علمی

ساخت لوازم یدکی خودرو با چاپگرهای سه بعدی در آینده

چاپگرهای سه بعدی

 

چاپگر فلز MK1 آلومینیوم را ذوب کرده و سپس با استفاده از میدان مغناطیسی قطرات ماده را بر روی یک صفحه‌ متحرک می‌ریزد که با حرکت‌‌های خود شکل سه بعدی را خلق می‌کند. این چاپگر با سایر چاپگرهای فلزی تفاوت دارد. چاپگرهای دیگر یک لایه از پودر فلز را با استفاده از اشعه‌ی لیزر یا پرتوی الکترونی آب می‌کنند که به این فرآیند «پودر همجوشی تخت» می‌گویند. در این فرآیند تولید لوازم یدکی، این احتمال وجود دارد که برخی از ذرات پودر ذوب نشوند و در نتیجه برخی از نقاط قطعه‌ی به وجود آمده ضعیف خواهد شد.

زاک وادر مدیر بخش فناوری و یکی از پایه گذاران Vader Systems می‌گوید او در یک پروژ نیاز به ژنراتور میکرو توربین داشت اما شرکتی وجود نداشت که بتواند آن را پرینت کند. برای همین به فکر ساخت این چاپگر فلزی افتاد. بنابراین با کمک پدرش اسکات و دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کرد شروع به ساختن آن کرد.

Vader Systems در وب‌سایت خود ادعا می‌کند که MK1 از چاپگرهای فلز مرسوم در تولید لوازم یدکی دو برابر سریع‌تر است. این دستگاه‌ مورد توجه برخی از شرکت‌های تولید لوازم یدکی  قرار گرفته و یک تولید‌کننده‌ی لوازم یدکی خودرو اعلام کرده قصد دارد حداقل ۵۰ دستگاه خریداری کند.

در آینده MK1 می‌تواند برای پرینت تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌ها و همین طور تعدادی از قطعات پیچیده مورد استفاده قرار بگیرد.

چی زو استادیار دانشگاه و کارشناس چاپ سه بعدی می‌گوید در حال حاضر این چاپگر تولید لوازم یدکی مکمل چاپ فلزی سنتی است اما در آینده و شاید ۱۰ سال دیگر بتواند بازار چاپ فلزی را قبضه کند، چون با کیفیت بهتری چاپ می‌کند و هم‌چنین ارزان‌تر و سریع‌تر است.

در حال حاضر خانواده‌ی Vader در حال ساخت مدل جدیدی از چاپگر فلز با نام MK2 در صنعت تولید لوازم یدکی است. این چاپگر دارای ده سر چاپ کننده است و لوازم یدکی را ۳۰ برابر سریع‌تر از مدل فعلی چاپ خواهد کرد. پیش بینی می‌شود که MK2 در سال ۲۰۱۸ وارد بازار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا