اخبار صنعت برقبرق قدرتشرکتهای توزیع برقعلمی

گاز sf6 در صنعت برق

گاز sf6 در صنعت برق
استفاده از گاز SF6 در کاربردهای الکتریکی

 

گاز sf6 در صنعت برق

سولفور هگزا فلوراید (SF6)
سولفور هگزا فلوراید (SF6) گازی ساخته دست بشر است که از یک اتم گوگرد و شش اتم فلوراید تشکیل شده است. گاز SF6 از نظر شیمیایی بسیار پایدار ، غیر قابل اشتعال و بسیار منفی الکتریکی است و دارای خاصیت دی الکتریک عالی تقریباً ۲٫۵ برابر بیشتر از هوا است. بنابراین ، معمولاً در تابلو برق ، ترانسفورماتور و پست به عنوان عایق الکتریکی ، خاموش کننده قوس و خنک کننده استفاده می شود.
کاهش دمای قوس
قوسهای الکتریکی تخلیه نور و گرما هستند و هنگامی که کانالهای رسانا تشکیل آنها را تسهیل می کنند ، می توانند در سیستمهای الکتریکی مانند تابلو برق ایجاد شوند. منفی بودن الکترون و خاصیت انتقال حرارت SF6 به این معنی است که از طریق گرفتن الکترون های آزاد قادر به جذب انرژی الکترون و کاهش دمای قوس است. ترکیبی از گاز SF6 و الکترونهای آزاد منجر به ایجاد یونهای بزرگ و سنگین با سرعت تحرک کم می شود که به طور موثر از بهمن الکترون و برق زدگی جلوگیری می کند.
گاز sf6
گاز sf6
توانایی منحصر به فرد “خود ترمیم”
در حالی که تحت تأثیر تخلیه های الکتریکی است ، SF6 تا حدی تجزیه می شود و به اجزای اتمی آن جدا می شود. در این مدت ممکن است محصولات اکسیژن ، رطوبت و تجزیه مانند دی اکسید گوگرد ایجاد شود. برخلاف سایر واسطه های عایق ، گاز SF6 توانایی منحصر به فرد “خود ترمیم” با ترکیب مجدد اتم ها پس از تخلیه را دارد ، این یکی از دلایل استفاده گسترده آن در صنعت برق است.
نگهداری
تجزیه و تحلیل منظم گاز SF6 به عنوان بخشی از یک برنامه نگهداری ضروری است. به منظور محافظت از پرسنل و تجهیزات ، توصیه می شود که سرویس دوره ای در طول عمر تجهیزات انجام شود. شناسایی سطوح بالای تجزیه علاوه بر کاهش هزینه های نگهداری و اطمینان از کارایی گاز SF6 ، بازرسی ، قطع و خرابی غیرضروری را تضمین می کند.
پروتکل کیوتو
پروتکل کیوتو یک توافق نامه بین المللی بین ملت ها است که از سال ۲۰۰۵ لازم الاجرا شد. این احزاب طرف های خود را متعهد می کند که میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به کشورهای مختلف تحمیل کنند. به دلیل پایداری شیمیایی گاز SF6 این امکان وجود دارد که برای هزاران سال در جو باقی بماند. طبق پروتکل کیوتو ، گاز SF6 به عنوان گاز گلخانه ای با محدودیت در مقدار قابل انتشار در جو شناسایی شده است.

جهت تهیه و استعلام قیمت با شماره تلفن ۰۹۰۱۲۷۵۳۷۴۵ تماس بگیرید

بخش عمده تولید گاز  sf6 در کجاها مصرف می شود ؟

بخش عمده تولیدات و شاید بتوان گفت ۸۰% از تولیدات گاز sf6 در صنعت برق به مصرف می رسد. گاز sf6 در صنعت برق به عنوان عایق دی الکتریک در GIS یا سیستم های عایق شده با گاز در سیستم های توزیع برق با ولتاژ بالا ( بالاتر از ۷۵٫۵ کیلو ولت) استفاده می شود.

تاریخچه گاز sf6

گاز sf6 در صنعت برق مقاومت دی الکتریک، حلالیت شیمیایی طی عملیات الکتریکی، انتقال گرمای عالی و سنتز آسان ایجاد می کند. گاز sf6 در سال ۱۹۰۱کشف شد و پیش از آن اکثر تولید کنندگان، تابلو برق روغنی تولید می کردند. اما امروزه تابلو برق های آن ها با گاز sf6 یا دی الکتریک های جامد تولید می شود.

 

گاز sf6

گاز sf6 چیست ؟

آیا می دانید نام کامل گاز sf6 چیست ؟ گاز sf6 با نام کامل هگزا فلوئوراید گوگرد، دی الکتریک عالی با خواص بی نظیر عایق است و در صنعت برق و مصارف دیگری حتی مصارف پزشکی (در چشم پزشکی)، صنایع تولید مواد رسانا و … مورد استفاده قرار می گیرد.

این گاز را از واکنش بین گوگرد و فلوئور به دست می آورند و روش تولید آن در سال ۱۹۰۱ کشف گردیده است. این ماده پس از تولید بی اثر بوده و وارد واکنش نمی شود و به همین جهت به عنوان گاز بی خطر در صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد های دیگر گاز sf6 چیست ؟

گاز sf6 به جز صنعت برق، در دستگاه های عکسبرداری با اشعه ایکس، در صنایع ریخته گری برای ممانعت از نفوذ هوا، ساخت صفحات نمایشگر، ساخت سیستم های رادار، شیشه سازی، میکروسکوپ الکترونی وشتاب دهنده های ذرات نیز کاربرد دارد. اما عمده ترین کاربرد آن در همان صنعت برق است. برای مثال ویژگی آن در خاموش کردن جرقه و عایق بودن سبب شده است در کلید های فشار قوی از آن استفاده کنند

بازیافت گاز sf6

Sf6 قوی ترین گاز گلخانه ای است. گرمایشی که ۴۵۰ گرم گاز sf6 برای زمین ایجاد می کند معادل ۱۰ تن گاز کربن دی اکسید است. به علاوه ترکیب گاز sf6 ترکیبی پایدار است و و چیزی در حدود ۳۲۰۰ سال طول می کشد تا در جو زمین تجزیه شود. در حالیکه تجزیه ی کربن دی اکسید ۲۰۰ سال زمان می برد! بنابراین سازمان های حفاظت از محیط زیست در دنیا همواره برای کاهش آزاد سازی این گاز در جو پیشنهاداتی ارائه می دهند. یکی از این راه ها بازیابی و بازیافت گاز sf6 از کپسول ها و سیستم هاست. مراکزی این گاز بازیافتی را مطابق با استاندارد ها مناسب برای استفاده می کنند.

خلوص گاز sf6

گاز sf6 با درصد های خلوص مختلفی از جمله ۹۹٫۹%، ۹۹٫۹۹%، ۹۹٫۹۹۵% و ۹۹٫۹۹۹% عرضه می شود و متناسب با نیاز مشتریان به گاز sf6 در صنعت برق یا مصرف دیگر به آن ها ارائه می گردد.

جهت تهیه و استعلام قیمت با شماره تلفن ۰۹۰۱۲۷۵۳۷۴۵ تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا