برق خودرو

مزایا و معایب تیبا صندوق دار – تیبا بخریم یا پراید؟

تیبا صندوق دار بخریم یا پراید؟

 

تیبا صندوقدار

سال طراحی خودرو : ۱۳۸۸
کلاس خودرو : سدان شهری ایرانی
حجم موتور : ۱۵۰۳ سی سی
گیربکس : ۵ دنده دستی
سیلندر : ۴
طول : ۴۱۰۵ میلی‌متر
عرض : ۱۶۴۱ میلی‌متر
ارتفاع : ۱۴۸۴ میلی‌متر
حداکثر قدرت : ۵۳۰۰/۸۷
حداکثر گشتاور : ۴۰۰۰/۱۲۸
سوپاپ : ۸
دیفرانسیل : جلو
وزن : ۱۰۰۰ کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی : ۶٫۹ لیتر
حجم باک : ۴۱لیتر
سیستم های ترمز و پایداری : ABS
کیسه هوا : راننده – سرنشین
سایز تایر (لاستیک ها) : ۱۷۵/۷۰R13
صندلی : دستی – تنظیم ارتفاع صندلی راننده
تهویه مطبوع : دستی – کنترل اتوماتیک سفارشی
آینه : دستی – تنظیم برقی سفارشی
چراغ : تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو – مه شکن جلو و عقب
سانروف : ندارد

اگر با این نگرش به خودروی تیبا صندوق دار نگاه کنیم، این خودرو نسبت به پراید، رشد قابل قبولی داشته است. متاسفانه در بازار کشورمان، تنوع محصولات ارزان قیمت (زیر ۳۰ میلیون تومان) بسیار کم است و مردم فقط چند انتخاب محدود دارند، که از لحاظ ظاهری و عملکرد تنها چند اختلاف انگشت شمار با هم دارند.

 

برق خودرو به زبان ساده

 

ویژگی های تیبا :

سایز تیبا

تیبا از لحاظ ابعادی ۴۱۰۵ میلی‌متر طول، ۱۶۳۵ میلی‌متر عرض دارد. این ابعاد به شما اجازه می‌دهند تا در فضای شهرهای شلوغ و پرجمعیت در هنگام رانندگی راحت‌تر باشید و مشکل جای پارک نداشته باشید.

 

https://fapool.ir/file/54548/?ref=sbargh.ir

 

ابعاد این خودرو باعث شده که خانم‌ها نیز طرفدار آن باشند. بر خلاف ابعاد خارجی، طراحان سایپا سعی کرده‌اند که بیشترین فضای داخلی را برای سرنشینان فراهم کنند و همچنین ابعاد صندوق عقب این خودرو نسبت به سایز بدنه، بسیار جادار و مناسب است و شما اگر یک خانواده ۴ و یا ۵ نفره هستید، می‌توانید به راحتی از فضای داخلی این خودرو بهره ببرید.

 

آموزش باطری به باطری خودرو

مصرف سوخت

در شرایطی که مصرف سوخت بالای خودروها علاوه بر آلودگی شهرها، خالی شدن جیب مردم را در پی دارد، مصرف سوخت ۷.۱ لیتری تیبا در سیکل ترکیبی بسیار خوب و به صرفه است. کلا اگر خودروی کم مصرف داخلی می‌خواهید، پیشنهاد ما به شما، تیبا است. مصرف این خودرو از چیزی که اعلام رسمی شده است هم در شرایط مناسب، کمتر خواهد بود.

 

برق خودرو – دینام ماشین چیست؟

 

سواری نرم

سیستم تعلیق تیبا بسیار نرم‌تر و راحت‌تر نسبت به خودروهایی مانند پراید و حتی خودروهای گران‌تر از آن مانند برخی از محصولات ایران خودرو عمل می‌کند. سیستم فنربندی تیبا در کنار ارتفاع مناسب آن یک سواری نرم و راحت را برای شما در شهر فراهم می‌کند و شما می‌توانید سواری بهتری را نسبت به سایر رقبای این خودرو تجربه کنید.

(توجه داشته باشید که این موضوع در قیاس با خودروهای هم رده و هم قیمت مطرح می شود)

 

برق خودرو / باطری خودرو

سیستم تهویه

تیبا از سیستم تهویه مناسبی برخوردار است و نسبت به قیمت این خودرو، بخش تهویه، سرمایش و گرمایش بسیار خوب و مناسب کار می‌کند و شما در تیبا مشکلاتی که در کولرهای خودروهای پراید وجود داشت را، تجربه نمی کنید چرا که این خودرو از موتور قدرتمندتری بهره می‌برد و سیستم تهویه آن نیز عملکرد بهتری دارد.

عیب یابی برق خودرو پراید

 

قیمت لوارم یدکی

اگر می خواهید خودرویی داشته باشید که قیمت لوازم یدکی آن کم باشد، تیبا یک گزینه مناسب است. لوازم یدکی این خودرو به دلیل بومی بودن در تولید، از قیمت مناسبی برخوردار هستند و اگر برای خودروی شما مشکلی ایجاد شود و خدمات پس از فروش آن نیز پایان یافته باشد، با حداقل هزینه می توانید مشکل خودروی خود را برطرف نمایید.

 

تعمیرات ECU خودرو

 

قیمت موتور کامل تیبا صندوق دار : ۹۵۶,۴۷۵ هزار تومان

تیبا 1

معایب تیبا :

۱- طراحی ظاهری

طراحی ظاهری تیبا چیزی به نام زیبایی در خود ندارد، البته از خودرویی که رقیب پراید است، توقع بیشتری نمی‌رود. به جزء چراغ‌های جلو، در نمای روبرویی بخش خوب دیگری دیده‌ نمی شود. جلوپنجره ساده و کوچک که بسیار زشت طراحی شده و سپرها نیز بیش از حد ساده هستند. استفاده از خطوط منحنی وار بیش از حد، باعث شده که خودرو جذابیت کم، خود را از دست بدهد.

 

برق خودرو / دلکو یا مقسم ولتاژ

 

خودرو در کل فرم منحنی‌واری دارد که سایپا در مدل فیس‌لیفت، سعی کرده از آن کم کند. در نمای جانبی، لاستیک‌های سایز کوچک باعث شده‌اند با صحنه خوبی روبرو نشویم. خطوط جانبی روی بدنه اگر ظریف‌تر بودند،

می‌توانستند کمی تاثیر بر روی چهره این خودرو بگذارند. از آینه‌های جانبی چیزی نمی‌گوییم و سکوت بهترین راه در مقابل این بخش از خودرو است. در بخش عقب نیز باز سپر چنگی به دل نمی زند و اصلا بر روی آن کار نشده است.

در طراحی چراغ‌های عقب از مزدا الهام گرفته شده است که احتمالا طراحان مزدا با شنیدن و دیدن این بخش از تیبا صندوق دار، دچار حمله قلبی خواهند شد!

https://fapool.ir/file/53802/?ref=sbargh.ir

 

۲- طراحی داخلی و جنس کابین

در طراحی داخلی تیبا، تمام فکر طراحان به سمت یک کابین بهتر از پراید بوده است. برای همین این کابین فقط از پراید بهتر طراحی شده و خلاقیت زیادی در آن دیده نمی‌شود.

تمام بخش‌های داخلی با خطوط منحنی وار طراحی شده‌اند و حتی در بخش‌های کوچکی مانند غربیلک فرمان نیز، خلاقیت و زیبایی دیده نمی شود. اوج کیفیت داخلی تیبا و تلاش سایپا برای ارائه یک محصول در حد و اندازه جهانی، در مصالح استفاده شده در کابین دیده می‌شود.

 

تعمیرکار برق خودرو

 

زمانی که پلاستیک خشک و بی کیفیت فضای داخلی تیبا را لمس می‌کنید، ناخودآگاه یاد ظروف پلاستیکی آشپزخانه خواهید افتاد که با قیمت ۲ هزارتومانی خود کیفیت بهتری از جنس داخلی تیبا دارند.

 

https://fapool.ir/file/49650/?ref=sbargh.ir

 

صندلی‌های تیبا چندان راحت نیستند و زمانی که شما بر روی آنها مستقر می‌شوید، خاطرات شیرین دوران کودکی برای شما زنده می‌شود، درست زمانی که بر روی نیمکت‌های چوبی مدرسه درس می‌خواندید، صندلی‌های تیبا دقیقا همان حس را دارند.

از لحاظ دید داخلی خودرو، بازهم تیبا مشکل دارد و ستون های مجاور شیشه جلو، مانع دید کافی شما می‌شوند و این یعنی کاهش ایمنی در هنگام رانندگی.

 

 مزایا تیبا صندوقدار

۳- پیشرانه

تیبا مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر است که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت را دارد. این میزان قدرت برای حمل تیبا شاید مناسب باشد اما نمی‌توان توقع زیادی از آن داشت. البته باید بگوییم که این پیشرانه از موتورهای خودروهای پراید قوی تر است. مشکل اصلی این پیشرانه زمانی مشخص می‌شود که شما استارت می‌زنید و قصد حرکت دارید.

 

https://fapool.ir/file/43263/?ref=sbargh.ir

 

صدای موتور به خصوص زمانی که دور موتور بالا می‌رود بسیار زیاد و گوش خراش است و عدم عایق بندی درست خودرو و مناسب نبودن کیفیت موتور می‌تواند دلیل سر و صدای زیاد پیشرانه باشد. به طور کل باید بگوییم که موتور تیبا به جای قدرت زیاد، صدای زیادی دارد و اگر به جای این صدا، بر روی قدرت تمرکز شده بود احتمالا با یک تیبای پرنده روبرو می‌شدیم!

 

تیبا صندوق دار

۴- گیربکس

گیربکس این خودرو بیش از حد خشک عمل می‌کند و دنده‌ها به درستی جا زده نمی‌شوند البته با مراجعه به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش با یک جمله همیشگی روبرو خواهید شد؛ مسئولان می‌گویند، عادی است و به مرور زمان برطرف می‌شود. بعد از گذشت مدتی شما حس می‌کنید دنده‌ها بهتر جازده می شوند ولی درواقع شما به این گیربکس عادت کرده اید و تغییری در آن ایجاد نشده است.

 

 تیبا صندوقدار

۵- کیفیت مونتاژ

کیفیت مونتاژ پایین تقریبا در اکثر خودروهای ساخت داخل دیده می‌شود و تیبا نیز همین ضعف را در خود دارد. صدای ناشی از عدم ریگلاژ مناسب درب‌ها به گوش می‌رسد. فاصله درب‌ها و همچنین بسته و باز شدن آنها با مشکل روبرو هستند. در بخش‌های داخلی کابین نیز بعضی اوقات مشاهده می شود که روکش‌ها، درست در سرجای خود محکم نشده‌اند و نیاز به بررسی مجدد دارند و حتی عیوب قطعات داخلی نیز در برخی از موارد دیده شده است.

 

نحوه کارکرد کویل خودرو

 

۶- هندلینگ

وزن کم و سایز نامناسب چرخ‌ها باعث می شود تیبا در پیچ ها چندان مناسب عمل نکند و چسبندگی خودرو بر روی آسفالت نیز کمی دلهره‌آور باشد. البته بهتر از پراید است اما بازهم اطمینان چندانی ندارد. همچنین کورس کم فرمان کاملا قابل تشخیص است و زمانی که شما قصد دور زدن با این خودرو را دارید، این نقص کاملا مشخص است.

تیبا صندوق دار / منبع : فایندز

ایربگ تیبا (کیسه هوا) ، راهنمای تعمیر و سرویس PDF

تعمیرات مکانیکی موتور – رشته مکانیک خودرو pdf

سمند ال ایکس – راهنمای کامل خودروی سمند PDF

https://fapool.ir/file/53694/?ref=sbargh.ir

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا