برق ساختمانعلمیمقاله سیم و کابل

سطح مقطع سیم و نحوه انتخاب آن جهت برق ساختمان

سطح مقطع سیم

۱- برای تمامی پریز های برق چه در آشپزخانه باشد ، چه در اتاق خواب ها و حال ، از سیم افشان با سطح مقطع ۲٫۵ میلی متر مربع استفاده نمائید.

 

استاندارد انواع دو شاخه های برق و پریز

سیم تلفن

۲- برای سیم تلفن ، بهتر است از سیم چهار رشته یا همان دو زوج استفاده نمائید (به این دلیل که ممکن است بعدا یک خط تلفن دیگر به ساختمان اضافه گردد). کابل مخابراتی را باید از نوع حفاظ دار آن که فویل آلومینیوم دارد انتخاب نمود تا در برابر نویزهای احتمالی بهترین کیفیت صدا را داشته باشد.

زوج های داخل کابل مخابراتی باید دقت شود که به همدیگر تابیده شده باشند تا استحکام لازم را در برابر فشار و کشیدگی را داشته باشند. طول تاب این زوج ها بسیار مهم می باشد . در صورتی که طول تاب زوج ها به همدیگر یکی باشد باعث ایجاد مشکل همشنوایی شده و علاوه بر کاهش کیفیت صدا باعث خط روی خط شدن صدا هم خواهد شد.

طول تاب چیست ؟

 

کابل مخابراتی

 

فاصلۀ محوریِ یک دور کاملِ چرخشِ مارپیچیِ یک رشته مفتول کشیده شده در هادی یا یک رشته کابل درطول مجموعۀ کابلِ را طول تاب یا گام گویند . (شکل ۲)

 

طول تاب کابل

 

کولر

۳- سیم مورد استفاده در کلید کولر آبی تا جعبه فیوز بهتر است سطح مقطع ۲٫۵ استفاده شود . برای کولر گازی هم بهتر است از سیم شماره ۴ استفاده نمود .

 

عیب یابی کولر اسپلیت ال جی اینورتر به زبان ساده pdf

 

چون کولر گازی جریان زیادی می کشد و بایستی سطح مقطع قابل اطمینان انتخاب نمود . این کابل نباید چسب خورده و یا زخمی و تکه تکه باشد چون در محل چسب خوردگی سیم برق دچارگرمای زیاد شده و خطرآفرین است.

 

کولر آبی

 

کولر گازی

اگر فاصله کابل مصرفی تا محل کولر گازی حدوداً ۱۰ متر است و ظرفیت کولر گازی حداکثر ۱۸۰۰۰ بی تی یو می باشد. می توان از کابل ۲ در ۲.۵ استفاده کرد. اگر ظرفیت کولر گازی بین ۱۸۰۰۰ تا ۳۲۰۰۰ بی تی یو است و طول کابل هم حدوداً ۲۰ متر است، باید از کابل ۲ در ۴ استفاده کرد. و اگر ظرفیت کولر گازی بالاتر از ۳۲۰۰۰ BTU است ، باید از کابل ۲ در ۶ استفاده کرد.

روشنائی ها :

برای روشنایی ها، شامل لامپ ها ،لوسترها ،هالوژن ها و … از سیم شماره ۱.۵ استفاده کنید و بهتر است رنگ سیم های ارتباطی و برگشتی با هم تفاوت داشته باشد تا موقع نصب کلیدها، سیم ها را راحت تر تشخیص دهید. مثلاً سیم های ارتباطی را قرمز و آبی و برگشتی ها را قهوه ای و آبی رد کنید.

پریز برق

برای تمام پریز های برق،  از سیم شماره ۲.۵ استفاده کنید. البته اگر در آشپزخانه جریان بالا کشیده می شود به دلیل استفاده از مصرف کننده های زیاد (یخچال – لباسشوئی – ظرفشوئی – مایکروفر و …) بهتر است جهت اطمینان از سیم مقطع ۴ میلی متر استفاده نمود.

لامپ معلق چیست؟

برای سیم آیفون از سیم ۸ رشته (۴ زوج) به شماره ۰/۶ استفاده کنید.

کابل کواکسیال

سیم آنتن باید کابل کواسیال ۷۵ اهم باشد. ساختار کابل کواکسیال شامل چند لایه می باشد .

۱- مغزی (هادی) : که از جنس مس می باشد و وظیفه حمل اطلاعات را برعهده دارد. (جنس آلومینیوم و CCAM هم در بازار وجود دارد).

۲- عایق : وظیفه عایق کردن بین هادی مغزی با شیلد حفاظ را بر عهده دارد و معمولا از پلی اتیلن (فوم شده) استفاده می شود.

۳- شیلد حفاظ : وظیفه حفظ اطلاعات و جلوگیری از نویز به داخل مغزی را بر عهده دارد و بصورت بافت مسی می باشد .بنابراین هرچه قدر طول تاب این بافت کوتاه تر باشد ، تصویر کیفیت بهتری خواهد داشت.

 

پنج نکته مهم در کابل کشی آنتن تلویزیون (کواکسیال)

 

کابل اصلی برق

برای کابل اصلی که برق را از کنتور به جعبه فیوز می برد، باید از کابل سه رشته شماره ۶ استفاده کنید.

 

محاسبه مواد بری هادی کابل

کابل برق فشار قوی و انواع آن + ضرورت استفاده این کابل ها در ایران

دستگاه جت پرینتر شرکت ویدئوجت مخصوص خط تولید سیم و کابل

آموزش تعمیرات موبایل pdf | الکترونیک عمومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا