اخبار صنعت برق

نخستین کارگروه اسکادا و تله متری دیسپاچینگ های مناطق کشور کلید خورد

برق،اخبار برق،صنعت برق،دنیای صنعت برق،کارگروه اسکادا و تله متری،دیسپاچینگ ،مهندس جلیل صحراگرد،برق منطقه ای هرمزگانبه گزارش روابط عمومی؛ در نخستین جلسه کارگروه اسکادا، مهندس جلیل صحراگرد قائم مقام شرکت برق منطقه ای هرمزگان توضیحاتی را در خصوص شبکه برق هرمزگان و اقدامات صورت گرفته ارائه کرد.

 وی در ادامه هدف از تشکیل این جلسه را چنین بیان کرد: “هدف از تشکیل این جلسه تعامل و همکاری بیش از پیش شرکت های برق منطقه ای کشور می باشد و برگزاری مداوم و دوره ای این جلسات در راستای ارتقای سطح کیفی و عملی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.”

در ادامه این کارگروه مهندس مختار ترابی معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان ضمن حمایت از تلاش‌های کارگروه اسکادا به بیان اقدامات انجام شده در راستای افزایش رؤیت پذیری و بهبود کیفیت اطلاعات شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان پرداخت.

مهندس علیرضا پرنده مطلق، مدیر دفتر مهندسی و نظارت دیسپاچینگ ملی و رئیس این کارگروه اهداف و انگیزه از تشکیل این کارگروه اسکادا را چنین بیان کرد: “یکی از نیازهای اساسی شبکه اسکادای کشور ایجاد وحدت رویه و انضباط کاری می‌باشد که با تشکیل این کارگروه و ایجاد گروه‌های تخصصی از بین تمامی شرکت های  برق‌ منطقه‌ای می‌توانیم علاوه بر تبادل تجربیات همکاران، مشکلات و کاستی‌های فعلی را با سرعت بیشتری رفع نماییم.”

 گفتنی است ؛ مواردی همچون “بهبود شاخص و کیفیت رؤیت پذیری اطلاعات در دیسپاچینگ،تسریع در روند رؤیت پذیری نیروگاه‌های تولید پراکنده ، تهیه دستورالعمل جامع اسکادا و تهیه نقشه جامع اسکادا “در این کارگروه بررسی شد.

لازم به توضیح است؛ در حال حاضر شاخص رؤیت پذیری بالای ۹۶% بوده و اطلاعات بیش از ۵۰% نیروگاه‌های تولید پراکنده در دیسپاچینگ ملی و دیسپاچینگ‌های منطقه‌ای رؤیت پذیر گردیده اند. قطعاً دستیابی به این آمار و افزایش آن تا نیل به رؤیت پذیری کامل بدون همکاری و همراهی تمامی دیسپاچینگ‌های منطقه‌ای در کشور محقق نخواهد شد.” امید است با تشکیل گروه‌های تخصصی و تداوم این کارگروه در آینده‌ای نزدیک، اهداف سازمانی مرتبط محقق گردد.”

یکی از اهداف مهم پیگیری امنیت اسکادا می باشد که با تشکیل گروه تخصصی امنیت اسکادا، برگزاری دوره‌های آموزشی امنیت سایبری، تلاش در جهت بالا بردن مصونیت سامانه اسکادا در برابر حملات سایبری از جمله مواردی است که توسط این کارگروه پیگیری خواهد شد.

با توجه به رشد روزافزون نیروگاه‌های تولید پراکنده و تجدید پذیر و افزایش ضریب نفوذ آن در شبکه برق و اهمیت پایش این نوع واحدهای تولیدی مضاعف گردیده است و در این راستا تهیه و تکمیل دستورالعمل ویژه رویت پذیری نیروگاه های تولید پراکنده در دستور کار قرار گرفت.

گفتنی است؛ وجود استاندارهای مختلف و تنوع تجهیزات در بحث اسکادا و تله متری، بیش از پیش خلاء دستورالعملی واحد و جامع را محسوس ساخته است. لذا با تشکیل گروه‌های تخصصی از بین دیسپاچینگ مناطق و تمرکز بر موارد مطرح شده در کارگروه، روند تهیه دستورالعمل جامع اسکادا طی برنامه‌ای مدون آغاز شد.

 “در این کارگروه کارشناسان دیسپاچینگ ملی، شرکت‌های برق منطقه‌ای هرمزگان، فارس، یزد و خوزستان با ارائه مطالب تخصصی در چهارچوب سرفصل های نشست به ارائه نظرات خود پرداختند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا