کامپیوترکنترل کیفیت سیم و کابل

کابل شبکه اترنت / کابل cat6 ایرانی

کابل شبکه اترنت

 

کابل شبکه اترنت

  • هادی : افشان گروه ۵ یا ۶ استاندارد ۳۰۸۴
  • عایق : پی وی سی، پلی اتیلن
  • نوار: پلی استر ، فویل آلومینیوم و یا فویل مسی
  • سیم درین : ۷ رشته به قطر ۰٫۳ قلع اندود
  • حفاظ الکتریکی (شیلد) : رشته های بافته شده یا برید شده با ضریب پوشش ۶۰ درصد
  • روکش : محافظ مکانیکی و مقاوم در برابر روغن ها معدنی

کابل‌های اترنت بر اساس مشخصات مختلف به دسته‌های (“cat”) و عددی پشت سرهم استانداردسازی شده‌اند. مانند Cat4، Cat5، Cat6 و … . کابل‌هایی که عدد بزرگ‌تری دارند استاندارد جدیدتری دارند و این کابل‌ها اصطلاحاً دارای سازگاری عقب رو هستند.

در برخی مواقع این دسته‌ها را می‌توان با توضیح بیشتر و یا با کمک استانداردهای آزمایشی مانند Cat5e و Cat6a به زیر دسته‌های بیشتری تقسیم کرد. با شناخت کابل‌های Cat5، Cat5e، Cat6، Cat6a پیدا کردن بهترین کابل اترنت آسان‌تر می‌شود.

 

کابل شبکه اترنت

کابل شبکه اترنت

آیا می‌دانید که چگونه متناسب با نیاز خود بهترین کابل اترنت را انتخاب کنید؟

کابل های شبکه مانند سرور مرکزی و سوئیچ ها، بر بازدهی و ارتباطات کلی اثرگذار هستند. از Cat5e می‌توان در بسیاری از خانه‌ها و دفاتر کار استفاده کرد.

Cat6 و Cat6a در برپا کردن یک شبکه‌ی بزرگ مانند مراکز داده و سرورهای پرسرعت کاربرد دارند. به هر حال تصمیم نهایی شما به نیاز شما و تقاضای شبکه‌ی شما بستگی دارد. قبل از تصمیم‌گیری لطفاً موارد زیر را در نظر بگیرید.

کابل Cat5 چیست؟

کابل Cat5 یا همان کابل دسته‌ی ۵ نوع قدیمی‌تری از کابل‌های شبکه‌ی اترنت است. طراحی این کابل به گونه‌ای است که می‌تواند از سرعت‌های نظری ۱۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند. سرعت این کابل به ویژه زمانی که کابل کوتاه‌تر است می‌تواند به گیگابیت نیز برسد. با این حال تضمینی در این امر وجود ندارد.

در حال حاضر این کابل را به ندرت می‌توان در بازار پیدا کرد، هرچند که این کابل همچنان در برخی از روترها، سوییچ‌ها و یا دستگاه‌های شبکه‌ای دیگر کاربرد دارد. قیمت کابل شبکه Cat5 به نسبت کابلCat5eکمتر می‌باشد.

کابل Cat5e چیست؟

کابل Cat5e (نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی دسته‌ی ۵) به نسخه‌ی بهبودیافته‌ی Cat5 معروف است. این کابل با توجه به ظرفیت بیشتر حمل سیگنال از کابل Cat5 سریع‌تر است. Cat5e به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند در فواصل کوتاه اترنت سریع و اترنت دارای سرعت گیگابیت را پشتیبانی کند. این کابل نیز در کنار کابل Cat5 دارای سازگاری عقب رو است.

در عین حال Cat5e احتمال کراستاک(CrossTalk) را کاهش می‌دهد؛ کراستاک به تداخلی گفته می‌شود که در برخی مواقع به صورت اجتناب‌ناپذیر بین سیم‌ها اتفاق می‌افتد. این کابل دوام بهتری نیز دارد، زیرا کیفیت پوشش حفاظتی PVC آن نسبت به Cat5 بهتر است. این کابل برای برطرف کردن اغلب نیازهای سیم‌کشی داده بسیار مناسب است.

کابل Cat6 چیست؟

کابل Cat6 یا همان دسته‌ی ۶ یک مرحله بهتر از Cat5e است و به ویژه برای انتقال مداوم داده در سرعت‌های گیگابیتی طراحی شده است. زمانی که بحث تداخل در میان باشد، این کابل مشخصات سخت‌گیرانه‌تری دارد.

با توجه به این که بهبود تداخل در استفاده‌ی منظم تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند، عجله‌ای برای ارتقاء کابل Cat6 وجود ندارد. به هر حال اگر می‌خواهید کابل جدیدی خریداری کنید، می‌توانید این کابل را که نسبت به کابل‌های قبلی بهتر است، امتحان کنید.

کابل Cat6a چیست؟

کابل CAT6a ‌که همان تقویت شده CAT6 است برای سرعت ۱۰ گیگابیت طراحی شده و در کنار تمامی استانداردهای حاضر دارای قابلیت سازگاری با تجهیزات قدیمی‌تر را نیز دارد.

علاوه بر این از کابل Cat6a می‌توان در صنایعی که در راستای پشتیبانی از برنامه‌های دارای پهنای باند بسیار زیاد و فشرده از پلتفرم‌های محاسبه‌ای دارای عملکرد بالا استفاده می‌کنند، بهره گرفت. مزارع سرور Server Farm، شبکه‌های ذخیره‌سازی، مراکز داده و قابلیت اتصال بهتر به بخش‌های بهتر شبکه از جمله کاربردهای رایج G10 یا Cat6a هستند.

عواملی که باید در زمان انتخاب بهترین کابل اترنت متناسب با نیاز خود در نظر گرفت:

با توجه به انقلاب کابل‌های اترنت می‌توان دریافت که هر چه این استانداردها جدیدتر می‌شوند، سرعت بیشتر و کراستاک بسیار کمتری با خود به ارمغان می‌آورند. اما چگونه می‌توان این دسته‌ها را تفکیک کرد؟ و چه زمانی باید از کابل‌های بدون غلاف، غلاف دار، به هم تابیده یا تک‌رشته‌ای استفاده کرد؟ قبل از خرید بهترین کابل اترنت در نظر داشتن عوامل زیر ضروری است.

کابل بدون غلاف (UTP) در مقایسه با غلاف دار (STP)

تمامی کابل‌های اترنت به هم تابیده‌شده‌اند. به همین دلیل با کمک غلاف می‌توان بیش از پیش از بروز تداخل در کابل جلوگیری کرد. کابل های شبکه نوعاً در دو نوع اساسی وجود دارند: STP (جفت پیچیده شده‌ی غلاف دار) و UTP (جفت پیچیده شده‌ی بدون غلاف).

کابل UTP چیست؟

این کابل متشکل از ۴ جفت از جفت‌های پیچیده شده از سیم مس است. این جفت‌های پیچیده شده با بهترین مواد مناسب برای پهنای باند بالا و میرایی و کراستاک پایین عایق‌بندی شده‌اند.

به کمک کابل‌ UTP می‌توان به راحتی کامپیوتر خود را به پریز دیوار متصل کرد. همچنین از این کابل‌ها میتوان برای ارتباط کامپیوترها به شبکه استفاده کرد.

 

کابل cat6

 

کابل STP چیست؟

کابل‌های جفتی (نه کابل‌های تکی) مانند کابل‌های STP توسط مواد فلزی غلاف دار شده‌اند و بعد از آن کل ۴ جفت در حفاظ فلزی دیگری پیچیده شده‌اند. هدف از انجام این کار جلوگیری از بروز تداخل از طریق ۳ تکنیک زیر است: غلاف بندی، لغو و پیچیدن سیم.

مشکلی که کابل‌های STP دارند این است که نصب آن‌ها سخت است. این کابل‌ها در مکان‌هایی که تداخل زیادی دارند و کابل‌ها در فضای باز و یا داخل دیوار کشیده شده‌اند مناسب هستند.

روکش PVC در مقایسه با پلنوم

کابل‌های PVC و Plenum هر دو دارای مزایا و معایبی هستند که بسته به نوع پروژه، از آن‌ها استفاده می‌شود. عواملی مانند بودجه مالی مشتری، مکان دقیقی که کابل نصب می‌شود و اهمیت نوع دود ایجاد شده ناشی از آتش سوزی، می‌تواند در انتخاب نوع روکش کابل تاثیرگذار باشد.

کابل PVC چیست؟

رایج‌ترین کابل شبکه PVC است. PVC معمولاً به عنوان روکش کابل‌های رابط و اغلب در کابل‌های حجیم کاربرد دارد. مشکل کابل‌های دارای روکش PVC این است که این کابل‌ها زمان سوختن از خود دود سمی آزاد می‌کنند. در این حالت اغلب استانداردهای آتش‌نشانی محلی استفاده از این نوع کابل‌ها در مسیرهای جریان هوا را ممنوع می‌کنند. اما استفاده از این کابل‌ها جهت نصب‌های دیواری مشکلی ندارد. برای در نظر گرفتن نکات ایمنی، استانداردهای آتش‌نشانی محل خود را چک کنید.

کابل شبکه اترنت – کابل پلنوم (Plenum) چیست؟

کابل پلنوم روکشی دارد که سوختن آن دود سمی به همراه ندارد. در ساختمان، پلنوم به فضایی مجزا جهت گردش هوا، گرمایش و تهویه گفته می‌شود. در ساختمان‌های تجاری استاندارد، پلنوم به فضای بین سقف کاذب و سقف ساختمان گفته می‌شود. این در حالی است که در محیط‌های مسکونی پلنوم به مکان‌های معدودی مانند کف در زمان گردش هوا گفته می‌شود.

کابل به هم تابیده‌شده در مقایسه با کابل تک رشته:

کابل‌های اترنت به هم تابیده‌شده و تک رشته یعنی از رساناهای مسی واقعی در جفت‌ها استفاده شده است. تفاوت این دو در کابل تک‌رشته‌ای نهفته است. این کابل برای بخش رسانای برقی خود تنها از یک قطعه از مس استفاده می‌کند. این در حالی است که کابل‌های به هم تابیده‌شده از مجموعه‌ای از کابل‌های مسی به هم پیچیده شده بهره می‌برند. دو کاربرد اصلی برای هر یک از این دو کابل وجود دارد که بهتر است آن‌ها را به خوبی درک کنید.

کابل شبکه اترنت

کابل به هم تابیده‌شده:

این کابل انعطاف بیشتری دارد و می‌توانید از آن در میز کار خود و یا هر جایی که نیاز به حرکت دادن بسیار کابل است، استفاده کنید. در کابل‌های رابط که انعطاف‌پذیری اهمیت دارد، بهتر است از این کابل‌ها بهره بگیرید.

سیم

کابل تک‌رشته‌ای:

این کابل‌ها نه تنها انعطاف‌پذیر هستند، بلکه دوام بالایی نیز دارند. به همین دلیل به گزینه‌ای مناسب برای نصب دائمی و نصب بر روی دیوار و سقف تبدیل می‌شوند. با وجود هسته‌ی تک‌رشته‌ای این کابل خاتمه دادن به آن آسان‌تر و مطمئن‌تر است. از این گذشته این کابل مشخصات میرایی بهتری از خود نشان می‌دهد و به دنبال آن ارسال سیگنال برای آن آسان‌تر است. به همین دلیل هسته‌ی تک‌رشته‌ای بهترین گزینه برای کاربردهای بلندمدت است.

 

 

کابل های شبکه به عنوان هسته اصلی شبکه، تأثیر مهمی در ارتباط و بهره‎‌وری دارد. Cat5e بیشتر برای شبکه های خانگی و اداری استفاده شود. Cat6 و Cat6a برای ایجاد یک شبکه بزرگ مانند سرورهای با سرعت بالا و مراکز داده استفاده می شود. با این حال، تصمیم نهایی شما بر اساس نیاز و تقاضای شبکه شما است. قبل از تصمیم گیری، لطفا به یاد داشته باشید که عوامل فوق را در نظر گرفته‌اید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا