برق ساختمان

آموزش کامل نورپردازی با فیبر نوری و روش ساخت سقف کهکشانی

نورپردازی با فیبر نوری

نورپردازی با فیبر نوری
نورپردازی با فیبر نوری

یکی از تزئینات رویایی و نسبتا جدیدی که برای سقف اتاق های نشیمن یا اتاق خواب و یا سالن های کوچک نمایش فیلم در حال رایج شدن است، سقف های کهکشانی یا سقف های پرستاره هستند. درون این سقف ها که عموما به رنگ مشکی یا رنگ های تیره ساخته می شوند، نقاطی نورانی وجود دارند که همزمان با هم یا به صورت مستقل از هم خاموش و روشن شده و شکل یک آسمان واقعی، پر از ستاره های چشمک زن را تداعی می کنند.

که می توانند حتی تا ساعت ها بیننده را به تماشای خود مشغول کنند. تکنولوژی ای که اجرای این گونه سقف ها را ممکن کرده است نورپردازی با فیبر نوری است. فیبر نوری در واقع سیم های نازکی هستند که به جای عبور برق، نور را از خود عبور می دهند. یعنی کافی است ته آنها را به صورت عمودی بر روی یک منبع نور قرار دهید؛ ملاحظه خواهید کرد که از انتهای دیگر آنها نور به بیرون تابیده خواهد شد.

حتی اگر این انتها در جهت دیگری بوده یا مسیر انتقال چند بار تغییر جهت داده و پیچ و تاب خورده باشد. تعبیر دیگری که برای عملکرد فیبر نوری می توان داشت این است که فیبر نوری به شیلنگ انعطاف پذیری می ماند که به جای آب، نور را منتقل می کند.

فیبرهای نوری قیمت نسبتا ارزانی هم دارند و با توجه به قابلیت های بالایشان، می توانند انتخاب بسیار خوبی برای کارهای تزئینی و نورپردازی دکوراتیو باشند. به نحوی که امروزه اجرای پروژه های نورپردازی با فیبر نوری از استقبال بالایی میان کاربران خانگی و تجاری برخوردار است.

 

در ادامه این نوشتار سعی داریم تا با زبانی ساده، مراحل اجرای یک پروژه نورپردازی با فیبر نوری را برای شما شرح دهیم.

 

 

قبل از شروع لازم است چند نکته را توضیح دهیم:

– به طور کلی فیبرهای نوری در انواع سقف های کاذب قابل اجرا هستند و فقط به اندکی فضا در پشت سقف برای رد شدن نیاز دارند. سقف هایی که استفاده از فیبر نوری در آنها رواج دارد عبارت اند از سقف های کشسان، کناف، چوب، ام دی اف و غیره.

البته پیش فرض ما در این متن این است که سقف مورد نظر شما برای اجرای فیبر نوری، از جنس کناف است. بهترین حالت برای اجرای فیبر نوری در سقف کناف قبل از نصب است، یعنی زمانی که صفحه ی سقف روی زمین باشد. در این صورت سرعت کار فوق العاده بیشتر خواهد بود. ولی اگر سقف نصب شده باشد هم می شود فیبر نوری را اجرا کرد البته با کمی دردسر بیشتر.

– در هنگام کار با فیبر نوری تا حد امکان سعی کنید از کشیدن با نیروی زیاد، تا کردن، خم کردن فیبر نازک، ضربه زدن و ایجاد کوبیدگی و هر گونه فشاری که باعث ایجاد ترک و شکستگی ریز در فیبر شود خودداری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که آسیب های ریز می توانند شدت نور عبوری از فیبر نوری را کم کنند؛ و با توجه به طول زیاد فیبر نوری این آسیب ها معمولا چند بار تکرار می شوند. بنابراین سعی کنید با فیبرهای نوری با ملایمت برخورد کنید و تا حد امکان از آسیب رساندن به آنها جلوگیری کنید.

– منابع نوری که برای اجرای نورپردازی با فیبر نوری استفاده می شوند، معمولا به صورت اختصاصی برای این منظور طراحی شده اند. کار با این دستگاه های منبع نوری بسیار ساده بوده و ایمنی لازم هم لحاظ شده است.

https://fapool.ir/file/52507/?ref=sbargh.ir

 

انواع دستگاه های منبع نور در نورپردازی با فیبر نوری:

منابع نوری گوناگونی برای اجرای پروژه های فیبر نوری در دسترس کاربران قرار دارد. تنوع دستگاه های نوری از نظر توان، رنگ نور و افکت قابل توجه است.

از نظر توان:

کوچک ترین دستگاه ها مدل های ۱۶ وات هستند و بزرگ ترین آنها مدل های ۴۵ وات. توجه داشته باشید که شدت نور حاصل در انتهای فیبر نوری مدل های مختلف تفاوت قابل توجهی با هم ندارند. اصلی ترین تفاوت دستگاه های با توان مختلف در تعداد فیبر نوری ای است که می توانند پشتیبانی کنند. دستگاه های ۱۶ وات تا حداکثر ۴۰۰ فیبر نوری ۱ میلی متری و دستگاه های ۴۵ وات تا ۱۲۰۰ فیبر نوری ۱ میلی متری را می توانند پشتیبانی کنند.

از نظر رنگ نور:

دستگاه ها به مدل های سفید،RGB و RGBW تقسیم می شوند. دستگاه های RGB می توانند تمام طیف های رنگی را ایجاد کنند. دستگاه های RGBW علاوه بر آن یک چیپ اختصاصی برای تولید رنگ سفید دارند که باعث می شود رنگ سفید طبیعی تری را تولید کنند.

از نظر نوع افکت:

دستگاه ها به دو دسته ی عمده ساده و سوسو کننده تقسیم می شوند. در دستگاه های ساده ال ای دی دستگاه برای ایجاد افکت مشابه ستاره ها خاموش و روشن می شود که این باعث می شود همه فیبرها با هم خاموش و روشن شوند. ولی در دستگاه های سوسو کننده، یک صفحه سوراخدار که با یک موتور حرکت می کند هر فیبری را به صورت جداگانه و تصادفی خاموش و روشن می کند و افکت بسیار طبیعی تری ایجاد میکند.

دستگاه های سوسو کننده معمولا فقط در نور سفید پیدا می شوند ولی دستگاههای RGB و RGBW سوسو کننده هم وجود دارند که البته قیمت بالاتری دارند و کمیاب تر هستند. دستگاه ها معمولا با برق ۱۲ ولت کار کرده و برای اتصال به برق شهر یک آداپتور خارجی دارند.

 

 

https://fapool.ir/file/50859/?ref=sbargh.ir

 

وسایل مورد نیاز برای ساخت سقف کهکشانی به کمک نورپردازی با فیبر نوری:

۱- فیبر نوری:

اصلی ترین وسیله ای است که برای اجرای یک سقف پرستاره به آن نیاز داریم. معمولا برای اجرا در سقف از فیبرهای ۱ میلی متری استفاده می کنند ولی فیبرهای با قطر ۰.۷۵ میلیمتر و ۱.۵ میلی متر هم قابل استفاده هستند. ما فرض می کنیم که شما از فیبرهای ۱ میلی متری استفاده می کنید.

۲- دستگاه منبع نور در نورپردازی با فیبر نوری:

با توجه به تعداد نقاطی که می خواهید اجرا کنید و همچنین نوع افکتی که در نظر دارید، دستگاه مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

۳- دریل و مته:

برای ایجاد سوراخ های فیبر در سقف. بهترین گزینه برای سوراخکاری دریل های شارژی هستند. کار کردن بر روی سقف و روی نردبان هم به راحتی روی زمین نیست. بنابر این اگر دریلی که استفاده می کنید سیم مزاحمی به دنبالش نداشته باشد کارتان بسیار راحت تر خواهد بود. به خصوص که سوراخکاری در کناف فشار کمی لازم دارد و هم چنین تعداد سوراخ هایی که باید ایجاد شوند زیاد است. مته ۱.۲ میلی متر یا ۱ میلی متر هم نیاز دارید.

۴- چسب:

برای ثابت کردن فیبرها بر روی سقف. بعد از اینکه سر فیبرها را کوتاه کردید، ممکن است فیبرها بر اثر یک فشار کوچک به داخل سوراخ رفته و گم شوند. بنابراین لازم است قبل از اینکه آنها را به اندازه مطلوب بچینیم در محل خودشان ثابتشان کنیم. تقریبا از هر نوع چسبی میتوانید استفاده کنید. به شرطی که بی رنگ بوده و با فیبر نوری هم واکنش ندهد.

یکی از بهترین چسب هایی که توصیه می شود، چسب چوب یا همان چسب سفید است که استحکام نسبتا خوبی دارد و چون حلالش آب است، به راحتی می توان قطره هایی که تصادفا بر روی لباس یا بدن یا زمین می ریزند را تمیز کرد. علاوه بر این قیمت ارزانی هم دارد.

۵- کف چین:

برای چیدن فیبر نوری از آن استفاده خواهیم کرد. به جای آن از سیم چین یا حتی ناخن گیر هم می توانید استفاده کنید. ولی معمولا کف چین ها تیغه های تیزتری دارند و به خاطر فرم خاصشان، می توانند فیبرهای چسبیده به سقف را تقریبا از بیخ بچینند و اثری از بر آمدگی از خود بر جای نگذارند.

۶- گردبر بزرگ یا اره کوچک:

مطلوب ترین وسیله برای ایجاد سوراخ بزرگ در کناف گردبر است. ولی اگر به گردبر دسترسی نداشتید یک اره ی کوچک هم میتواند کارتان را راه بیاندازد.

۷- کارد مستعمل:

برای بریدن انتهای دسته ی فیبر نوری که قرار است به دستگاه متصل شود.

۸- شعله گاز یا چراغ پیک نیکی یا نظایر آن:

برای داغ کردن کارد مستعمل قبل از استفاده

۹- متر:

برای اندازه گیری فاصله سوراخ ها و طول فیبرهای نوری.

۱۰- فنر سیم کشی:

برای رد کردن فیبر نوری و رساندن آن به محل دستگاه.

۱۱- بست کمربندی و چسب برق:

برای دسته بندی فیبرها بعد از رد کردن و برای جلوگیری از گیر کردن فیبرها به هم.

 

 

https://fapool.ir/file/54606/?ref=sbargh.ir

نورپردازی با فیبر نوری -ساخت سقف کهکشانی مرحله دوم

در قسمت قبل این یادداشت با ابزار و روند مورد نیاز برای پروژه ساخت سقف کهکشانی به کمک نورپردازی با فیبر نوری آشنا شدیم. در ادامه مراحل گام به گام آن را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

مراحل ساخت سقف کهکشانی:

۱- آماده سازی اولیه

الف) مشخص کردن محل قرار گیری دستگاه منبع نور در سقف (یا محلی تا حد امکان نزدیک به سقف):

فیبرهای نوری می توانند تا ۱۵-۱۰ متر نور را بدون مشکل منتقل کنند. بنابراین سعی کنید مکانی را برای نصب دستگاه انتخاب کنید که برای تنظیمات یا تعمیرات در دسترس باشد و محلی را انتخاب نکنید که برای دسترسی مجدد به دستگاه مجبور به تخریب سقف باشید.

ب) پیش بینی برق مورد نیاز دستگاه:

آداپتور دستگاه باید به برق وصل شود. بنابراین پریز یا سیم های لازم برای رساندن برق به آداپتور دستگاه باید در نظر گرفته شده باشد. البته توصیه می شود از پریز روکار یا توکار برای این اتصال استفاده شود تا هم نیازی به دستکاری در آداپتور نداشته باشید، هم یک اتصال ایمن داشته باشید و هم برای تعمیرات و تغییرات کارتان راحت تر شود.

ج) ایجاد حفره های کمکی روی سقف:

اگر سازه کناف را روی سقف نصب نکرده اید می توانید از این مرحله رد شوید. ولی اگر سقف نصب شده است، چون در حین اجرای فیبر نوری باید به پشت سقف دسترسی داشته باشید، باید سوراخهایی روی آن ایجاد کنید. در فواصل مناسب (حدود ۱ متر) از همدیگر سوراخ هایی را در کناف ایجاد کنید. (به قطر حدود ۱۵ سانتی متر) اگر از گردبر استفاده کنید همه سوراخ ها تقریبا یک اندازه در می آیند.

ولی اگر از اره استفاده می کنید، حتما بر روی قسمت هایی که می برید و هم چنین کنار سوراخ شماره بزنید، تا وقتی پس از اتمام کار می خواهید دوباره این قطعات را جا بزنید، بتوانید هر قطعه ای را در جای خودش نصب کنید. وقتی که اجرای فیبر نوری تمام شد، دوباره این قطعات را با استفاده از تکه های سازه فلزی کناف، به بقیه سقف متصل می کنیم. بعد از بتونه کاری و رنگ دیگر اثری از آن ها باقی نخواهد ماند.

د) مشخص کردن تعداد نقطه های نورانی مورد نظر:

به طور معمول در هر متر مربع حدود ۳۰ نقطه فیبر نوری کار می شود. ولی این عدد به هیچ عنوان اجباری نیست. و می توانید به دلخواه تعداد کمتر یا بیشتری از این تعداد را برای سقف خود در نظر بگیرید تا تراکم کارتان بیشتر یا کمتر شود. ولی به هر حال بهتر است قبل از شروع به سوراخکاری تعداد نقاطی را که می خواهید ایجاد کنید بدانید تا بعدا به مشکل بر نخورید.

ه) علامت زدن محل ایجاد نقطه های نورانی در سقف:

این کار هم اجباری نیست ولی برای اطمینان و جلوگیری از دوباره کاری توصیه می شود. محل هایی را که می خواهید سوراخ شوند با مداد علامت بزنید. سعی کنید تا حد امکان نامنظم و پراکنده کار کنید تا نتیجه نهایی کار طبیعی تر به نظر بیاید. ممکن است فاصله بعضی از نقاط از هم کم باشد و بعضی از نقاط زیاد. این مسئله باعث زیباتر شدن و طبیعی تر شدن کار میشود. ولی سعی کنید حتما به همان تعداد نقاطی که قبل از شروع کار در نظر گرفته بودید برسید.

https://fapool.ir/file/51696/?ref=sbargh.ir

 

۲- برش فیبر نوری

الف) تخمین طول مورد نیاز فیبر نوری برای هر نقطه:

برای تخمین طول دورترین نقطه از دستگاه را در نظر بگیرید و فاصله ی آن تا محل نصب دستگاه منبع نوری را با متر اندازه گیری کنید. توجه کنید که باید طول مسیری که فیبر از پشت کناف طی خواهد کرد را اندازه بگیرید و نه مسیر مستقیم را. به این مساله توجه داشته باشید که اگر فیبر بلندتر از مقدار مورد نیاز باشد اتفاق خاصی نمی افتد ولی اگر کوتاه تر باشد ممکن است مجبور باشید کل فیبری را که بریده اید دور بریزید.

در نهایت به اندازه ای که گرفته اید بابت قوس هایی که فیبر برای جلوگیری از تا شدن باید داشته باشد و همین طور برای احتیاط، ۱۰ درصد اضافه کنید. توجه داشته باشید که لازم نیست تمام سوراخ ها را تک به تک اندازه بگیرید. مثلا اگر برای دورترین نقطه ها به ۶٫۵ متر فیبر احتیاج داشتید. فیبرها را در دسته های ۶٫۵، ۵٫۵، ۴٫۵ و ۳٫۵ متری ببرید. و برای هر سوراخی به تناسب فیبر با اندازه ی مناسب را استفاده کنید.

ب) آماده شدن برای برش:

در اولین قدم برای برش فیبرهای نوری، به فضایی نیاز دارید که بتوانید حداقل یک متر بیشتر از طول بزرگترین فیبر نوری مورد نیازتان، در آن حرکت کنید. یعنی مثلا اگر بیشترین طول فیبری که لازم دارید ۵ متر است، بتوانید مسافتی به طول ۶ متر را به صورت مستقیم در آن طی کنید. وقتی که این فضا را مهیا کردید، یک نقطه شروع مشخص کنید که حلقه فیبر را روی آن قرار دهید و با چسب برق یا ماژیک یا هر وسیله دیگری آن را علامت بزنید.

دقت کنید که به طول هایی که اندازه گرفته اید حداقل ۰٫۵ متر اضافه کنید. چون فیبرها نباید تا خوردگی داشته باشند. همچنین اگر موقع نصب ببینید طول فیبرها کوتاه هستند، کاری از دستتان بر نمی آید. ولی اگر کمی بلندتر باشند میتوانید به راحتی ببریدشان. حالا سر متر را در این نقطه شروع محکم کرده و طول هایی از فیبر نوری را که لازم دارید نسبت به نقطه شروع اندازه گرفته و روی زمین علامت بزنید.

ج) باز کردن فیبر و برش:

فیبر را از بسته بندی بیرون آورده و سر فیبر را پیدا کرده و آزاد کنید. سر فیبر را بچینید تا هیچ خم ناجور یا تا خوردگی در سر فیبر نباشد. رول فیبر را به پهلو بخوابانید تا خود به خود حرکت نکند و آن را به نحوی روی نقطه شروع قرار دهید که طول هایی که اندازه می گیرید نسبتا دقیق باشد. مقداری از فیبر را از روی رول آزاد کنید. سپس سر فیبر را گرفته و به سمت نقطه ای که علامت زده اید حرکت کنید تا طول مورد نظر از روی رول آزاد شود.

سر فیبر را روی نقطه ی علامت زده شده ثابت کنید (با چسب یا یک وزنه ی سبک) سپس به سمت رول برگردید. سعی کنید فیبر تاحد امکان کشیده باشد (ولی زیاد از حد آن را نکشید) و مطابق با نقطه شروع فیبر را با کف چین یا سیم چین از رول ببرید. (اگر طول فیبرها تا حدود ۳۰ سانتی متر بلند تر هم باشد مشکلی به وجود نمی آورد.) این مرحله را اینقدر تکرار کنید تا تمام فیبرهایی که نیاز دارید بریده شوند.

 

https://fapool.ir/file/50600/?ref=sbargh.ir

 

۳- سوراخ کاری

این قسمت یکی از راحت ترین و سریع ترین بخش های کار است. جاهایی را که در مرحله آماده سازی علامت زده اید با دریل و مته سوراخ کنید. سوراخ کردن کناف کار بسیار راحتی است. هم چنین لازم نیست که مته دقیقا بر کناف عمود باشد (البته سعی خودتان را بکنید ولی اگر نشد مشکلی به وجود نمی آید.) همچنین دقت کنید که اگر سقف را روی سازه نصب نکرده اید، حتما مته را از سمتی از سقف وارد کنید که پس از نصب دیده می شود. چون مته در هنگام خروج مقداری از اطراف سوراخ را می کند که در ظاهر کار تاثیر می گذارد.

به این نکته هم توجه داشته باشید که درست است که قطر فیبر نوری ۱ میلی متر است ولی اگر سوراخ هایی هم که ایجاد می کنید به همان قطر باشند، فیبر درون این سوراخ ها به سختی حرکت می کند و برای مراحل بعدی با مشکل مواجه خواهید شد. اگر به مته ی ۱٫۲ دسترسی ندارید همان مته ۱ را مقداری در داخل سوراخ بچرخانید تا سوراخ را گشادتر کند. و البته مواظب باشید که مته نازکی را که استفاده می کنید نشکنید.

https://fapool.ir/file/62080/?ref=sbargh.ir

 

۴- رد کردن فیبرها

اگر سقف روی سازه نصب شده باشد، این مرحله طولانی ترین و خسته کننده ترین بخش کار است. فیبرها را باید یکی یکی وارد سوراخ کرده و با دستتان که از سوراخ های بزرگ وارد کناف کرده اید بگیرید و با احتیاط بکشید تا حدود ۳۰ سانتی متر از فیبر بیرون بماند. توجه کنید که برای جلوگیری از گیر کردن فیبرهای بلند، بهتر است اول از پردردسرترین سوراخ ها یعنی سوراخ های دورتر از منبع شروع کنید.

هر دسته ی حدودا ۵۰ تایی را هم با بست کمربندی و یا چسب برق از چند نقطه به هم ببندید تا برای رد کردن نهایی آماده باشد. اگر سقف را روی سازه نصب نکرده باشید، کارتان در این مرحله بسیار ساده تر خواهد بود. فیبرها را از همان پشت وارد سوراخ می کنید تا حدود ۳۰ سانتی متر از طرف دیگر بیرون بیاید. توجه کنید که در این حالت اول سوراخ هایی که به منبع نزدیک تر هستند را استفاده کرده و سپس به سراغ سوراخ های دورتر می رویم.

از هر روشی که برای رد کردن فیبرها استفاده می کنید، برای جلوگیری از رد شدن قسمت کوتاه باقی مانده، حتما آنرا گره بزنید. توجه کنید که یک گره ساده کفایت می کند. همچنین لازم نیست که گره خیلی محکم باشد، همین که در اثر برخورد یا فشار خود به خود باز نشود کفایت می کند. سعی کنید تا حد امکان تغییر شکل غیر قابل بازگشت (مثل تاخوردگی) در فیبرهای نوری ایجاد نکنید.

https://fapool.ir/file/53748/?ref=sbargh.ir

 

۵- اتصال فیبرها به دستگاه

بعد از اینکه همه ی فیبرها را از سوراخ هایشان رد کرده و به صورت دسته در آوردیم باید این دسته ها را به محل منبع فیبر نوری برسانیم.ممکن است در این مرحله نیاز باشد که همه ی دسته ها را در یک سمت جمع کرده و سقف را نصب کنیم. اگر روی سقف نصب شده کار می کرده اید، باید با استفاده از فنر سیم کشی دسته های فیبر آویزان از سوراخ های بزرگ را به سمت محل منبع ببریم. وقتی دسته های فیبر را به محل منبع رساندیم، آنها را طوری کنار هم قرار می دهیم تا کمترین اعوجاج در فیبرها به وجود بیاید.

 

نورپردازی اتاق خواب
نورپردازی اتاق خواب

طرح های نورپردازی جهت تغییر دکوراسیون منزل

 

فیبرها طول های مختلف دارند

چون به هر حال فیبرها طول های مختلف دارند و از نقاط مختلفی تا اینجا آمده اند. وقتی فیبرها در وضعیت مناسب قرار گرفتند، آنها را مجددا به هم بسته و فیبرهای بلند را می بریم تا تقریبا مرتب و هم اندازه شوند. در این هنگام گلند پلاستیکی و بوش آلومینیومی سر دستگاه را باز کرده و دسته بزرگ فیبر را وارد آن میکنیم. دسته فیبر را از داخل بوش آلومینیومی نیز رد کرده و بوش را به پشت گلند رسانده و به آن می بندیم. حالا گلند پلاستیکی را در محل مناسبی محکم می کنیم. یعنی در جایی که همه فیبرها از سمت پشت بوش آلومینیومی خارج شده باشند و مجبور هم نباشیم که طول زیادی از فیبرها را کوتاه کنیم. پیچ گلند را کاملا پیچانده و محکم می کنیم تا دیگر تکان نخورد.

حالا کارد مستعمل را روی منبع حرارتی (اجاق گاز یا پیک نیک) کاملا گرم می کنیم. وقتی که کاملا داغ شد، با استفاده از آن فیبرها را از لبه ی بوش آلومینیومی می بریم. به این صورت که همه فیبرها کاملا لب به لب بوش آلومینیومی بوده و سرهایشان به هم بچسبند. به این ترتیب دسته ی فیبرها آماده هستند که از طریق بوش آلومینیومی و پیچ سر آن به دستگاه متصل شوند.

سازه ستاره باران شما آماده است، لذت ببرید

 

https://fapool.ir/file/51330/?ref=sbargh.ir

 

نمونه اجرا های سقف کهکشانی

 

https://fapool.ir/file/62872/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/49650/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/54198/?ref=sbargh.ir

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام اگه سقف رنگ نشده باشد چه کار باید کرد و اگه امکان داره یک فیلم از صفر تا ۱۰۰ برام ارسال کنید خیییلی ممنون

  2. با سلام
    برای تامین روشنائی واحد تولید با استفاده از فیبر نوری ، از منبع نور خورشید آیا میتوانید انجام دهید؟ متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا