کنترل کیفیت سیم و کابل

نحوه حمل و انبارش و نصب و ایمنی قرقره سیم و کابل

قرقره سیم و کابل

این دستورالعمل به منظور ارائه راهکارهای مرتبط با نصب به جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی و اطمینان از حفظ سلامتی و حفاظت در مقابل حمل نامناسب کابل قبل و حین نصب ارائه می گردد.

 

نحوه انبارش و نگهداری قرقره سیم و کابل

 

به محض دریافت کالا و قبل از تائید ترخیص کالا، کلیه قرقره ها و حلقه های کابل می بایستی به منظور بررسی آسیب های احتمالی حین نصب بازرسی گردد. این آسیبها شامل شکستگی رویه قرقره، شکستگی بدنه قرقره، شل شدن کابل بر روی قرقره و گم شدن درپوش انتهای کابل می باشد، کلیه این آسیبها می بایستی به شرکت حمل کننده یا راننده خودرو اعلام گردد .

 

جنس قرقره سیم و کابل

 

اگر بسته بندی حفاظتی دور کابلها نظیر کارتن پلاست و یا حفاظ چوبی روی قرقره محصول به منظور بازرسی سلامت کابل باز شود، پس از آن می بایستی در صورت نگهداری طولانی مدت کابل در انبار این بسته بندی ها مجددا انجام گیرد.

 

نحوه حمل و نقل و بارگیری قرقره سیم و کابل

انبارش :

بهتر است جهت انبارش قرقره های محصول، محل خاصی به این منظور در نظر گرفته شود و جهت نگهداری قرقره ها از گوه های چوبی استفاده شود. بهتر است بین قرقره و زمین ۲۲ میلی متر فاصله باشد.

 

ابعاد استاندارد قرقره چوبی سیم و کابل

 

محل انبارش قرقره ها می بایست قابلیت دسترسی کامیون و یا جرثقیل را داشته باشد، اما از محل ترافیک، عبور و مرور فاصله داشته باشد. محل قرارگیری قرقره ها بهتر است دارای حفاظ باشد تا از آسیب دیدن آنها بوسیله تجهیزات عبوری جلوگیری گردد، همچنین قرقره ها می بایستی در محلی نگهداری شوند که در برابر سقوط تجهیزات برروی آنها، آسیب های مواد شیمیایی، روغنی، گازی، شعله آتش، عملیات جوش کاری و دمای بالا محافظت گردد.

اگر قرار است قرقره ها در محیط رو باز و بیرونی نگهداری گردند، انبارش(که با استفاده از گوه ها انجام می گیرد) می بایستی بر روی یک سطح مسطح سخت و پاکیزه (عاری از هر گونه میخ، سنگ، شیشه و سایر اشیاء نوک تیز که ممکن است در کابل فرو روند(، و دارای خروجی آب مناسب (درین) ایجاد شوند.

 

تنش مکانیکی سیم و کابل (استقامت کششی)

 

در هر صورت بهتر است محل انبارش سرپوشیده باشد، یا قرقره ها با یک پوشش مناسب مانند پارچه برزنتی و یا پوشش پلی اتیلنی مات جهت اجتناب از آسیب های باران و یا نور آفتاب محافظت گردند.

اگر فقط قسمتی از کابل روی یک قرقره استفاده می گردد، انتهای باز کابل جهت جلوگیری از ورود رطوبت می بایستی دوباره با درپوش پایان کابل ( End Cap )، بسته شود. در زمان حرکت دادن قرقره ها، سر آزاد کابل می بایستی به لبه داخلی فلنج قرقره بسته شود.

 

قرقره سیم و کابل

 

قرقره ها می بایستی همیشه در حالتی که صفحه فلنج به صورت عمودی قرارگرفته است نگهداری گردند. کابلها نباید بر روی صفحه فلنج و یا بر روی یکدیگر نگهداری شوند.

 

نحوه صحیح نگهداری قرقره سیم و کابل

 

ذخیره و نگهداری کابل می بایستی در درجه حرارت مناسب نگهداری، که بین ۴۰- درجه تا ۷۰ + درجه می باشد، انجام پذیرد .

نکته : قرقره های فلزی خالی را می توان در فضای باز یا بسته نگهداری نمود، اما بهتر است قرقره های حاوی کابل در محیط سرپوشیده  نگهداری گردند. لازم به ذکر است روکش بعضی محصولات تولیدی کابل ضد اشعه( Anti UV ) می باشند، اما بهتر است پوشش کارتن پلاست یا روکوب چوبی آنها همیشه حفظ گردد.

 

مشخصات فنی کابل مفتولی ۱٫۵*۲

نصب :

کمترین دمای مناسب هنگام نصب

جهت کاهش ریسک هنگام نصب، کابل باید هنگامی نصب گردد که دمای محیط و کابل بالای ۵ درجه سانتی گراد باشد و پیش بینی های لازم جهت حفظ دمای بالای ۵ درجه در هنگام نصب صورت گرفته باشد. دمای کمتر از ۵ درجه موجب بروز مشکلاتی در نصب و کشیدن کابل می گردد، که این مشکلات بسته به ساختار کابل و محل نصب دارای درجات مختلفی می باشد.

کابل کشی :

قرقره کابل می بایستی به صورتی نصب گردد که هنگام بازکردن، کابل از بالای قرقره باز شود . توصیه می گردد نحوه قرار گیری حلقه کابل به صورتی باشد، که از تماس کابل با زمین جلوگیری گردد. محل قرار دادن حلقه کابل جهت جلوگیری از سایش کابل بسیار مهم است.

 

کابل و کابل کشی

بدون توجه به اینکه کابل توسط ماشین کشیده شود و یا توسط انسان، می بایستی در هنگام کابل کشی یک نفر با یک گوه چوبی جهت جلوگیری از باز شدن بیش از حد کابل حضور داشته باشد . در غیر این صورت تعداد خیلی زیادی حلقه های باز شده در قرقره کابل ایجاد می شود .

کابل کشی قرقره سیم و کابل

باز شدن کابل از روی قرقره می بایستی با یک فشار کشش یکنواخت باشد و از فشار آوردن ناگهانی به کابل جلوگیری شود، و تحت هر شرایطی معیار شعاع خمش کابل می بایستی رعایت گردد .

پارامترهای نصب :

کمترین میزان شعاع خمش مطابق توصیه استاندارد :

جدول شعاع خمش سیم و کابل

بیشترین حد کشش مجاز در حین نصب :

جدول کشش مجاز کابل

توصیه های ایمنی، بهداشتی و محیط زیستی کابل :

۱- در صورتی که قرقره را بصورت دستی جابجا می کنید، جهت جلوگیری از آسیب های اسکلتی عضلانی، قرقره را هل دهید و از کشیدن آن خودداری نمائید.

نحوه جابجائی صحیح قرقره سیم و کابل

۲- جهت لخت نمودن سر کابل از دستکش ضد برش استفاده و کاتر را به سمت خارج بر روی روکش کابل حرکت دهید.
۳- سیم و کابل ها از مواد قابل بازیافت تشکیل می شوند، بنابراین در صورت پایان عمر کابل، از سوزاندن آنها (به جهت بوجود آمدن ترکیبات دی اکسین که از سمی ترین آلاینده های زیست محیطی به شمار می روند) خودداری نموده و اقدام به فروش ضایعات کابل نمائید.

منبع : شرکت سیم و کابل “کابل متال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا