در حال حاضر خودروهای الکتریکی پاک ترین نوع خودروهای دنیا هستند، هر چند که حتی این خودروها هم به صورت غیر مستقیم در آلایندگی هوا نقش دارند، چرا که انرژی الکتریکی مصرفی آنها عمدتاً بوسیله مصرف سوخت های فسیلی در نیروگاه ها تولید شده است.
در نتیجه به هنگام سنجش آلایندگی همیشه این موضوع نیز در معیارهای کلی لحاظ می شود.
با این حال، این خودروها آلودگی محیطی مستقیم ندارند یعنی طبیعتاً مثل خودروهای درون سوز مستقیماً هوا را آلوده نمی کنند.
این موضوع در مورد خودروهای هیبریدی اندکی متفاوت است. اول اینکه میزان آلایندگی خودروهای هیبریدی بسته به نوع، مدل و استاندارد تولیدی متفاوت است. در حالت بهینه این خودروها گاهی تا ۹۰ درصد آلایندگی کمتری پیدا می کنند. چون در بیشتر مواقع به موتور الکتریکی خود تکیه دارند.
بنابراین درصد ،در شرایط و کشورهای مختلف متفاوت است. علت این موضوع هم این است که در سرعت های پایین مانند وقتی که خودروها در ترافیک گیر کرده اند، موتور بنزینی آلایندگی بیشتر و بهره وری کمتری از موتور الکتریکی دارد، به همین خاطر در خودروهای هیبریدی، موتور الکتریکی خودرو جای موتور بنزینی را در حرکت آهسته می گیرد.
به این ترتیب آلایندگی خودرو در ترافیک شهری کاهش پیدا می کند.
این خودروها دو گونه اصلی هیبریدی ساده و پلاگین هیبریدی دارند.
از بین این دو هم، مدل های پلاگین هیبریدی می توانند علاوه بر سوخت فسیلی به صورت مستقیم با اتصال به برق باتری های خود را شارژ کنند.
مقایسه میزان آلایندگی انواع خودروها
نتایج پژوهشی که بوسیله کمیسیون علوم اتحادیه اروپا انجام شده است را مطالعه نمایید و نمودار گرافیکی آن را نیز می توانید در گاردین مشاهده کنید.
البته توجه داشته باشید که آمار مبتنی بر مصرف متوسط خودروهای مدرن و کم مصرف سال است که از آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای قدیمی تر برخوردار هستند.
از این نظر، آلایندگی بسیاری از خودروهای بنزینی متعارف در حقیقت از میزان اسمی اعلام شده در این مقایسه به مراتب (گاهی تا دو یا سه برابر) بیشتر است و اینجا حالت ایده آل مد نظر قرار گرفته است.
پلاگین هیبریدی: این گونه از خودروهای هیبریدی در حقیقت از موتور احتراق داخلی خود به عنوان منبع نیروی اصلی خود استفاده می کنند، اما در عین حال می توانند با استفاده از موتور و یا با اتصال مستقیم به برق، باتری های خود را هم شارژ کنند. این خودروها از نظر بهره وری جایی بین خودروهای الکتریکی و بنزینی قرار دارند. یعنی ضمن آلایندگی کمتر، برد بیشتر خودروهای بنزینی را هم در اختیار دارند.
هیبریدی: این خودرو در حقیقت از ترکیب موتور بنزینی و الکتریکی استفاده می کند. برای این منظور انرژی الکتریکی تولید شده بوسیله ترمزها و همچنین موتور احتراق داخلی خودرو، باتری های آن را شارژ می کنند. به این ترتیب خودرو می تواند در شهر یا هر جایی که سرعت و مصرف کمتری داشت، تنها با استفاده از انرژی الکتریکی خود حرکت کند. در این حالت خودرو بهره وری بهتری از خودروهای بنزینی دارد و طبیعتاً میزان آلایندگی آن هم کمتر است.
بنزینی: خودروهای معمولی و رایج دنیای ما که برای تولید انرژی، بنزین (یا یکی دیگر از فرآورده های نفتی رایج) را درون موتور احتراق داخلی خود می سوزانند.
الکتریکی: یک خودروی الکتریکی خالص تنها از انرژی ذخیره شده در باتری ها برای به حرکت در آوردن موتور یا موتورهای الکتریکی خود استفاده می کند. این خودروها مستقیماً هیچ گونه اثر آلاینده ای روی هوا ندارند، هر چند که غیر مستقیم برقی را مصرف می کنند که عموماً از سوخت فسیلی تولید شده است.
رنج اکستندر: گونه ای از خودروهای الکتریکی که از موتور احتراق داخلی تنها برای شارژ باتری های خود، در صورتی که هیچ ایستگاه شارژی نزدیک نباشد، استفاده می کنند.