استاندارد های سیم کابلشرکتهای توزیع برقمقاله سیم و کابل

دستورالعمل الزامات کابل های خودنگهدار فشار ضعیف

کابل خود نگهدار

دستورالعمل الزامات کابل های خودنگهدار فشار ضعیف

نظر به اهمیت موضوع تعیین مشخصات فنی و کنترل کیفیت تجهیزات و توجه به معیارهای فنی مؤثر بر عملکرد آن ها، این سند تنظیم و جهت اجرا ابلاغ می شود.

گیرندگان سند موظفند در هنگام تهیه اسناد مناقصه خرید کابل های خودنگهدار فشارضعیف پنج سیمه آن را در پیوست اسناد منظور نموده و هنگام انجام مراحل بررسی و ارزیابی فنی، براساس این دستورالعمل و با توجه به مدارک و مستندات ارائه شده، نسبت به ارزیابی و امتیازدهی پیشنهادها اقدام کنند.

این دستورالعمل پس از طرح و تایید در کمیته ملی تخصصی کابل (متشکل از کارشناسان شرکتهای برق منطقه ای، شرکتهای توزیع نیروی برق، سازندگان، مشاورین و اساتید دانشگاهی) نهایی شده و بشرح زیر به کلیه شرکتهای توزیع ابلاغ می شود.

 

طراحی کابل

 

فهرست : 

نحوه محاسبه امتیازهای فنی
مشخصه های فنی کابل خودنگهدار پنج سیمه وهریک از رشته های آن
خواسته های خریدار و مشخصات محل نصب و بهره برداری
شناسنامه کالای پیشنهادی
مشخصات اجباری
مشخصات فنی پیشنهادی و امتیازدهی کالا
آزمونها
برش مقطع کابل خودنگهدار پنج سیمه و علامت های مشخصه رشته های آن

 

 

 

کابل خود نگهدار

  • فرمت فایل : pdf
  • حجم فایل : ۹۶۲ کیلو بایت
  • تعداد صفحات : ۲۲ صفحه

 

دانلود فایل pdf دستور العمل الزامات کابل های خودنگهدار

کابل خودنگه‌دار

کابل خودنگهدار در چند سال گذشته به صورت گسترده در صنعت و مهندسی برق در ایران مورد استفاده قرار گرفته است. این کابل ها مزایای خوبی دارند اما به علت رعایت نکردن مسائل و اصول فنی در بهره برداری ازین کابل ها موجب ایچاد مشکلات عدیده ای در صنعت برق شده است.

با توجه به اینکه ضریب هدایتی آلومینیوم پایین تر از مس بوده بنابراین از تلفات به نسبت بالاتری نیز برخوردار است.

شرکت های فرانسوی

کابل خودنگهدار هوایی برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ در کشور فرانسه برای جایگزینی در شبکه های فشار ضعیف با هادی سیمی مورد استفاده قرار گرفتند

و به دلیل مزایا و امکانات زیادی که داشتند جایگاه ویژه ای پیدا کردند، شرکت های فرانسوی نقش موثری در گسترش استفاده از کابل خودنگهدار ایفا کردند

سابقه بکارگیری این نوع کابل در ایران چندان طولانی نیست و تعداد معدودی از شرکت های توزیع اقدام به استفاده از این نوع کابل کرده اند.

جلوگیری از استفاده غیر مجاز برق

در سالیان اخیر کابل های خودنگهدار هوایی به منظور جلوگیری از استفاده غیر مجاز برق و جهت ساماندهی و بهینه سازی شبکه توزیع فشار ضعیف مورد استفاده قرار است

این کابل ها کارایی خود را در مناطقی که میزان سوانح و اتفاقات فشار ضعیف علاوه بر مشکلات استفاده غیرمجاز از برق به دلایل اجتماعی در این مناطق وجود دارد را نشان داده و آن را تا حد قابل قبولی حل کرده است.

کاهش اختلالات در شبکه فشار ضعیف

در بسیازی از مناطق بدلیل بافت غیر مناسب شهری و مسائل اقتصادی امکان احداث شبکه کابلی زیر زمینی میسر نبوده و به همین دلیل استفاده از کابل های خودنگهدار تنها راه حل جهت کاهش اختلالات در شبکه فشار ضعیف و حل مسئله استفاده غیر مجاز از شبکه برق و همچنین به عنوان راه حلی با توجیه اقتصادی مطرح شده است.

دستورالعمل و مشخصات فنی بکارگیری کابل های خودنگهدار و یراق آلات به منظور بکارگیری و نصب در شرکت های توزیع نیروی برق تهیه شده است.

استاندارد NFC فرانسه

یکی از بزرگترین مشکلات استفاده از این نوع کابل ها در شبکه های توزیع نبود دستورالعمل و استانداردهای تدوین شده بود که در این راستای هم اکنون دستورالعملی با مطالعه روی منابع مختلف از چندین کشور اروپایی و استفاده از استاندارد NFC کشور فرانسه تدوین و مورد توجه قرار گرفته است.

دلیل انتخاب این استاندارد کاربرد آن در بخش وسیعی از کشورهای خاورمیانه می باشد که به لحاظ جغرافیایی و اقلیمی شباهت های زیادی به ایران دارند.در گذشته کابل‌های برق بدون پوشش و به صورت هادی‌ های لخت به کار گرفته می‌شدند. (البته در کشورهای جهان سوم این موضوع هنوز نیز رایج است.)

در حالی که مصرف کنندگان انرژی الکتریکی در کشورهای پیشرفته به ویژه در طی چند دهه اخیر شاهد استفاده از انواع خطوط هوایی عایق شده در شبکه‌های توزیع هوایی می‌باشند.این نوع کابل‌ها اصطلاحاً با پوششی به نام خودنگه‌دار عایق بندی شده‌اند.

https://fapool.ir/file/55704/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/55300/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/51570/?ref=sbargh.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا