بافت اسکرین شده و به دسـتگاه روکـش زنـی می روند.

 

محاسبات بافت بریدر

 

۵- روکش زنی :
سیمی که از دستگاه بافت می آید در این مرحله توسط دستگاه های روکش زنی روکـش مـی شـود. جـنس ایـن روکش از پی وی سی یا پلی اتیلن می باشد. لازم به ذکر اسـت در ایـن مرحلـه کلیـه مشخصـات کابـل بـر روی روکش نوشته می شود.

 

اکسترودر روکش کابل
اکسترودر کابل

۶- کلاف کردن :
در آخرین مرحله نیز عمل کلاف کردن کابل ها در دستگاه کلاف کن انجام کلاف های کابل در بسته هـای ١٠٠ متر تحویل انبار فروش می شوند.

 

بسته بندی سیم و کابل

بررسی نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم در تولید کابل کواکسیال

شرح تکنولوژی نقاط قوت نقاط ضعف
تکنولوژی سرد سرمایه گذاری پایین سرعت تولید پایین
سختی بالای سیم عمر پایین قالبها
 * تکنولوژی گرم عمر بالای قالبها سرمایه گذاری بالا
افزایش راندمان کشش عدم قابلیت تولید
افزایش سرعت کشش سیمهای سخت

 

*با توجه به اینکه تکنولوژی مد نظر در این طرح، تکنولوژی گرم می باشد لازم است که توجه در این قسمت بر روی این نوع تکنولوژی باشد اما با توجه به اینکه می توان جهت تولید این محصول از تکنولوژی سرد نیز استفاده نمود لذا نقاط ضعف و قوت این نوع تکنولوژی نیز ارائه شده تا بتوان مقایسه ای کلی بین این دو انجام داد.

 

Coaxial Cable – تولید کابل کواکسیال –  طرح توجیهی تولید کابل کواکسیال –  کابل – کابل کواکسیال

 

نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید کابل کواکسیال

ردیف

ماشین آلات لازم

شرکت سازنده

کشور سازنده
۱ ماشین کشش بزرگ(راد) شرکت تک صنعت ایران
۲ ماشین کشش فاین شرکت آرتوش ایران
۳ اکسترودر ۶٠ شرکت سلطانی ایران
۴ اکسترودر ٨٠ شرکت سلطانی ایران
۵ بافنده (بریدر) شرکت صنیع ایران
۶ دوک پیچ یا دوباره پیچ شرکت صنیع ایران
۷ کلاف کن شرکت صنیع ایران

تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی

با توجه به بازار فروش نسبتا مناسب محصول این طرح پیشرفت کشورمان در صنایع مختلف الکترونیکی و مخابراتی به تبع آن نیاز به کابل های کواکسیال جهت استفاده در صنایع فوق الذکر می توان با تولید محصولات با کیفیت سـهم مناسبی از بازار داخل را کسب نمود.

منبع : etojihi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا