برق ساختمان

نکات برق ساختمان و ۱۰۰ نکته کلیدی در برق کشی

نکات برق ساختمان و ۱۰۰ نکته کلیدی در برق کشی

در این مقاله براتون از نکات کلیدی در برقکاری ساختمان میگیم؛ به امید اینکه اگر برقکار هستین و یا به دنبال برقکار ساختمانی مجرب می‌گردین و یا به مباحث و قوانین برق ساختمانی علاقه‌ دارین بتونید از این مطلب استفاده خوبی داشته باشید.

برق ساختمان
برق ساختمان
رعایت نکردن موارد زیر توسط برقکار می‌تواند خطرات اجتناب ناپذیری به همراه داشته باشد

۱٫ در تابلو برق سیم‌های نول باید توسط ترمینال پیچی یا توسط حوضچه قلع و روکش عایق (وارنیش حرارتی) به هم متصل شوند و برقکار باید از به هم تابیدن سیم‌ها و نوارچسب کاری کردن آن‌ها اکیدا خودداری کند.
۲٫ نصب فن در حمام ممنوع است مگر IP44 باشد ( در وبلاگ برقکاران بخوانید IP یعنی چه و چه کاربردی دارد؟ ) که باید حداقل ۶۰cm با خروجی آب دوش فاصله داشته باشد.
۳٫ از بدنه اجسام نباید به عنوان سیم ارت استفاده کرد.
۴٫ عبور لوله برق از کف حمام و آشپزخانه و دست‌شویی و مکان‌های مرطوب و دارای ریزش آب ممنوع است.

 

https://fapool.ir/file/57297/?ref=sbargh.ir

۵٫ مسیر لوله برق از روی دیوارها به صورت مورب ممنوع است. (زیرا ممکن است در آینده روی آن میخ کوبیده شود)
۶٫ حداقل فاصله مجاز دتکتور تا دیوار ۱۰cm می‌باشد ولی توصیه جدی شده که از ۵۰cm کمتر نشود.
۷٫ استفاده از چاه آسانسور جهت عبور تأسیسات برقی به استثناء کابل آسانسور ممنوع است.
۸٫ لوله‌کشی هایی که در سقف کاذب انجام می شود ترجیحاً از مسیرهای مشخص و مشترک و با بست و ساپورت مناسب انجام گردد که هنگام پیچ کردن یا میخ کوبیدن در سقف مسیر مشخص باشد.
۹٫ استفاده از لوله‌های خرطومی پلاستیکی در برق ساختمان از سال ۸۹ ممنوع شده. چون بسیار کم استقامت هستند، مخصوصاً بعد از گذشت چند سال به‌ شدت شکننده می‌شوند و عبور فنر از آن باعث شکسته شدن آن می شود. به جای آن باید از لوله های فلکسی استاندارد استفاده کرد.

لوله کشی برق
لوله کشی برق
لوله کشی برق

لوله کشی برق نباید مورب باشد

۱۰٫ لوله‌های فلزی و پوشش‌های فلزی سیم‌های عایق دار، نباید به عنوان سیم برگشت، سیم نول یا سیم محافظ مورد استفاده قرار گیرد.
۱۱٫ طول کابل تغذیه کنتور برق ساختمان تا تیر شرکت برق نباید بیشتر از ۲۵ متر باشد.

۱۲٫ برای موتور جکوزی حمام نباید پریز گذاشت، بلکه باید نیم‌متر کابل ضد رطوبت از دیوار بیرون آید و با مفصل آب بندی به کابل وان جکوزی متصل شود و کاملاً آب بندی شود.

 

https://fapool.ir/file/56555/?ref=sbargh.ir

 

۱۳٫ کلید و فیوزحتما باید سر راه فاز قرار بگیرند.
۱۴٫ حداکثر می‌توان به تعداد ۱۲ پریز از یک فیوز انشعاب گرفت (توجه داشته باشید که این مقدار حداکثر است و بهترین کار زون بندی منطقه ای میباشد)

۱۵٫ برقکار باید برای بارهای خاص و پرمصرف، فیوز جداگانه درنظر بگیرد. (کولر، تردمیل tread mill و پمپ و پکیج…)
۱۶٫ استفاده از کلید حفاظت جان ( RCD / RCCB ) با جریان نشتی حداکثر mA 30 (میلی آمپر) الزامی است (حداقل برای مدار پریزها و آشپزخانه و حمام).

کلید محافظ جان
کلید محافظ جان
استفاده از کلید محافظ جان

۱۷٫ در صورت استفاده از وان در حمام ، وجود کلید حفاظت جان علاوه بر کلید حفاظت جان اصلی، به صورت جداگانه الزامی است.
۱۸٫ در داخل تابلو برق جهت اتصال سیم‌های ارت از شینه ارت استفاده شود.
۱۹٫ برای روشنایی مکان‌های مرطوب مثل استخر و… از ترانس ایزوله استفاده شود یا ولتاژ زیر۵۰ ولت. (معمولا۱۲  ولت)
۲۰٫ هم بندی اصلی و اضافی به منظور هم ولتاژ کردن تجهیزات برقی انجام شود (همه وسایل فلزی با شاسی و ارت ساختمان همبندی شوند).

 

https://fapool.ir/file/54457/?ref=sbargh.ir

 

۲۱٫ اگر برای سیستم اعلام حریق سیم روکار کشیده شده باید داخل conduit (لوله با مقطع گرد فولادی یا پلاستیک فشرده و مستحکم ضد آتش) باشد.
۲۲٫ فلاشر (Flasher) یا اندیکاتور (Indicator) باید بالای هر واحد باشد تا محل آتش‌سوزی سریع‌تر مشخص گردد.
۲۳٫ در آشپزخانه دتکتور حرارتی ثابت HD و گازی GD استفاده گردد و در پارکینگ دتکتور نرخ افزایش حرارت OR:Rate Of Rise (دتکتور آشپزخانه و پارکینگ، حرارتی و اتاق‌ها، دودی باشد) دتکتور حرارتی وسط سقف نصب می‌شود و دتکتور گازی ۳۰cm پایین تر از سقف روی اجاق‌گاز.
۲۴٫ در پارکینگ بالای هر اتومبیل باید یک آب پاش موجود باشد.
۲۵٫ در ساختمان‌های مرتفع‌تر از ۲۳ متر (۷ طبقه) نصب صاعقه گیر اجباری است.


صاعقه گیر

۲۶٫ هر ۴۵ متر ارتفاع یک رینگ دور ساختمان کشیده شود که اگر صاعقه به بدنه ساختمان زد به رینگ و هادی‌های نزولی متصل به رینگ هدایت شود.
۲۷٫ نصب چراغ آلارم برای ساختمان‌های ۸ طبقه (یا ۲۷ متر ارتفاع) و بلندتر الزامی است. در مکان‌های پرمخاطره و نزدیک فرودگاه بر بالاترین نقطه همه ساختمان‌ها و سازه‌های بلند تر از ۲۰ متر باید حداقل یک علامت نوری (چراغ چشمک زن) قرمز رنگ نصب گردد.

توضیح :

چنانچه در مجاورت ساختمان مذکور به شعاع ۵۰ متر، ساختمانی بلندتر و دارای چراغ موجود باشد نصب چراغ چشمک زن اختیاری می‌باشد.
۲۸٫ سیم‌های سیار کارگاهی باید حتماً کابل باشد (روکش مضاعف داشته باشد) و با ارتفاع ۲٫۵ متر از کف رد شوند و در محل رفت‌ و آمد و آسیب قرار نگیرند و این نکته در مرحله ابتدای کار باید توسط صاحب کار یا ناظر مقیم یا سرپرست کارگاه به همه کاربران وسایل برقی مانند نجار و جوشکار و بالابر تذکر داده شود.
۲۹٫ سیم مصرفی برای کلیه سیستم ها حداقل باید از نوع NYAF و دارای علامت استاندارد و محصول کارخانجات معتبر باشد.

 

https://fapool.ir/file/52113/?ref=sbargh.ir

 

۳۰٫ کابل ورودی تابلوهای برق حداقل باید مقطع ۳x10 میلی مترمربع را دارا باشند.

نکته :

برای جلوگیری از برق‌گرفتگی یک صفحه بریر (barrier) یا مانع و حائل در ترانس کاهنده باید موجود باشد تا احتمال اتصال سیم‌پیچ ۲۲۰ به ۱۲ ولت را از بین ببرد.
۳۱٫ برای مشترکین مجتمع که جمع قدرت قراردادی آن‌ها بیش‌تر از ۲۵۰ کیلووات می‌باشد سیستم باس داکت BUSDUCT توصیه جدی شده است.
( توضیحات مهندس اسکویی : باس داکت یا باس ترانکینگ، جایگزین کابل کشی و سینی گذاری هست برای برقدار کردن تابلوهای فرعی در جاهای مختلف مثل طبقات یک برج، البته در ایران نمیدونم اصلا اجرا شده یا نه ولی این قوانین چون از استاندارد های بین الملللی ترجمه و استخراج میشوند و در اینجا مجدد مصوبه میشه به همین دلیل در این مبحث آورده شده، ولی کلا چیز بروزیه، در ساختمانهای مسکونی نه ولی در جاهای صنعتی من دیدم.چند سال پیش هم شرکت‌هایی ارائه کننده باسداکت ایرانی توی نمایشگاه صنعت برق بودند که نشون دهنده رواج و کاربرد شون هست )

نکته :

باس‌داکت ها حداکثر هر ۳ متر باید در نصب افقی پایه نگه‌دارنده داشته باشند. باس داکت با دیوار حداقل می‌بایست ۱۰cm فاصله داشته باشد که هوا اطراف آن متعادل و خنک شود. لبه‌های کناری باس‌داکت از شیار حفاظتی دیوار حداقل ۲cm باید فاصله داشته باشد. جعبه‌های انشعاب باس‌داکت در تمام طبقات باید ۱۴۰ تا ۱۸۰ سانت از کف تمام‌شده فاصله داشته باشد.

۳۲٫ در محیط‌هایی که درجه حرارت محیط از ۵۵ درجه سانتی‌گراد بیشتر می شود بایستی از سیم‌های نسوز مقاوم در برابر حرارت در لوله‌های فولادی گالوانیزه گرم استفاده نمود.
۳۳٫ رعایت فاصله آنتن مرکزی و صاعقه گیر ( صاعقه گیر باید ۲ متر بالاتر از آنتن مرکزی نصب شود )

۳۴٫ ساختمان‌های ۱۲ واحدی به بالا یا با مصرف بیش از ۷۰ کیلووات، صفحه ارت ۷۰x70 با سیم ۵۰ میلی مترمربع برای چاه ارت لازم دارند. و مقاومت چاه ارت باید کمتر از ۲ اهم بوده و در کارتکس مشخصات چاه ذکر شود.

 

https://fapool.ir/file/51564/?ref=sbargh.ir

 

۳۵٫ حریم شبکه های برق عبوری از جوار ساختمان برای ۲۲۰/۳۸۰ ولت برابر ۱٫۵ متر و برای ۲۰ کیلو ولت حداقل ۳ متر می‌باشد.

۳۶٫ لوله‌های برق باید در دیوارها حداقل  ۱٫۵cm و در کف حداقل ۳cm زیر سطح تمام‌شده قرار گیرد.
۳۷٫ حداکثر ۴۰ درصد فضای لوله از سیم و کابل پر شود و ۶۰ درصد برای عبور هوا و خنک شدن سیم و یا برای توسعه احتمالی در آینده (که باز هم نمی‌توان لوله را بیشتر از نصف پر کرد) خالی بماند.
۳۸٫ در همه لوله‌های برق، سیم‌کشی سه سیمه باشد مگر اعلام حریق که برخی دو سیمه و برخی دیگر سه سیمه هستند؛ کلیه پریزها با سیم ۲٫۵×۳ و روشنایی ساختمان با سیم ۱٫۵×۳ انجام شود.
۳۹٫ اگر پریز در بالای شیر گاز نصب شود، فاصله کلید و پریز از شیر گاز حداقل باید cm50 باشد.
چنانچه پریز در سمت چپ یا راست یا زیر شیر گاز نصب‌شده باشد رعایت فاصله حداقل cm15 کافی است.

نکته : به طور کلی بهتر است کلید و پریز اطراف شیر گاز نصب نشود.

۴۰٫ بهتر است تمام اتصالات سر سیم داشته باشد یا حداقل به صورت علامت سؤالی (؟) بسته شود یعنی در جهت گردش پیچ، سیم خودبه‌خود محکم شود (سیم از سمت چپ زیر پیچ گذاشته شود تا با راست گرد شدن پیچ سفت شود).
۴۱٫ فاز باید به سمت راست پریز داده شود یعنی هنگامی که مقابل پریز می‌ایستیم روزنه سمت راست، فاز باشد.
۴۲٫ فاز باید به کنتاکت کف سرپیچ لامپ داده شود و به کنتاکت بدنه سرپیچ لامپ نول متصل شود (برای جلوگیری از برق‌گرفتگی هنگام پیچیدن ته فلزی لامپ در سرپیچ).
۴۳٫ سیم ارت به تمام پریز‌ها باید متصل شود.
۴۴٫ حداقل قطر سیم  تلفن و درب بازکن ۰٫۶ میلی‌متر است و بهتر است از نوع شیلد دار باشد.

 

https://fapool.ir/file/50738/?ref=sbargh.ir

 

۴۵٫ طبق قوانین NFPA (National Fire Protection Association) ماکزیمم فاصله مجاز دتکتورهای دودی از یکدیگر ۹ متر و دتکتورهای حرارتی از یکدیگر ۶ متر می‌باشد. (قوانین B.S(British Standards) این فواصل را ۱۰ و ۷ متر مجاز دانسته ولی در ایران B.S مرجع نیست)
۴۶٫ اگر دتکتور دودی نصب می شود باید از اجاق‌گاز ۶ متر فاصله داشته باشد.
۴۷٫ به فاصله ۱٫۵ متر از درب هر آسانسور باید دتکتور گذاشت.
۴۸٫ فاصله دتکتور از اسپرینکلر یا آب پاش سقف cm60 می‌باشد.

 

https://fapool.ir/file/41938/?ref=sbargh.ir

۴۹٫ برای مهمان‌سراها دتکتور آژیر سرخود باید گذاشته شود.
۵۰٫ تابلوهای برق ورودی و خروجی از نوع دیواری و دسترسی از جلو می‌باشند و باید به گونه‌ای ساخته شوند که حداقل درجه حفاظت IP44 را داشته باشد یعنی از آب باران و برف و پاشش مقطعی آب در امان باشد.
۵۱٫ بدنه تابلوهای برق از ورق ۱٫۵ میلی‌متر با رنگ کوره‌ای مناسب پخته‌شده بوده و به لولا و قفل و نوار پلاستیکی و پلاک مناسب مجهز شود.
۵۲٫ حداقل فاصله کنتور برق cm60 تا تأسیسات آب و cm130 تا تأسیسات گاز باشد (۱٫۵ متر با هر یک از آن‌ها توصیه می شود) و ۱٫۵ متر هم جلوی کنتور باید فضای باز وجود داشته باشد.

https://fapool.ir/file/42853/?ref=sbargh.ir

 

استاندارد ها

۵۳٫ فاصله قوطی کلیدها از یکدیگر (قبل از نصب قاب رویی) باید حداقل ۴ سانتی‌متر باشد.
۵۴٫ ارتفاع تابلو فیوز از کف تمام‌شده cm160 و از لوله آب و گاز cm150 می‌باشد.
۵۵٫ فاصله کلید از چهارچوب درب می‌تواند بین cm10 تا cm30 انتخاب گردد ولی هر فاصله‌ای انتخاب شد باید در کل ساختمان همان فاصله اجرا شود و کلید و پریز نباید سمت لولای درب نصب شود .
۵۶٫ طبق استاندارد، فاصله نصب پریزها از کف تمام‌شده cm30 و فاصله کلیدها از کف cm110 می‌باشد. به جز آشپزخانه و پارکینگ و پشت‌بام که در یک ارتفاع و در ارتفاع cm110 از کف قرار می‌گیرد. و نیز پریزها در پارکینگ و پشت‌بام باید IP44 باشند یعنی درپوش داشته باشند، برای جلوگیری از ورود برف و باران. عکس طراحی شده برای فاصله
۵۷٫ حداقل ارتفاع نصب پریز از کف تمام‌شده در آشپزخانه و پارکینگ و فضای مرطوب cm 110 است و فاصله پریز از مرز بیرونی سینک ظرف‌شویی cm60. در روشویی که پریز ریش‌تراش وجود دارد هم این فاصله رعایت شود، همچنین پریزها باید بیشتر از ۱۰cm از سطح کابینت فاصله داشته باشند.

 

https://fapool.ir/file/41654/?ref=sbargh.ir

 

۵۸٫ ارتفاع نصب کلید فن ۱۲۰cm از کف تمام‌شده باشد .
۵۹٫ چراغ نصب‌شده در حمام باید IP44 باشد و اگر چراغ معمولی می‌گذارند زیر حباب محافظ آن واشر نسوز گذاشته شود که آب بندی شود و از دوش حداکثر فاصله را داشته باشد(۱٫۵ متر استاندارد است)
۶۰٫ حداقل فیوز روشنایی ۱۰A و فیوز پریزها ۱۶A باشد .

۶۱٫ کابل اصلی برق‌رسانی واحدها طبق نقشه (برای کنتورهای A32) 6×3 مفتولی باید باشد و سیم‌های جعبه فیوز حتماً سر سیم داشته باشند و سیم جامپر در جعبه فیوز مساوی با سیم ورودی جعبه فیوز باشد که معمولاً سایز ۴ یا ۶ میلی مترمربع می‌باشد.
(اگر کنتور ۲۵A بود می‌توان کابل ۳×۴ از کنتور تا جعبه فیوز کشید)
۶۲٫ سیم کولرآبی از فیوز تا کلید کولر ۳×۲٫۵ و از کلید تا کولر برای فواصل نزدیک می‌تواند ۵×۱٫۵ (برای دور تند. کند. پمپ. نول. ارت) و سیم کولرگازی حداقل ۳×۲٫۵ باشد.

 

نقشه کشی برق ساختمان pdf

 

۶۳٫ سیم از کنتور تا جعبه فیوز و سیم کولر بهتر است مفتولی باشد.
۶۴٫ ارتفاع مجاز نصب کلید اعلام حریق بین ۱۰۷ تا ۱۳۷ سانتی‌متر می‌باشد
که در ایران بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ مجاز است. (قوانین قدیم می‌گفت cm140 با تلرانس ۲۰ یعنی از ۱۲۰ تا ۱۶۰ سانت)
۶۵٫ فاصله کلیدهای اعلام حریق بین ۱۵ تا ۳۰ متر قابل انتخاب می‌باشد (بر اساس ریسک محل).
۶۶٫ فاصله شستی اعلام حریق از درب اصلی بین ۱۵ تا ۱۵۰ سانتی‌متر قابل انتخاب است .
۶۷٫ ارتفاع نصب آیفون cm150 است. (می‌تواند بیشتر هم باشد)

۶۸٫ ارتفاع نصب آژیر اعلام حریق بین ۲ تا ۲٫۴ متر قابل انتخاب است (قوانین قدیم می‌گفت: تا ۲۰ سانتی‌متر زیر سقف مجاز است)
حداکثر فاصله دتکتور دودی از دیوار ۴٫۵ متر و از گوشه‌ها ۶٫۳ متر و حداکثر فاصله دتکتور حرارتی از دیوار ۳ متر می‌باشد و از گوشه‌ها ۴٫۲۵ متر می‌باشد. دتکتور گازی هم باید cm30 زیر سقف، بالای اجاق‌گاز نصب شود.
۶۹٫ سطح مقطع سیم اعلام حریق ۱٫۵ میلی مترمربع می‌باشد. اگر فاصله دتکتورها از تابلو خیلی دور است سیم ۲٫۵ میلی‌مترمربع استفاده شود(در هتل‌ها).

 

https://fapool.ir/file/52992/?ref=sbargh.ir

۷۰٫ سیم اعلام حریق لوله‌کشی مجزا می‌خواهد و ضرورتی ندارد این لوله‌ها فلزی باشد و سیم آن باید NYMHY باشد.
۷۱٫ دتکتور اعلام حریق باید آخرین وسیله‌ای الکتریکی ای باشد که نصب می شود چون رنگ‌کاری دیوار و سقف یا گرد وغبار نجاری آن‌ها را خراب می‌کند.
۷۲٫ از کابل۵۰ یا بهتر است کابل ۷۰ جهت ارت صاعقه گیر استفاده شود و بهتر است ۲ مسیر کشیده شود (یکی برای مسیر برگشت)
۷۳٫ کابل تغذیه آسانسور ۵x10 یا ۵x16 بسته به توان الکتروموتور و فاصله تا تابلو اصلی انتخاب شود.
۷۴٫ در موارد خاص و در صورت لزوم برق یا روشنایی اضطراری پیش‌بینی گردد که مجهز به سیستم change over باشد(کلید change over وظیفه تعویض منبع انرژی را بر عهده دارد).
۷۵٫ تابلو برق سیستم آنتن مرکزی داخل خرپشته باشد (در فضای آزاد نباشد)

۷۶٫ لوله‌کشی سیستم های روشنایی و پریزهای برق با لوله‌های P.V.C سخت نمره Pg13.5 برای چهار سیم و با نمره‌ی pg16 برای شش سیم انجام شود .

 

https://fapool.ir/file/53343/?ref=sbargh.ir

 

۷۷٫ لوله‌کشی سیستم های پریز برق و تلفن می‌تواند از کف انجام گیرد ولی باید سریعاً به تأیید دستگاه نظارتی رسانیده و روی آن را با ملات ماسه سیمان ماهیچه کشی کرد.
۷۸٫ چراغ‌های دیواری cm60 پایین تر از سقف تمام‌شده نصب گردد .
۷۹٫ داخل کلیدها و پریزها cm15 سیم رزرو یا یدکی اضافه در نظر گرفته شود که در آینده اگر سر سیم خراب شد، سیم کافی برای بریدن و سر سیم جدید داشته باشیم.
۸۰٫ حداکثر فاصله پریزها از یکدیگر ۳ متر است یعنی در یک اتاق پذیرایی با طول ۶ متر روی هر دیوار حداقل ۲ عدد پریز نیاز داریم و در اتاق با ۸ متر طول روی هر دیوار طولی ۳ عدد پریز نیاز داریم. (این قانون برای جلوگیری از کشیدن سیم سیار در آینده است. سیم‌های سیار ممکن است دست و پاگیر باشند و باعث برق‌گرفتگی شوند)
۸۱٫ فاصله سیم‌های تلفن و جریان ضعیف از لوله سیم برق باید حداقل cm12 باشد. مگر آنکه سیم‌های جریان ضعیف شیلد شده باشند.
۸۲٫ ارتفاع نصب چراغ‌های دیواری حداقل cm220 است.

 

https://fapool.ir/file/54554/?ref=sbargh.ir

 

۸۳٫ هنگام عبور لوله‌های برق از درز انبساط ساختمان(مثل دانشگاه و کتابخانه و تالار و مدرسه) باید از لوله فولادی خرطومی قابل‌انعطاف(فلکسیبل) برای سیم‌کشی استفاده شود.
۸۴٫ برای کابل ها در هر طبقه دریچه بازدید اجرا شود به این دلیل که ردگیری و تعویض مدارها در آینده بدون اشکال انجام پذیرد که این امر در مقررات ملی مبحث ۱۳ بند ۴-۱-۴ ذکر شده است.
۸۵٫ ارتفاع پریزها در آشپزخانه بررسی شود که برای لباس‌شویی cm70 و برای اجاق‌گاز cm30 باشد که اگر پریز اجاق‌گاز بالاتر باشد حرارت برگشتی فر برای آن خطرساز است و ارتفاع پریز برای هود cm180 در نظر گرفته شود.
(البته در آشپزخانه نصب پریز در ارتفاع کمتر از cm110 ممنوع است، ولی برای ظرف‌شویی و لباس‌شویی شاید خطرناک باشد که پریز آن بالای کابینت قرار گیرد  به همین دلیل اگر به اندازه کافی مثلا cm30 از لوله تخلیه آب لباس‌شویی یا لوله آب سرد و گرم، پریز را بالاتر قرار دهیم می‌توانیم با مسئولیت خودمان این اجازه را بدهیم که پریز زیر cm110 سانت نصب شود)و همچنین در سرویس ها و  آشپزخانه بهتر است ارتفاع نصب کلید و پریز ۱۲۰ سانتی متر از کف تمام‌شده باشد که در سرویس ها باید پریز، درپوش داشته باشد یعنی IP44 باشد.

 

https://fapool.ir/file/50088/?ref=sbargh.ir

 

۸۶٫ اگر عرض درب از ۱۲ متر بیشتر باشد (مثل درب انبار) در سمت چپ و راست درب باید یک شستی جداگانه گذاشت.
۸۷٫ ارتفاع نصب کلید کولر cm140 است. (می‌تواند بیشتر هم باشد)
۸۸٫ فاصله سیم‌های برق از لوله آب و گاز و تأسیسات این‌چنینی مثل لوله‌های تخلیه آب باید حداقل cm15 باشد.
۸۹٫ حداقل ارتفاع نصب تابلوهای برق توکار یا روکار از محور افقی آن cm160 است.(می‌تواند بیشتر هم باشد)
۹۰٫ حداقل ارتفاع نصب جعبه تقسیم‌های توکار یا روکار cm220 است.

۹۱٫ چراغ‌های فلوئورسنت می‌بایست حتماً مجهز به خازن ۹ میکرو فاراد باشد. برای جبران اثر سلف یا بالاست آن که به‌اشتباه ترانس مهتابی گفته می شود.
(بالاست همون راه انداز یا درایور منابع روشنایی تحت فشار گاز هست . حالا همون بالاست میتونه سلف یا چک باشه که بهش میگن ترانس مهتابی ! و یا میتونه بالاست الکترونیکی باشه.)

https://fapool.ir/file/56227/?ref=sbargh.ir

 

۹۲٫ برای مکان‌های زیر باید روشنایی ایمنی که شدت آن از ۱۰ لوکس کمتر نباشد پیش‌بینی شود.
راهروها و راه‌های خروجی- راه‌پله‌ها- آسانسورها و سرسراهای آسانسور در طبقات، محوطه‌هایی که در مسیر راه‌های خروج قرار دارند.

(معمولا صاحب کاران چراغ باطری سرخود قابل شارژ در راه‌پله‌ها قرار می‌دهند که قابل‌قبول است) پریز شارژ این چراغ نزدیک آن و در ارتفاعی بیشتر از ۲٫۵ متر قرار می‌گیرد که منعی ندارد.
۹۳٫ فاصله touch panel ها در برق هوشمند از کف تمام‌شده حداقل cm130 می‌باشد که می‌تواند بالاتر هم قرار گیرد.
اگر touch panel ها برای استفاده بچه‌ها و افراد معلول هم کاربرد دارد باید در ارتفاع cm110 قرار گیرد.

۹۴٫ تابلوی برق هوشمند شامل switch actuator ها و رله‌ها و کنترلر مرکزی باید در ارتفاع ۱۳۰ سانتی قرار گیرد مگر آنکه ابعاد تابلو خیلی بزرگ باشد که این ارتفاع می‌تواند کمتر شود.

 

https://fapool.ir/file/53691/?ref=sbargh.ir

 

۹۵٫ سیم انتقال دیتا در برق هوشمند یا BMS حداکثر می‌تواند AWG20 باشد (یعنی حداقل قطر آن ۰٫۸ میلی متر مجاز است یا حداقل سطح مقطع مجاز آن ۰٫۵ میلی مترمربع می‌باشد.)
۹۶٫ نقشه پریزهای تلفن جزو سیستم‌های جریان ضعیف در ساختمان محسوب شده و سیمکشی و لوله گذاری آن بطور کاملا مجزا از برق انجام میشود.
۹۷٫ محل جعبه ورودی تلفن در ساختمان باید در محل مناسب نزدیک به کابل ورودی در نظر گرفته شود و امکان برسی‌های بعدی با نصب شماره و یا علایم شناسایی روی ترمینال‌ها وجود داشته باشد.
۹۸٫ تمام ارتباطات از جعبه ورودی تا جعبه تلفنهای فرعی و سوکت پریزهای تلفن باید توسط کابل مخصوص مخابراتی انجام گیرد.
۹۹٫ کابل‌ها باید دارای لایه نویزگیر از نوع فویل و سیم ارت بوده و سر سیمهای ارت در جعبه ورودی به ارت ساختمان متصل شود.

۱۰۰٫ تمام موارد بالا وابسته به این هست که شما بعنوان کارفرما یا هر کسی که به خدمات برقکاری ساختمان کارتون مربوط هست به منابع معتبر و نیروهای برقکار ماهر اعتماد کنید و با یک بار کار درست انجام دادن از چندباره شدن کارتون جلوگیری کنید و کار رو یکسره کنید.

https://fapool.ir/file/53752/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/53822/?ref=sbargh.ir

https://fapool.ir/file/53145/?ref=sbargh.ir

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا