برق خودرو

خودروهای هیبریدی

در حال حاضر خودروهای الکتریکی پاک ترین نوع خودروهای دنیا هستند، هر چند که حتی این خودروها هم به صورت غیر مستقیم در آلایندگی هوا نقش دارند، چرا که انرژی الکتریکی مصرفی آنها عمدتاً بوسیله مصرف سوخت های فسیلی در نیروگاه ها تولید شده است.

خودرو های هیبریدی

در نتیجه به هنگام سنجش آلایندگی همیشه این موضوع نیز در معیارهای کلی لحاظ می شود.
با این حال، این خودروها آلودگی محیطی مستقیم ندارند یعنی طبیعتاً مثل خودروهای درون سوز مستقیماً هوا را آلوده نمی کنند.
این موضوع در مورد خودروهای هیبریدی اندکی متفاوت است. اول اینکه میزان آلایندگی خودروهای هیبریدی بسته به نوع، مدل و استاندارد تولیدی متفاوت است. در حالت بهینه این خودروها گاهی تا ۹۰ درصد آلایندگی کمتری پیدا می کنند. چون در بیشتر مواقع به موتور الکتریکی خود تکیه دارند.
بنابراین درصد ،در شرایط و کشورهای مختلف متفاوت است. علت این موضوع هم این است که در سرعت های پایین مانند وقتی که خودروها در ترافیک گیر کرده اند، موتور بنزینی آلایندگی بیشتر و بهره وری کمتری از موتور الکتریکی دارد، به همین خاطر در خودروهای هیبریدی، موتور الکتریکی خودرو جای موتور بنزینی را در حرکت آهسته می گیرد.
به این ترتیب آلایندگی خودرو در ترافیک شهری کاهش پیدا می کند.
این خودروها دو گونه اصلی هیبریدی ساده و پلاگین هیبریدی دارند.
از بین این دو هم، مدل های پلاگین هیبریدی می توانند علاوه بر سوخت فسیلی به صورت مستقیم با اتصال به برق باتری های خود را شارژ کنند.

مقایسه میزان آلایندگی انواع خودروها

نتایج پژوهشی که بوسیله کمیسیون علوم اتحادیه اروپا انجام شده است را مطالعه نمایید و نمودار گرافیکی آن را نیز می توانید در گاردین مشاهده کنید.
البته توجه داشته باشید که آمار مبتنی بر مصرف متوسط خودروهای مدرن و کم مصرف سال است که از آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای قدیمی تر برخوردار هستند.
از این نظر، آلایندگی بسیاری از خودروهای بنزینی متعارف در حقیقت از میزان اسمی اعلام شده در این مقایسه به مراتب (گاهی تا دو یا سه برابر) بیشتر است و اینجا حالت ایده آل مد نظر قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا