مقاله سیم و کابل

دانستنی های سیم و کابل – فناوری نانو در کابل ها

فناوری نانو در کابل ها

فناوری نانو در سیم و کابل

الیاف نانو لوله کربنی (CNT) با رسانایی الکتریکی بالا و به مراتب بهتر از مس، تاثیر چشمگیری در کاهش تلفات دارد. با فرض کردن ۵% بازده هدایتی جریان نانولوله به نانولوله در طول الیاف و تراکم فشرده سازی ۱۰۱۴ نانولوله کربنی در یک سانتی متر مربع، یک دسته الیاف نانو لوله کربنی جریانی معادل ۱۰۰ میلیون آمپر در سانتی متر مربع را انتقال می دهد که معادل ۱۰۰ برابر ظرفیت انتقال بهترین ابر رسانه های با درجه حرارت پایین می باشد.

 

ابر رسانا در سیم و کابل

 

با فناوری فعلی، تلفات خطوط انتقال قدرت حدود ۷% است که کاهش این تلفات به ۶% برابر با ذخیره انرژی سالیانه ۴×۱۰۰ کیلووات ساعت و برابر با ذخیره ۲۴ میلیون بشکه نفت است. همچنین این کاهش تلفات منجر به صرفه جویی قابل توجهی در زغال سنگ و گاز مصرفی و کاهش انتشار کربن در صنعت برق می شود. توسعه این مواد در بازارهای جهانی نیز قابل توجه است. به عنوان مثال، انتظار می رود که تقاضای جهانی برای الیاف کربنی از ۴۶۰۰۰ تن در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۱۵۳۰۰۰ تن در سال ۲۰۲۰ رشد می کند.

 

کابل انتقال خطوط هوائی

 

نانو لوله های کربنی علاوه بر رسانایی الکتریکی، مقاومت مکانیکی خیلی خوبی (در حد مستحکم ترین نوع فولادها) نیز دارند که منجر به خواص مکانیکی مناسب این ماده نیز می شود.

 

نحوه انجام آزمون مقاومت الکتریکی هادی سیم و کابل

 

برای بهبود خواص عایقی روکش کابل های الکتریکی، نیز می توان از نانو کامپوزیت ها، بر پایه مواد پلیمری و نانو ذرات خاک رس استفاده کرد. این مواد علاوه بر خواص مکانیکی مناسب، ویژگی های دیگری مانند مقاومت بالا در برابر آتش سوزی را برای عایق سیم همراه دارد.

 

مواد مقاوم در برابر انتشار شعله

 

در داخل کشور فعالیت تجاری در این زمینه وجود ندارد، اما با توجه به پتانسیل های موجود در این زمینه، می تواند شرایط مناسبی برای رشد این حوزه وجود داشته باشد.

منبع : pejvak-hamedan.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا