برق ساختمانتکنولوژی

خانه هوشمند / طراحی تجهیزات سیستم تابلو برق BMS

خانه هوشمند / تجهیزات سیستم تابلو برق BMS

BMS در واقع به معنی: Building Management System  به مجموعه‌هایی میگویند که تمام تجهیزات الکتریکی آنها به صورت مرکزی و هوشمند مدیریت می‌شود.

 

 

به عبارت دیگر به مجموعه‌ای از نرم‌ افزارها و سخت افزارها که برای رصد و کنترل یکپارچه  بخش‌های گوناگون ساختمان نصب می‌شوند، “بی ام اس” گفته می‌شود. این مجموعه سرویس‌های الکتریکی, مکانیکی, و حفاظتی ساختمان شامل گرمایش، سرمایش، کنترل روشنایی، تهویه مطبوع، آسانسور، نیروگاه برق اضطراری، پله برقی، دوربین مدار بسته، اعلام و اطفای حریق، کنترل تردد آبیاری را شامل می‌شود.

خدمات سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

مدیریت، کنترل، مانیتورینگ، و صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان‌های اداری، تجاری، آموزشی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، ، مسکونی  و… دربخش‌های مختلف مانند : سیستم‌های روشنایی

تجهیزات توزیع الکتریکی

  • برق اضطراری  دیزل ژنراتور
  • یو پی اس منابع تغذیه بدون وقفه
  • تابلوهای اصلی نرمال و اضطراری
  • تابلوهای توزیع فرعی

سیستم های تهویه (HVAC)

  • هواسازها (Air Handling Units)
  • ایرواشرها(Air Washers)
  • فن کویل ها (Fan coils)
  • حجم هوای متغیر (VAV Boxes)
  • فن‌های اگزاست و دمنده

تاسیسات مکانیکی

  • مولدهای گرمایی و سرمایی ( بویلرها ، چیلرها )
  • پمپ‌های سیرکولاسیون هواسازها، فن کویلها ،
  • منابع آب گرم بهداشتی
  • بوستر پمپ‌های آب رسانی و منابع ذخیره آب
  • پمپ‌های تصفیه استخر و کنترل دمای مبدل‌ها

پایش و اندازه گیری آب مصرفی، برق، گاز و …

  • اعلام حریق، آسانسور، کنترل دسترسی، دیزل ژنراتور

 

 

 

تجهیزات تابلویی و کنترلی

SmartX Controller AS-P

ایده آل برای نصب در سیستم‌های کوچک و بزرگ

به عنوان سرور و کنترل کننده تجهیزات برق

دارای حافظه داخلی قوی   دارای سی پی یو دو هسته‌ای جهت سرعت و کارایی بالاتر

دارای دو پورت شبکه Ethernet جهت اتصال تجهیزات Bacnet IP

دارای پورتهای ارتباطی Bacnet ,Modbus,Lonwork و سرویس‌های وب

به عنوان کنترل مرکزی دارای دیتا بیس، امکان مانیتورینگ از طریق مرورگرهای وب

امکان پشتیبانی ۳۲ کارت IO یا ۴۹۶ نقطه کنترلی

امکان نصب و تعویض آسان بوسیله پایه نصب

استفاده از تغذیه ازروش باس

دحافظه جهت ذخیره گرافیک ، تنظیمات و هشدار…

 

خانه های هوشمند

 

  تجهیزات تابلویی و کنترلی

SmartX Controller AS-B

ایده آل و اقتصادی برای کاربردهای کوچک تا متوسط

به عنوان سرور و کنترلر

پرقدرت و فشرده در یک ماژول

دارای منبع تغذیه DC داخلی

دارای ورودی خروجی‌های دیجیتال و چند منظوره ( ۲۴ یا ۳۶ نقطه کنترلی )

دارای ۲۵۶M حافظه RAM

دارای پورت شبکه Ethernet با پشتیبانی پروتکل Bacnet

دارای پورت‌های ارتباطی Bacnet MS/TP ,Modbus و سرویس‌های وب

به عنوان کنترل مرکزی دارای دیتا بیس، امکان مانیتورینگ از طریق مرورگرهای وب

دارای ۴ G حافظه eMMC جهت ذخیره گرافیک، تنظیمات و آلارم‌ها و…

امکان اضافه کردن صفحه نمایش توکار (Built in)

پشتیبانی از انواع سنسورهای NTC ، PT1000 ، Ni1000 و…

 


تجهیزات تابلوی BMS خانه هوشمند 

 

خانه هوشمند 

 

تجهیزات خانه هوشمند: نصب قسمت مرکزی تابلوی BMS

الف: محل نصب
تابلوی BMS از نظر ماهیت توزیع شبکه برق، نقش تابلوی برق واحد مسکونی را دارد و می تواند بجای جعبه فیوز مینیاتوری هر واحد نصب گردد. بنابراین فیوزهای لازم در همین تابلو تعبیه شده اند. و باید توجه داشت که فیوزهای برق به هیچ وجه با تعبیه این تابلو حذف نمی شوند. ابعاد تابلو ۶۰* ۸۰ و عمق ۱۰ سانتی متر طراحی شده است و براحتی در یک دیوار تیغه ای ۱۰ cm بصورت توکـار قابل نصب می باشد. ارتفاع مناسب جهت نصب این تابلو ۱۳۰ cm از کف تمام شده تا لبه زیرین تابلو می باشد.

به منظور جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات داخل تابلو، در مرحله سیم کشی ساختمان یک تابلوی خالی، در داخل دیوار مورد نظر نصب می شود و در انتهای کار  در زمان نصب نهایی تجهیزات خانه هوشمند متعلقات داخل تابلو که بروی یک کفی جمع آوری شده است، داخل تابلو نصب می گردد. دقت کنید محلی را که برای نصب تابلو در نظر می گیرید حداقل از هر طرف راست و چپ تابلو ۵cm جای آزاد داشته باشد. بطور مثال چنانچه محل مورد نظر در یک کنج قرار دارد، لبه تابلو از کنج دیوار حداقل ۵cm فاصله داشته باشد و به این کنج نچسبد.

ب: هشدارها warning
از نصب تابلو در محلی که در معرض آب و رطوبت باشد جداً خودداری نمائید. محل نصب تابلو به جهت مسائل ایمنی حتماً باید براحتی در دسترس ساکنین باشد. چنانچه محل نصب تابلو به ناچار پشت یکی از دربها قرار گرفته است مطمئن شوید در صورت باز شدن درب، آسیبی به تابلو نمی رسد. لذا از نصب تابلو در داخل کمد و یا محل هایی که دسترسی به آن در مواقع ضروری و یا در زمان تعمیرات دشوار باشد خودداری کنید.

 سیستم bmsث: روشنایی اتوماتیک
چراغها در همه فضاهای یک خانه هوشمند بصورت اتوماتیک و بدون نیاز به زدن کلید فقط با حضور فرد روشن و پس از خروج او مجدداً خاموش می شوند. نحوه انجام این عمل بدین صورت است که سنسورهای حرکتی یا اصطلاحاً چشمی ها در هر محل، حضور فرد را بررسی می کنند و اگر بطور مثال شخصی وارد سالن شود، چشمی سالن او را می بیند و دستگاه BMS را از ورود فرد مطلع می کند. دستگاه BMS بر اساس تنظیماتی که از قبل انجام داده اید، می داند که در این صورت باید برق روشنایی کدام فضا را وصل کند و بنابراین بلافاصله برق سالن وصل و هر چراغی که کلید آن در وضعیت روشن قرار داشته باشد، روشن می شود.

حتماً توجه دارید که اگر کلید مربوط به چراغی، در وضعیت خاموش قرار داشته باشد آن چراغ روشن نخواهد شد، ماننـد زمانی که بطور مثال در اتاق خواب در حال استـراحت هستید و کلیـد را خاموش کرده اید، بنابراین حتی اگر شخصی وارد اتاق شود چراغ روشن نخواهد شد تا مزاحمتی برای فرد ایجاد نشود. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید اگر کلید سقفی خاموش و کلید چراغ دیواری در وضعیت روشن باشد با ورود فرد به داخل اتاق، فقط چراغ دیواری روشن می شود.

 

ت: نحوه سیم کشی رادارها در خانه هوشمند
آنچنانکه از توضیحات قبل برمی آید، هر فضای مستقل باید یک رادار چشمی جهت پوشش این فضـا داشـتـه باشد تا حضور یا عدم حضور فرد را در آن بررسی کند. بنابراین در نگاه کلی اگر یک خانه دارای ۲اتاق خـواب، ۱ توالت، ۲ راهرو، ۱ آشپزخانه و ۱سالن باشد نیاز به ۷عدد چشمی جهت پوشش این فضاها خواهد داشت. 

در خصوص جانمایی این  تعیین محل نصب  باید نکاتی را مد نظر قرار دهید:

زاویه دید چشمی های مورد استفاده ۹۰ درجه می باشد به عبارت ساده، هر چشم علاوه بر مسیر مستـقـیـم دید خود ۴۵ درجه به سمت راست و ۴۵ درجه به سمت چپ را تحت پوشش قرار می دهد. با این توضیح آیـا می توانید بهترین محل نصب یک رادار در یک اتاق مستطیل شکل را تعیین کنید به طوری که همه قسـمـتـهـای اتاق در دید این چشمی قرار داشته باشد؟ می توانید نحوه صحیح و غلط این جانمایی را در شکل زیر مشـاهـده کنید.

توجه به این نکته نیز مفید خواهد بود که چشمی های ارائه شده توسط این شرکت فضای زیرین خود را نیز می بینند. بنابراین نصب چشمی در کنجی از اتاق که بالای درب ورودی باشد اشکالی نخواهد داشت و حتی در اغلب موارد جهت انجام راحت تر لوله گذاری از طریق سقف کاذب بین اتاقها، می تواند بهترین محل نصب چشمی نیز باشد. آیا می توانید این حالت را در یکی از پروژه های خود تجسم کنید؟

 سیستم bms

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا