مقاله سیم و کابل

بررسی مشخصات فنی کابل های نصب ثابت با استاندارد ۶۰۷ و ۱-۳۵۶۹

کابل های نصب ثابت و یا کابل های مفتولی  و یا کابل های خشک دارای هادی مس آنیل شده گروه ۱ ( تک مفتولی ) یا گروه ۲ ( منظم تابیده شده) مطابق استاندارد ISIRI 3084 یا IEC 60228 بوده و عایق این سیم ها آمیزه PVC (پی وی سی) از نوع PVC/C می باشد .

کابل مفتولی خشک نصب ثابت

این نوع کابل ها برای مصارف صنعتی و کابل کشی داخل ساختمان مناسب است و می توان آن ها را در محیط های خشک ، مرطوب و نیز مکان های بسته و باز و همچنین در آجرکاری و بتن به کار برد. به کار بردن این کابل ها در بتن فشرده و یا به طور مستقیم در زیر زمین مجاز نیست .به این نوع از کابل ها اصطلاحا” کابل های خشک یا کابل های زمینی” نیز گفته می شود .

 

کابل مفتولی 6*2

 

کابل مفتولی را می توان با استاندارد ۱-۳۵۶۹ و ۶۰۷ تولید کرد. تفاوت این دو استاندارد در ساختار و مشخصات فنی کابل ۶×۲ بدین صورت است.

 

مشخصات فنی کابل ۶*۲

 

◊ ولتاژ نامی کابل:

ولتاژ اسمی کار کابل برای استاندارد ۶۰۷ (۳۰۰/۵۰۰ ولت) و برای استاندارد ۱-۳۵۶۹ (۶۰۰/۱۰۰۰ ولت) می باشد.

 

نحوه انجام آزمون ولتاژ در آزمایشگاه سیم و کابل

 

◊ شماره استاندارد هادی و گروه هادی :

استاندارد تولید هادی ۳۰۸۴ بوده و با هر دو گروه بندی هادی ها یعنی گروه ۱(تک مفتولی) و گروه ۲ (نیمه افشان تابیده شده) را می توان با هر دو استاندارد تولید نمود.

 

هادی های کابل های عایق شده ۳۰۸۴

◊ جنس عایق کابل :

جنس عایق برای استاندارد ۶۰۷ از نوع PVC/C  بوده با ازدیاد طول (الونگیشن) ۱۲۵ درصد  و استقامت کششی(تنسایل) ۱۲٫۵ نیوتن بر میلی متر مربع و برای استاندارد ۱-۳۵۶۹ جنس عایق از نوع PVC/A بوده با ازدیاد طول (الونگیشن) ۱۵۰ درصد و استقامت کششی(تنسایل) ۱۲٫۵ نیوتن بر میلی متر مربع.

 

اندازه گیری ضخامت عایق سیم و کابل

 

◊ جنس روکش کابل :

جنس روکش یرای استاندارد ۶۰۷ از نوع PVC/ST4 بده با ازدیاد طول (الونگیشن) ۱۲۵ درصد  و استقامت کششی(تنسایل) ۱۲٫۵ نیوتن بر میلی متر مربع و برای استاندارد ۱-۳۵۶۹ جنس روکش از نوع PVC/ST1 بوده با ازدیاد طول (الونگیشن) ۱۵۰ درصد و استقامت  کششی(تنسایل) ۱۲٫۵ نیوتن بر میلی متر مربع.

 

انواع گروه سیم و کابل تحت استاندارد ۶۰۷

 

◊ضخامت متوسط و حداقل نقطه ای عایق:

ضخامت متوسط  و حداقل نقطه ای عایق برای استاندارد ۶۰۷ به ترتیب برابر ۰٫۸ میلی متر و ۰٫۶۲ میلی متر بوده و برای استاندارد ۱-۳۵۶۹ برابر ۱ و ۰٫۸ میلی متر می باشد.

 

◊ضخامت متوسط و حداقل نقطه ای روکش:

ضخامت متوسط و حداقل نقطه ای برای روکش استاندارد ۶۰۷ به ترتیب برابر ۱٫۲ و ۰٫۸۲ میلی متر بوده و برای استاندارد ۱-۳۵۶۹ برابر ۱٫۵ و ۱٫۲۴ میلی متر است.

 

روش محاسبه حداقل ضخامت روکش

 

◊ حداقل مقاومت عایقی در ۷۰ درجه :

حداقل مقاومت عایقی در ۷۰ درجه برای استاندارد ۶۰۷ برابر ۰٫۰۰۷ مگا اهم در کیلومتر و حداقل ثابت مقاومت عایقی برای استاندارد ۱-۳۵۶۹ برابر ۰٫۰۳۷ مگا اهم در کیلومتر می باشد.

 

دستورالعمل تعیین مقاومت عایقی سیم و کابل

 

◊ مقاومت الکتریکی هادی :

حداکثر مقاومت الکتریکی در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد برای هر دو استاندارد برای هادی بدون اندود فلزی برابر ۳٫۰۸ اهم بر کیلومتر می باشد.

نحوه انجام آزمون مقاومت الکتریکی هادی در سیم و کابل

 

منبع : دنیای صنعت برق (www.sbargh.ir)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا