برق خودرو

نحوه مراقبت از سیم و کابل و سیستم برقی خودرو

سیم و کابل خودرو

مراقبت درست از خودرو به زمان، بودجه و تلاش کافی در تمام طول عمر خودرو نیاز دارد. چیزی که اکثر صاحبان خودرو
می‌دانند این است که زیبایی آن تنها تمیزی ظاهری نیست و علاوه بر آن کاپوت خودرو، قطعات داخلی و هر گوشه و کنار
خودرو باید به خوبی تمیز شوند.

 

سیم و کابل خودرو - برق خودرو

 

سیستم برقی خودروی شما نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. این سیستم نیز به تمیزکاری کامل و منظم نیاز دارد تا در
بهترین شرایط عملکردی بماند. اما قبل از این‌که با یک تعمیرکار مجرب تماس بگیرید تا خودروی شما را بررسی کند، باید با
این مسئله آشنا باشید که چه چیزهای خودرو شما را در بهترین حالت ممکن قرار خواهند داد. بدین ترتیب شما می‌توانید
مقداری در مراقبت از خودروی خود سیاست‌های پیشگیرانه‌ی بیشتری را در پیش بگیرید بدون این که نیاز باشد هر دفعه
مبالغ زیادی را برای معاینه‌ی فنی خودرو خود بپردازید.

 

https://fapool.ir/file/41659/?ref=sbargh.ir

 

آشنایی با سیستم برقی خودرو

سیستم برقی خودرو شما مسئول عملکرد دقیق بخش‌های دیگری از خودرو از جمله شیشه‌های برقی و سیستم قفل،
سیستم ضد یخ، چراغ‌ها، رادیو، سیستم روشنایی داخل خودرو، ساعت، سقف متحرک خودرو و دیگر قطعات خواهد بود.
تنها سه بخش اصلی در این کار دخیل هستند: باتری، استارتر و دینام. البته تمام این سه بخش اصلی توسط سیم و
کابل به هم متصل هستند.

 

 

دینام تولید کننده‌ جریان متناوب

باتری حاوی مایعی است که نیروی برق لازم برای اجزای الکترونیکی خودروی شما را فراهم خواهد کرد، حتی اگر خودرو در
حالت خاموش باشد. دینام برق لازم برای کار اجزای الکترونیکی و حتی شارژ شدن مجدد باتری را فراهم می‌کند.
در آخرشما استارتر را خواهید داشت که بزرگ‌ترین مصرف کننده‌ی جریان الکتریسته‌ی تولید شده در خودرو است و بدون
شک مهم‌ترین جزء الکترونیکی خودرو خواهد بود. استارتر است که احتراق لازم را برای به راه افتادن خودرو تولید می‌کند و
شمامی‌توانید خودروی‌تان را حرکت دهید.

 

هرگونه فرسودگی یا پارگی سیم و کابل می‌تواند مانع عملکرد روان سیستم برقی خودرو شما شود بنابراین باید به طور
منظم این سه بخش اصلی سیستم برقی را بررسی کرده تا از کارکرد مناسب آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

 

سیم و کابل خودرو - برق خودرو

مراقبت مناسب از سیستم برقی خودرو

سیستم برقی خودرو بدون شک از تمیزکاری منظم سود بسیاری خواهد برد. نقاط اتصال سیم و کابل مختلف که زیر
کاپوت خودرو شما قرار دارند محتمل‌ترین جا برای جمع شدن زباله و زنگ زدگی هستند.

 

علاوه بر این، سیم و کابل مورد نظر باید به درستی در جاهای از پیش تعیین شده‌ی خود قرار بگیرند و با استفاده از
گیره‌های مخصوص آن‌ها را مهار کرد تا از جریان داشتن منظم و درست الکتریسیته اطمینان داشته باشید. در غیر این صورت
قطع و وصل شدن متناوب جریان الکتریسیته می‌تواند باعث آسیب دیدن اجزای دیگر و کاهش سرعت و عملکرد موتور خودرو
شما شود.

 

هنگامی که مشغول تمیزکاری و بررسی اجزای برقی خودرو هستید، باید تسمه موتور را نیز بررسی کنید تا حرکت و
گردشمناسبی داشته باشد. به دنبال ترک، خشکی و یا خوردگی روی سطح تسمه بگردید و در صورت لزوم اگر نشانه‌ای از
خرابی در تسمه دیدید آن را تعویض کنید. بعد از تعویض تسمه موتور چرخش تسمه‌ی جدید را نیز بررسی کنید. برای آگاهی
از شرایط گردش مناسب و استاندارد به دستورالعمل سازنده‌ی خودرو در این مورد مراجعه کنید.

 

https://fapool.ir/file/53818/?ref=sbargh.ir

 

نکاتی در مورد مراقبت از سیستم برقی خودرو

اگر اطمینان داشته باشید که داخل و بیرون اجزای برقی خودرو تمیز باشد، قابلیت حرکت خودرو شما در بهترین و بالاترین
حالت ممکن قرار خواهد داشت. با این وجود حتی با تمیز کردن منظم خودرو نیز باید همواره به بهترین شکل ممکن
از خودرو خود مراقبت کنید.

 

برای مثال روشن کردن موتور در حالتی که بخش‌های برقی خودرو مانند سیستم صوتی خودرو، کولر و دیگر قطعات برقی
خاموش هستند فشار روی موتور کاهش خواهد یافت. با این وجود در صورت رو به رو شدن با مشکلات عمده، بهتر است با
یک تعمیرکار مجرب تماس بگیرید.
منبع : irangan.com

 

https://fapool.ir/file/52407/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/53748/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/51570/?ref=sbargh.ir

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید
    من با مشکلی روبرو شدم ، کابلی که مهره خور بهش وصله و به استارت وصل شده، بعد از مثلا ۴۰۰۰ کیلومتر کارکرد خودرو، مفتول مس این سیم در قسمت مهره خور ، سیاه شده و شاید هم دچار اکسید شده میخواستم بدونم علت این سیاه شدن رو از کجا باید بدونم و چه آزمایش هایی روی یه سیم سالم میشه انجام داد تا علت اصلی این مشکل پیدا بشه.

    1. با سلام حضور شما دوست گرامی
      سیاه شدن مس یا اکسید شدن آن بیشتر به علت خیس شدن هادی که باعث اکسید شدن و سیاه شدن هادی به مرور زمان خواهد شد. این سیاه شدن هادی باعث عدم کارکرد صحیح هادی نخواهد شد و فقط مشکل ظاهری سیم می باشد و در هدایت الکتریکی تاثیری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا