اخبار صنعت برق

ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در وزارت نیرو به کجا رسید؟

برق ، بازنشسته های صنعت برق ، ممنوعیت بکارگیری بازنشسته ها در توانیر ، ممنوعیت بکارگیری بازنشسته ها در وزارت نیروقانون ممنوعیت به کار گیری بازنشستگان اول مهر سال ۹۷ برای اجرا ابلاغ شد و تا ۲۶ آبان ماه قرار بود بازنشستگان از سمت‌های خود خداحافظی کنند. به نظر می‌رسد در وزارت نیرو و صنعت برق، مدیران بازنشسته حتی به تعداد انگشتان یک دست وجود نداشته که مشمول این قانون گردند و گرچه چهره‌های این عزیزان نشان از کهولت سن آن‌ها و سابقه بالایشان دارد، اما احتمالا هنوز به مرز بازنشستگی نرسیده اند!
در صنعت برق، ده‌ها مدیر ارشد وجود دارد که مشمول این قانون هستند و معلوم نیست چرا هنوز کسی نتوانسته این شیفتگان خدمت را از میزهایشان جدا سازد. جوانگرایی در وزارت نیرو و صنعت برق حتی به صورت نمادین هم انجام نشد که حتی می‌توانست طلایه دار این حرکت در کشور باشد.
وضعیت مالی بازنشستگان هرچه قدر که نامطلوب باشد بدتر از شرایط مالی جوانانی نیست که حتی با کمترین حقوق ممکن امکان بکارگیری آن‌ها فراهم نشده است لذا بهانه مشکلات مالی بازنشسته‌ها نمی‌تواند مانع از اجرای قانون گردد.
با یک سرچ ساده و کمی تحقیق در شرکت‌های توانیر، تولید برق حرارتی، پژوهشگاه نیرو، خود وزارت نیرو، شرکت مدیریت شبکه برق ایران و… می‌توان مصداق‌های متعددی را پیدا کرد که سال‌ها از دوران بازنشستگی آن‌ها می‌گذرد.
قبلا برق نیوز از توانیر در خصوص ارائه لیست مدیران بازنشسته در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سوال کرده بود که پاسخ داده شد: موضوع از سوی توانیر تحت بررسی می‌باشد، اما مکاتبات لازم در خصوص جزییات بیشتر را با امور اداری توانیر داشته باشید.
بهتر است امور اداری شرکت‌های دولتی، لیست مدیران و کارکنان بازنشسته خود را به صورت شفاف اعلام کنند تا یکبار برای همیشه تکلیف بقیه روشن شود گرچه انتظار می‌رفت تاکنون این اتفاق افتاده باشد. بازنشستگان صنعت برقی را با احترام و رعایت کرامت و شرافت آن‌ها طی مراسمی باشکوه بدرقه کنید.مدیران بازنشسته صنعت برقی هم بهتر است قبل از آنکه این قانون به سراغشان آمده و به زور آن‌ها را بازنشسته کند خود استعفا داده و اجازه دهند تا جوانان این مملکت نیز فرصتی برای خدمت پیدا کنند. نمونه‌های متعددی از مدیرانی را داریم که با سوابق درخشان و خدمات خوبی که داشته اند بدلیل اصرار بر ماندن در مسند قدرت، با چهره‌ای متفاوت و قدرت طلب از صنعت برق رفته اند.

البته باید توجه داشت که بازنشستگی واقعی مدنظر بوده نه اینکه تحت عناوین دیگری بکارگرفته شوند. انتظار می‌رود این بازنشسته‌ها دوباره به قدرت برنگردند و با پوشش‌هایی نظیر مشاور، عضو هیئت مدیره و… هزینه اضافی به سیستم تحمیل ننمایند. مگر این صنعت چقدر مشاور نیاز دارد که هرکسی که بازنشسته می‌شود بلافاصله مشاور می‌شود!
یک کارشناس اقتصادی در همین خصوص به ایسنا گفت: اگر می‌خواهیم قانون به طور کامل اجرا شود، نباید امکان دور زدن آن را به افرادی که بازنشست شده و مجدد در یک دستگاه دولتی یا شبه دولتی مشغول به کار شده‌اند، فراهم کنیم.
به گفته وی، بکارگیری بازنشستگان در بسیاری از وزارتخانه‌ها شایع است و افراد بعد از بازنشستگی در سمت‌های مشاور یا مدیرکل برای معاونت‌ها یا صندوق‌های بیمه به خدمت گرفته شده‌اند، در حالی که باید جای خود را به افراد جوان و تازه نفس بدهند. حمید نجف معتقد است کرکره حیاط خلوت‌ها در ادارات و سازمان‌های دولتی باید کشیده شود.
با نگاهی به شرکت‌های خصولتی صنعت برق به راحتی می‌توان مصداق‌های متعددی را دید که خیلی از آن‌ها حیاط خلوت مدیران سابق شده است.
اغلب مدیران ما از دلسوزی برای سیستم تحت مدیریت خود سخن گفته و اینکه با رفتن آن‌ها زحماتشان بر باد خواهد رفت! بهانه‌های عجیبی که اگر آن‌ها نباشند چرخ صنعت برق نمی‌چرخد ومتحمل زیان‌های وحشتناکی خواهد شد. در پاسخ به این افراد باید گفت: باور کنید با رفتن شما آب هم از آب تکان نخواهد خورد و وضع صنعت برق از اینی که شما ساخته اید بدتر نمی‌شود. اگر همه مدیران فعلی وزارت نیرو و صنعت برق یک شبه استعفا دهند بدون کوچکترین وقفه ای، برقرسانی ادامه پیدا کرده و در مدت زمانی کوتاه وضعیت آن نیز بهبود قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.
همه منتظر اعلام لیست بازنشستگان شرکت‌های مختلف دولتی هستند و امیدواریم شرایطی اتخاذ شود تا بدون هتک حرمت از بازنشسته‌های صنعت برقی، امکان خروج آن‌ها فراهم گردد. انتظار می‌رود شرکت‌های توزیع نیروی برق ونیروگاه‌ها را به بهانه خصوصی بودن از این فضیه مستثنی نکنند و اجازه دهند قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها به درستی درصنعت برق اجرا گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا