مقاله سیم و کابل

انواع کابل و ایمنی سیم و کابل

انواع سیم و کابل

سیم و کابل ها

انواع سیم و کابل ها ، سیم و کابل ها معمولا در انواع مختلفی برای مصارف گوناگون می باشند. آیا فیبر نوری بهترین راه است یا سیم مسی برای کار شما مناسب است؟ آیا کاربرد شما نیازمند دیتا و شبکه بندی است یا انتقال نیرو؟ EMI چگونه روی کاربرد تاثیر خواهد گذاشت؟

همه­ این سوالات انتخاب کابل را تخصصی می ­کند. پس تعجبی وجود نخواهد داشت که بیشترین مقالات خوانده شده­ ما مقالات پایه­ ای فنی و FAQ ها در مورد انتخاب و طراحی کابل هستند.

 

تعریف سیم و کابل

انواع سیم و کابل ها و کاربرد آنها

کابل های هم محور (کابل کواکسیال)

 

چه زمانی من باید از زوج تابیده (twisted pair) در مقابل کابل هم محور کواکسیال (coaxial) استفاده کنیم؟

 

کابل کواکسیال

 

اکثر مردم از میان انواع سیم و کابل ها تنها کابل هم محور کواکسیال را می ­شناسند چون تقریبا در همه­ خانه­ ها برای اتصالات کابل تلویزیوناستفاده می ­شود. ولی نصب این کابل ها مشکل است، بنابراین گاهی کابل کشی تابیده زوج شده ممکن است به کار آید که در آن دو رسانا به هم پیچ خورده ­اند(کابل زوجی).

 

ساختمان کابل های زوج شده مخابراتی

 

این پیچ خوردگی به محدود کردن EMI و مکالمه­ متقابل (cross talk) کمک می ­کند به خصوص در طراحی­ های رایج پتابیده زوجی بدون حفاظ. بزرگترین مزیت کابل جفتی در نصب آن است که معمولا نازکتر از دو محوره است ولی چون نازکتر هستند نمی­ توانند مسافت های طولانی را مانند کابل های دومحوره ساپورت کنند.

آشنایی با کابل زره شده

شما چه زمانی باید کابل زره شده (armored) استفاده کنید؟

 

کابل زره دار

در زمان مخابره­ دیتا یا هدایت نیرو در محیط های خشن، محافظت از کابل هایتان برای عملیات ایمن و قابل اعتماد، حیاتی است. اینجا جایی است که کابل زره شده وارد بازی می ­شود. آنها در ابتدا در کاربردهای صنعتی استفاده می­ شوند، اغلب در سینی کابل(cable trays) و سیم برق ساختمان (raceway). آنها معمولا در کاربردهائی که نیاز به انعطاف پذیری باشد استفاده نمی ­شوند.زره کابل در مقابل فشار ها و تنش های مکانیکی بیرونی و در مقابل جانوران موزی از کابل محافظت می کند.هرچند در آنجا هم عمل می­ کنند ولی ارتباط ضعیفی ایجاد می­ کنند. برای غلبه بر آن شما باید یک کابل انعطاف پذیر نیز در داخل یا سیم های مجزا استفاده کنید.

 

کابل زره دار سربی

سیم مسی و فیبر نوری

سیم مسی در مقابل فیبر در طراحی کابل

 

سیم مسی

 

به کابل های ارتباطی فکر کنید. کابل ها یک جزء مهم در شبکه­ های صنعتی  در صنعت برق می باشند که بر پایه­ Ethernet هستند که در تسهیلات صنعتی در حال شیوع هستند.آنها در تسهیلات صنعتی از کارخانجات تا ایستگاه فرعی نیرو تا فعالیت های نفت و گاز در عمق دریا تا حمل و نقل و غیره استفاده می­ شوند.شکست یک شبکه­ صنعتی باعث خوابیدن کارخانه، از دست رفتن احتمالی محصول در پردازش و عواقب نامطلوب دیگر می­ شود.انتخاب کابل تاثیر زیادی روی اطمینان پذیری سیستم و چرخدیدن کار (Up time) دارد. علیرغم توجه به سوییچ ها و روترها که دیتا را مدیریت می ­کنند، اهمیت کابل ها بیشتر مورد توجه است.

 

فیبر نوری چیست؟

اهمیت کابل های حفاظ دار

حفاظ گذاری در کابل

 

کابل حفاظ دار

 

تداخل الکترومغناطیسی (EMI) در کف کارخانجات شایع است. برای همین است که کابل های دیتا و سیگنال با رسانای عایق شده محافظت می ­شود و با یک لایه­ رسانایی پوشانده می­ شود.

 

نحوه حمل و انبارش و نصب و ایمنی قرقره سیم و کابل

 

حفاظ گذاری نویزهای الکتریکی و تاثیرشان روی سیگنال و همچنین تشعشعات الکترومغناطیس را کاهش می­ دهند. حفاظ گذاری cross talk بین کابل های مجاورجلوگیری می­ کند. حفاظ گذاری نه تنها از کابل بلکه از ماشین آلات و انسان محافظت می­ کند.

مزایای استفاده از سینی کابل

استفاده از سینی کابل (cable tray) به جای مجرای سیم (conduit):

 

سینی کابل

 

در پروژه­ های تکمیل و توسعه­ کارخانه، فقط صرفه ­جویی روی تجهیزات عمده و هزینه­ کار ملاک نیست بلکه انجام سریعتر کار هم مهم است که در نتیجه کارخانه می­تواند به قابلیت تولید حداکثر دست یابد.

 

کابل و کابل کشی

 

در بسیاری از نصبها، یک راه برای رسیدن به این اهداف استفاده از کابل زره شده و پوشانده شده با فلز و انواع کابلنصب شده­ مجاز دیگر در سینی کابل در هر جایی که عملی است، می­ باشد.در حالی که مخارج ابتدایی کابل ممکن است از کابل زره نشده که از طرف مجرای سیم محافظت می­شود بالاتر باشد، ولی زمان و هزینه­ به کار رفته در نصب سینی (tray) می­تواند بسیار کمتر باشد، برای همین کار با مجرای سیم و سیم های کششی بسیار پر زحمت است و در شرایط مخاطره آمیز نیز کار نصب و بازرسی صحت عملکرد وجود دارد.

کابل EMI

EMI چیست و چگونه می­ توان از آن جلوگیری کرد؟

 

کابل EMI

 

تداخل الکترومغناطیس (EMI) یک تشعشع الکترومغناطیس است که باعث مزاحمت درقطعه­ای دیگر در تجهیزات الکتریکی می ­شود. EMI می­تواند در یک محدوده­ گسترده در طیف الکترومغناطیس شامل رادیو، دی سی و حتی فرکانس مایکرو­ویو وارد شود چون هر چیزی که جریان الکتریکی با تغییرات سریع را حمل می ­کند،امواج الکترومغناطیس از خود بیرون می­دهد، این کاملا رایج است که تشعشعات یک شیء در شیء دیگر تداخل کند. EMI عملکرد تجهیزات الکتریکی را با مسدود کردن و از بین بردن دیتا تحت تاثیر قرار می ­دهد، گاهی کلا دیتا را از بین می ­برد.

 

آزمایشگاه سیم و کابل

ایمنی در سیم و کابل ها

ملزومات ایمنی کابل و سیم عایق شده

 

ایمنی در سیم و کابل ها

 

کابلهای بدون روکش ممکن است به عنوان جایگزینی مناسب برای کابل روکش دار یا در بسط کابل استفاده نشود. این همچنین موردی برای اتصال کابل کلاس ۲ به تجهیرات هم هست، مگر اینکه کابل های مورد استفاده در ساختمان به عنوان کابل برای نور اضافی در یک نصب فیکس شده تعریف شده باشد.

VDE مربوطه و تنظیمات HD باید برای کابلهای مورد استفاده در عملیاتهای معدنی، حفاری و تجهیزاتی مانند جرثقیل با دستگاه­ های ریلی spring-loaded قابل مشاهده باشد.

کابل ولتاژ

چه زمانی از کابل ولتاژ متوسط استفاده کنیم؟

 

کابل ولتاژ

 

این محدوده­ ولتاژ امروزه برای کابل ها در دسترس است. طراحیهای ولتاژ پایین، اغلب آنهایی که برای تنظیمات صنعتی استفاده می­شد در محدوده­ ۲۰۰۰v به پایین بودند.

 

آزمون ولتاژ سیم و کابل مطابق با استاندارد ۳۵۶۹

 

طراحی های ولتاژ متوسط در محدوده­ ۲۰۰۰-۳۵۰۰۰v هستند و ولتاژ بالا مربوط به ۳۵۰۰۰v به بالاست. کابل ولتاژ متوسط بیشتر در تجهیزات ایستگاه­های فرعی موبایل، برای توزیع نیرو در تنظیمات صنعتی و در حفاری برای تامین نیروی دریل، بیل و غیره استفاده می ­شود.به گفته­ David Sedivy مدیر ارشد تولید در TPC Wire And Cable Corp این کابل ها اغلب در ولتاژهای استاندارد به کار می ­آیند، ۵۰۰۰ ,۸۰۰۰ ,۱۵۰۰۰ ,۲۵۰۰۰ ,۳۵۰۰۰v

رعایت اصول و استاندارهای نصب

در اولین قسمت از این مجموعه ی سه قسمتی من در مورد چگونگی تاثیر شرایط هوا روی حصارهای بیرونی حرف زدم.در این پست،من قیدهای نصب را پوشش می دهم و به شما سرفصل هایی در مورد چگونگی اداره ی آنها ارائه می دهم.

حالا،این قیدهای نصب چه هستند؟

حصارهای بیرونی نصب در واقع،اینها در سه دسته بندی می آیند:

  • فراساختار
  • دنده های سوییچ
  • نگهداری

اگر به این موارد دقت کنید در این صورت شما به ایمنی،اطمینان پذیری،دوام و کارآمدی انرژی در یک حصارهای بیرونی نصب بهبود می بخشید.

بیایید با فراساختار و چیزی بسیار نزدیک و مرتبط  با قلب همه متخصصین برق و همچنین مهم برای همه  بخشهای دنده الکتریکی شروع کنیم:

زمین یا ارت.در کشورهای توسعه یافته،در دسترس بودن یک چیر رایج خوب،چیزی است که ارائه می­شود.این امر در مورد اقتصادهای ظهور یافته صادق نیست.

چیزی که شما فکر می کنید یک زمین خوب است که ممکن است نباشد.

تستر عایق کابل چیست ؟

پس من قویا شما را به استفاده از یک حصار عایق شده ی دوبل توصیه می کنم.این از مشکلاتی که از یک زمین ضعیف ناشی می شود،می توان با تستر عایق سنجید و از بروز آن جلوگیری کرد.

 

تستر عایق کابل

سیم و کابلها از دیگر المان زیرساخت­ها هستند که شما باید به آن توجه کنید.اگرمجبور باشیم کابل ها یا حصارها را حرکت دهیم،نتیجه ی آن می تواند تضعیف کابل باشد.

 

دستورالعمل مقاومت عایقی سیم و کابل

 

شما می توانید با تستر کابل ها شناسایی و  این مشکل بالقوه را با استفاده از گیره های نگهدارنده و موانع،کاهش دهید یا حذف کنید.آنها اشیاء را در وضعیت مناسب نگه می دارند.

یک مثال از این که چرا این موضوع مهم است در اینجا قابل مشاهده است:

همه  حصارهای جدید قابلیت ساپورت وزن قابل توجه از خود ارائه می دهند.ولی سه معماری تهویه مختلف موجود در اینکه آنها چقدر حرارت را می توانند به صورت پسیو در نصبهای بیرونی عمومی و همچنین خصوصی اداره کنند،تفاوت می کند. برای مثال،یکی از آنها یک رتبه حفاظت IP55 در مقابل غبار و هوا ارائه می دهد،ولی همزمان این اجازه ی استخراج ۱۵۰۰ وات حرارت را می دهد.یک صحبت در مورد استفاده از حصار بیرونی با وظیفه ی سنگین هست.

رعایت استاندارهای نصب کابل

در طول نصب باید دقت بالایی اعمال شود چون معمولا لوازم برقی و دیگر تجهیزات حساس نیز در داخل نصب خواهد شد و حرکات نامنظم و تشنجی،مثلا در زمان قرارگیری با جرثقیل،می تواند باعث این شود که قطعات و تجهیزات الکتریکی نصب شده شل شوند.

در نهایت،سومین نکته  نصب که باید توجه شود این است:نصب یک حصار کافی نیست.شما باید آنرا نگهداری هم بکنید.

 

استاندارهای نصب کابل

 

این یعنی که در جاسازی یک نصب در نزدیکی ریل یا بزرگراه باید توجه ویژه ای شود. همزمان با حرکت کامیون و قطار بادی ایجاد می شود که می تواند مشکلاتی به وجود آورد.

 

کابل جوشکاری

 

یا جنبه دیگری از نگهداری را در نظر بگیرید:

تغییر فیلترها.قادر بودن به دسترسی به کل دنده  سوییچ داخلی از یک حصار به صورت راحت و ایمن می تواند در کمینه کردن زمان نگه داری در زمان مبادله ی فیلترها مهم باشد.

همچنین،دسترسی در کل باید در نظر گرفته شود.برای مثال،اگر یک حصار در موقعیتی بلند (با ارتفاع) قرار دارد، این می تواند امنیت مکانی را تضمین کند و از تصادفات جلوگیری کند.

پس،برای رسیدن به بهترین نتیجه از حصار بیرونی این موارد را در نظر بگیرید:

  • زیرساخت­هایی مانند کابل ها و کیفیت نیروی الکتریکی
  • دنده سوییچ و تعامل آن با محیط
  • و نگهداری و دسترسی آسان

منبع : news.bargnama.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا