برق قدرت

انواع نیروگاه pdf + مزایا و معایب انواع نیروگاه تولید برق

انواع نیروگاه pdf

 

نیروگاه بوشهر

۱- نیروگاه حرارتی یا بخاری:

از اواخر قرن نوزدهم بشر برای تولید الکتریسیته از نیروگاه های حرارتی استفاده می کند. در این نیروگاه ها ابتدا زغال سنگ مصرف می شد و بعدها فرآورده های سنگین نفتی مورد استفاده قرار گرفت. اساس کار این نیروگاه ها بر گرم کردن آب تا حالت بخار است و سپس بخارهای تولید شده توربین های تولیدکننده الکتریسیته را به حرکت در می آورند.

در این نیروگاه ها از سوختن سوخت های فسیلی مثل نفت و گاز طبیعی و مازوت ، حرارتی تولید می شود که توسط آن آب درون دیگ بخار به بخار خشک تبدیل می شود . بخار خشک یعنی بخاری که کامالً به صورت گازی باشد و هیچ گونه قطره آبی در آن نباشد و دمای آن باالی ۵۰۰ درجه سانتی گراد باشد . این بخار خشک وارد توربین ها می شود و روتور توربین ها را به چرخش در می آورد .در اثر چرخش محور توربین ها ، ژنراتور شروع به چرخش می کند و برق تولید می شود . بخارهای خشک خارج شده از توربین ها وارد کندانسور شده و به مایع تبدیل می شوند .

کندانسور وسیله ای است که بخار خشک را سرد کرده و به مایع تبدیل می کند. مایع حاصل توسط پمپ هایی مجدداً به دیگ بخار پمپاژ می شوند .عیب این نوع نیروگاه ها تولید گاز کربنیک فراوان و اکسیدهای ازت و گوگرد و غیره است که در جو زمین رها شده و محیط زیست را آلوده می کنند. دانشمندان بر این باورند که در اثر افزایش این گازها در جو زمین اثر گلخانه ای به وجود آمده و دمای کره زمین در حال افزایش است.

در کنفرانس های متعددی که درباره همین افزایش گازها و به ویژه گرم شدن کره زمین در نقاط مختلف جهان برگزار شد (لندن، ریو دوژانیرو و همین سال گذشته در کیوتو) غالب کشورهای جهان جز ایالت متحده آمریکا موافق با کم کردن تولید این گازها بر روی کره زمین بودند و تاکنون تنها به علت مخالفت آمریکا موافقتی جهانی حاصل نشده است.

 

مزایای نیروگاه بخاری عبارتند از:

۱ – راندمان این نیروگاه ها از نیروگاه های گازی بهتر است.
۲ – رنج تولیدی این نیروگاه ها بیشتر از نیروگاه های گازی است.
۳ – عمر این نیروگاه ها بیشتر از نیروگاه های گازی است.

 

معایب نیروگاه های بخاری عبارتند از:

۱ – این نیروگاه ها به آب نیاز دارند.
۲ – سرعت مانور این نیروگاه ها کمتر از نیروگاه های گازی است.
۳ – ساخت این نیروگاه ها نسبت به نیروگاه های گازی زمان بیشتری می برد.
۴ – هزینه برق تولیدی این نیروگاه ها بیشتر از نیروگاه های گازی است.

 

۲- نیروگاه های آبی:

در مناطقی از جهان که رودخانه های پر آب دارند به کمک سد آب ها را در پس ارتفاعی محدود کرده و از ریزش آب بر روی پره های توربین انرژی الکتریکی تولید می کنند.

کشورهای شمال اروپا قسمت اعظم الکتریسیته خود را از آبشارها و یا سدهایی که ایجاد کرده اند به دست می آورند. در کشور فرانسه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد الکتریسیته را از همین سدهای آبی به دست می آورند. متاسفانه در کشور ما چون کوه ها لخت (بدون درخت) هستند غالب سدهای ساخته شده بر روی رودخانه ها در اثر ریزش کوه ها پر شده و بعد از مدتی غیر قابل استفاده می شوند. در این نیروگاه ها از آب جمع شده در پست سدها برای تولید برق استفاده می شود .

آب جمع شده در پشت سدها با برخورد به پره های توربین سبب چرخش روتور توربین می شود . چرخش روتور توربین نیز سبب چرخش ژنراتور و در نتیجه تولید برق می شود . در شکل تصویری از یک نیروگاه برق آبی نمایش داده شده است.

 

نیروگاه شهید رجائی قزوین

مزایای نیروگاه برق آبی عبارتند از:

۱– آلودگی محیط زیست ندارد.
۲ – هزینه سوخت ندارد.
۳ – عمر باالیی دارد. )اگر خوب ساخته شود تا ۱۰۰ سال هم کار می کند(
۴ – سرعت و قدرت مانور باالیی دارد.
۵ – هزینه نگهداری این نیروگاه ها بسیار پایین است.
۶ – با گذشت زمان بازده این نیروگاه ها تغییر نمی کند.
۷ – پرسنل مورد نیاز نیروگاه های آبی نسبت به بقیه نیروگاه ها بسیار کمتر است.
۸ – آب مورد نیاز برای کشاورزی و شرب را تأمین می کند.
۹ – از سیل ها و سیالب ها جلوگیری می کند.
۱۰ – در اطراف سدها می توان فضای تفریحی مناسب ایجاد کرد.

 

معایب نیروگاه برق آبی :

۱ – هزینه ساخت این نیروگاه ها بسیار زیاد است.
۲ – در سال های کم آبی، میزان تولید این نیروگاه ها با مشکل همراه خواهد بود.
۳ – مدت زمان مورد نیاز برای ساخت سد خیلی زیاد است.
۴ – مخزن نیروگاه های آبی ، زمین های زیادی را زیر آب می برد.
۵ – قابلیت نصب نیروگاه های آبی در مکان های بسیار خاص می باشد.

۳- نیروگاه های اتمی:

روش تولید برق در نیروگاه های هسته ای مشابه روش تولید برق در نیروگاه های بخاری است. تنها تفاوت در این است که در نیروگاه هسته ای برای تولید حرارت جهت تبدیل آب به بخار خشک به جای استفاده از سوخت های فسیلی از واکنش های هسته ای استفاده می شود.

واکنش هسته ای بر این اساس است که با بمباران نوترونی هسته اورانیوم ۲۳۵ و جذب نوترون توسط آن ، تعادل نیروهای داخلی بین نوترون ها و پروتون ها در هسته اورانیوم بر هم می خورد و در نتیجه این هسته به دو هسته سبکتر شکافته می شود . این تقسیم هسته با انرژی آزاد شده بسیاری همراه است که درصد زیادی از این انرژی به صورت انرژی جنبشی توسط نوترون ساطع می گردد و درصد کمی از آن به صورت انرژی تشعشعی انتقال می یابد .

در عمل می توان با عبور سیال واسطی مثل جیوه از درون محفظه ای که در آن شکافت هسته ای صورت می پذیرد انرژی جنبشی مذکور را به سیال واسط انتقال داد و به این ترتیب حرارت سیال واسط را افزایش داد . این عمل در قلب نیروگاه های هسته ای که راکتور نام دارد انجام می شود . سیال واسط حرارت خود را به سیال اصلی یعنی آب منتقل می کند و در نتیجه آب به بخار خشک تبدیل می گردد .

بخار خشک وارد توربین می شود و روتور توربین را می چرخاند و با چرخش روتور توربین ، ژنراتور به حرکت در می آید و در نتیجه برق تولید می شود و مانند نیروگاه های بخاری ، بخار خشک خارج شونده از توربین ها وارد کندانسور شده و تبدیل به مایع می گردد و سپس توسط پمپ به راکتور پمپاژ می شود.

 

انواع نیروگاه pdf + معرفی انواع نیروگاه ها pdf

 

 

نیروگاه زاهدان

 

انواع نیروگاه pdf – انواع نیروگاه pdf  –  انواع نیروگاه pdf

 

دانلود ادامه متن بصورت فایل pdf

انواع نیرو گاه

 

https://fapool.ir/file/67602/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/62872/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/49780/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/62380/?ref=sbargh.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا