برق خودرو

دانستنیهای نگهداری خودرو / ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ

دانستنیهای نگهداری خودرو / ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ

آموزش تعمیرات خودرو

 

شستشوی قطعات داخلی موتور

بسیاری از تعویض روغنیها خدمات سرویس اضافه نیز ارائه میکنند. از تعویض روغن، واسکازین، گیربکس تا تعمیر و شارژ گازکولر. شاید دفعه بعد که برای تعویض روغن به اتوسرویس بروید، تعمیرکار به شما پیشنهاد شست و شوی داخلی موتور یا فلاش کردن موتور توسط مکمل را بدهد. طی سال ها کارکرد موتور رسوبات و جرم ها میتواند به دلایل مختلف در پوسته داخلی شکل گیرد که باعث کاهش کارایی موتور خودرو شما خواهد شد.

برای فلاش کردن و شست و شوی استاندارد داخل موتور از مواد پاک کننده شیمیایی مناسب و استاندارد استفاده کنید!

قبل از تعویض روغن چند دقیقه مکمل را اضافه کنید و حدودا ۵ دقیقه منتظر بمانید تا ماده شوینده به تمام نقاطی که ممکن است، برود. بعد از این مرحله، تخلیه روغن موتور انجام می‌شود.

در واقع، فلاش موتور زمانی انجام می‌شود که روغن قدیمی تخلیه می‌شود و قبل از این که روغن جدید ریخته شود، ماده رسوب زدا اضافه می‌شود.

فواید فلش کردن خودرو

۱-  بر طرف کردن رسوب ها

۲-  تمیز نگه داشتن روغن جدید

۳-  کمک به فیلتر در تصفیه روغن

۴-  تمیز کردن قطعات موتور


 چرا رینگ آلومینیومی خودروهای داخلی در حال حذف شدن است؟

رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: رینگ آلومینیومی هیچ ‌وقت توسط خودروسازان تولید نشده و آن را از سازندگان رینگ خریداری می‌کنند. طبیعتا وقتی که رینگ آلومینیومی برداشته می‌شود و رینگ فولادی جای آن قرار می‌گیرد دلیل این است که از لحاظ قیمتی تفاوت زیادی بین فولاد و آلومینیوم وجود دارد. در نتیجه این کار برای صرفه‌جویی نامشخصی که مشتری از آن اطلاعی ندارد انجام می‌شود.

با توجه به این که خودروسازان نمی‌توانند مجوز برای فروش خودرو با قیمت بیشتر دریافت کنند، چنین اقداماتی را در دستور کار قرار می‌دهند.

هوشنگ گودرزی ادامه داد : از آلومینیوم در بخش‌های دیگر مانند سرسیلندر، بدنه سیلندر،‌ پوسته دینام و… نیز استفاده می‌شود، اما نمیتوان آنها را حذف نمود؛ چرا که در صورت استفاده از فلز دیگر، وزن خودرو افزایش پیدا کرده و مصرف سوخت بالا می‌رود.

اگر بخواهیم در مورد تفاوت قیمت رینگ آلومینیومی با فولادی صحبت کنیم باید بگوییم که حداقل ۳ برابر اختلاف وجود دارد!!!


هنگام جوش آوردن ماشین چه کاری باید انجام دهیم؟

وقتی ماشین جوش آورد نباید موتور را خاموش کرد چون رینگها خیلی داغ هستند که با خاموش کردن موتور ، رینگها و پیستون در یک قسمت از سیلندر ثابت قرار میگیرند و نمیتوانند حرارتشان را به جداره سیلندر انتقال دهند. درنتیجه رینگها به شیار داخل پیستون چسبیده و در اصطلاح میگویند موتور قفل کرده است.

پس قبل از خاموش کردن موتور، رادیاتور را با آب خنک کنید و زمانیکه آمپر آب به سمت وسط برگشت آنگاه موتور را خاموش کنید.

اما در صورتیکه آب در دسترس نبود و به دلیل حرارت زیاد که ممکن است منجر به آتش سوزی شود، موتور را خاموش کرده و حتما بطور میانگین در هر یک دقیقه یک نیش استارت بطوریکه موتور روشن نشود جهت حرکت پیستون ها بزنید تا دمای موتور پایین بیاید.


چرا بلبرینگ چرخ خراب می شود؟

سعی کنید بر روی دست اندازها سرعت خود را کم کنید. اگر با سرعت از روی دست اندازها رد شوید باعث خورد شدن بلبرینگ میشود.

اگر بلبرینگ چرخ عقب خودروی شما زودتر از بقیه چرخ ها خراب شود امکان خراب بودن محور، کاسه چرخ و اکسل است؛ ولی اگر چرخ جلو خراب شود امکان خرابی سگ دست وجود دارد.

هر ۵۰۰۰ کیلومتر چرخ ها را جک بزنید و بچرخانید‌. اگر چرخ صدا بدهد و یا لق بزند بلبرینگ خراب شده و یا به اصطلاح بلبرینگ خورد کرده است.


دلایل مصرف بالای سوخت:

وجود نقص در هر یک از قسمتهای موتور که وظیفه هوا رسانی به موتور را دارند، مثل فیلتر هوا. تعویض به موقع فیلتر هوا، تأثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت دارد.

وجود نقص در هر یک از قسمتهای موتور که وظیفه تراکم، جرقه زنی، انفجار و تخلیه را دارند. مثل تنظیم نبودن زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپها (تایم موتور)، زمان و قدرت جرقه زدن شمع، عدم استفاده از شمع مناسب، نقص کوئل خودرو، نقص کاتالیزور خودرو.

نقص در هر یک از قسمتهای ماشین که مستقیماً با اطلاعات مصرف سوخت در ارتباط هستند، مثل سنسور اکسیژن، سنسور دمای آب، سنسور فشار هوا و سنسور دور موتور که تشخیص این نقایص با دستگاه دیاگ مقدور است.

انواع نقص در قسمت چرخهای ماشین از قبیل : تنظیم نبودن باد لاستیکها، فرسوده بودن لاستیکها، تنظیم نبودن فرمان، درگیر بودن لنت ترمز با دیسک ترمز.

 

جدول تنظیم باد لاستیک خودرو

به هم خوردن وضعیت آیرودینامیکی خودرو از قبیل، نصب باربند بزرگ، برداشتن سپر جلو، باز بودن دائمی شیشه ها و…


علایمی که نشان می دهند صفحه کلاچ خودرو نیاز به تعویض دارد :

۱- پدال کلاچ سفت و خشک شده و حالت ارتجاعی و فنری خود را از دست داده باشد.

۲- هنگام رها کردن کلاچ، پای شما سریعاً به عقب پرتاب می شود.

۳- دنده ها هنگام جا زدن صدا می کنند.

۴- در هنگام حرکت، دور موتور افزایش می یابد ولی سرعت، به آن نسبت افزایش نمی یابد.


نکته ای در رانندگی با خودروی اتوماتیک

قرار دادن دنده روی حالت N پشت چراغ قرمز (در توقف کوتاه مدت)

بسیاری از افراد برای کاهش مصرف سوخت و محافظت از سیستم انتقال قدرت در برابر استهلاک بالا این کار را انجام می‌دهند. در واقع، اگر دنده را روی D نگاه داشته و پایتان را روی پدال ترمز فشار دهید، میزان استهلاک گیربکس کمتر خواهد بود. بنابراین بهتر است در توقف های زیر ۱ دقیقه دنده را در وضعیت D قرار داده و فقط پا روی پدال ترمز بگذارید.


اگر خودرو در ابتدای حرکت و در هنگام نیم کلاچ شروع به لرزش میکند، عیب از کجا ناشی می شود؟

یکی از اشکلاتی که ممکن است برای رانندگان در هنگام حرکت اولیه خودرو پیش بیاید، لرزش خودرو در ابتدای حرکت است. در این حالت شما خودرو را روشن کرده و تا هنگامی که پای خود را روی کلاچ می فشارید، هیچ مورد غیر طبیعی خاصی را مشاهده نخواهید کرد. اما به محض اینکه خودرو را در وضعیت دنده یک قرار می دهید و پای خود را به آرامی از روی پدال کلاچ بر می دارید (اصطلاحا نیم کلاچ می کنید) تا خودرو به آرامی شروع به حرکت نماید، متوجه یک سری لرزش های شدید و ناخوشایند از خودرو خواهید شد که تا حرکت کامل خودرو به سمت جلو یا عقب، ادامه خواهد داشت.

لرزش خودرو در ابتدای حرکت تا حد بسیار بالایی مربوط به وجود اشکال در سیستم کلاچ و خصوصا صفحه کلاچ و فلایول می شود.

می توان چنین برداشت نمود که حدود ۹۰ درصد از مشکلات مربوط به لرزش خودرو در ابتدای حرکت ، ارتباط مستقیمی با ایجاد اشکال در صفحه کلاچ دارد و با تعمیر این قطعه، خودرو به حالت اولیه خود باز خواهد گشت .

منبع : دنیای صنعت برق – خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا