کنترل کیفیت سیم و کابل

جنس قرقره سیم و کابل

گاهی اوقات پیش می‌آید که سیم و کابل از دور قرقره بیرون می زند؛ این اتفاق به‌خاطر اندازه‌ی نامناسب قرقره و در فرایند پیچیدن سیم و کابل دور آن رخ می‌دهد. اندازه و نوع قرقره باید با توجه به وزن، طول و قطر کلی سیم و کابل انتخاب شود. اگر قرقره برای وزن و قطر سیم و کابل مناسب نباشد، احتمال آسیب رسیدن به سیم و کابل در فرآیند حمل و نقل بسیار زیاد است.

قرقره‌های سیم و کابل هم‌چنین از لحاظ شعاع خمیدگی محدودیت دارند و اگر سیم و کابل با زور بیش از این شعاع خم شود، آسیب خواهد دید.

قرقره سیم و کابل

جنس قرقره هم در حفاظت از سیم و کابل حین حمل و نقل اهمیت زیادی دارد. ما لیستی از مواد مختلف که برای ساخت قرقره سیم و کابل استفاده می‌شوند را آورده‌ایم:

  • قرقره‌های چوبی: حتما این قرقره‌های بزرگ را کنار ساختمان‌های در حال ساخت یا مناطق صنعتی دیده‌اید. قرقره‌های چوبی سه نوع دارند که شامل قرقره‌های صادارتی، یک طرفه برای سفرهای یک طرفه و قرقره‌هایی که قسمت میانی‌شان از جنس استیل است می‌شوند. با استفاده از قرقره‌های چوبی می‌توان سیم و کابل سنگین حمل کرد. از این قرقره‌ها می‌توان به‌عنوان میز هم استفاده کرد!
  • قرقره‌های تخته چندلا: از این نوع قرقره برای حمل و نقل بارهای سبک‌تر استفاده می‌شود و نسبت به قرقره‌های چوبی ارزان‌تر است. این قرقره‌ها معمولا توسط برق‌کاران مورد استفاده قرار می‌گیرند و از چوب‌های سبک مثل قان و تبریزی ساخته می‌شوند. این نوع قرقره یک بار مصرف است.
  • قرقره‌های پلاستیکی: قرقره‌ی پلاستیک برای سیم و کابل سبک، ایده‌آل است. بیشتر قرقره‌های پلاستیکی قابل بازیافت نیز هستند و به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کنند.
  • قرقره‌های استیل: قرقره‌های استیل به زودی جای قرقره‌های چوبی را در صنعت سیم و کابل خواهند گرفت. این نوع قرقره نسبت به قرقره‌‌ی چوبی دوام بیشتری دارد و به مرور زمان فرسوده نمی‌شود. به همین دلیل ارزش قرقره‌های استیل در دراز مدت از قرقره‌های چوبی بسیار بیشتر است.
پس یادتان باشد اگر می‌خواهید برای سیم و کابل قرقره انتخاب کنید، یا قرقره‌هایی دریافت کرده‌اید که به‌خاطر نامناسب بودن آن‌ها آسیب دیده‌اند، به این نکات توجه داشته باشید تا از آسیب دیدن محموله‌های سیم و کابل جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا