ورزشی

بررسی دقیق گروه AوB ؛ امارات و استرالیای پرامید

جام ملت های آسیا , فوتبال ,  فوتبال آسیا

گروه A: سندرم راحتی گروه میزبان

 

گروه A جام ملتهای آسیا

 

مانند بسیاری از تورنمنت‌های معتبر دیگر، گروهی که میزبان مسابقات در آن حضور دارد گروهی به نسبت راحت‌تر از سایر گروه‌هاست. در گروه اول چهار تیم امارات، تایلند، هند و بحرین حضور دارند که هیچ یک از این تیم‌ها تاکنون موفق به کسب قهرمانی آسیا نشده است. بازی افتتاحیه این جام بازی امارات-بحرین است که روز شنبه ۱۵ دی ۹۷ در ورزشگاه زاید ابوظبی برگزار می‌شود. در این گروه امارات شانس نخست صعود است و سه تیم دیگر برای رتبه‌های دوم و سوم برای صعود احتمالی می‌جنگند.

  • امارات؛ میزبانی مجدد پس از ۲۳ سال

امارات بعد از ۲۳ سال دوباره میزبان بزرگترین تورنمنت ملی آسیاست. آن‌ها نخستین بار در سال ۱۹۹۶ این رقابت‌ها را میزبانی کرده‌اند. در تاریخ فوتبال بزرگسالان این کشور جز حضور در جام جهانی ۹۰ ایتالیا و نایب قهرمانی آسیا در سال ۹۶ به سختی می‌توان افتخار دیگری را برای این تیم در رده سنی بزرگسالان برشمرد.

امارات تیمی است که با در اختیار داشتن بازیکنانی نظیر برادران عبدالرحمن، علی مبخوت و اسماعیل مطر امیدوار است بعد از جدال با تیم‌های نه چندان مطرح دور گروهی با صعود و قرار گرفتن در موقعیتی مناسب از جدول یک هشتم نهایی بتواند به جمع چهار تیم برتر جام برسد. کاری که آن‌ها توانستند در سال ۲۰۱۵ با مربی ایرانی‌الاصل خود مهدی علی با خلق شگفتی و شکست ژاپن مدافع عنوان قهرمانی در ضربات پنالتی انجام دهند اما در نیمه‌نهایی مقابل استرالیا، میزبان قهرمان، مغلوب شدند. آن‌ها در بازی رده‌بندی بعد از غلبه بر عراق -دیگر تیم شگفتی‌ساز یک چهارم نهایی- به عنوان سومی آسیا بسنده کردند.

امارات با مربیگری آلبرتو زاکرونی ایتالیایی که یک بار در سال ۲۰۱۱ ژاپن را به مقام قهرمانی این مسابقات رسانده است در این جام حاضر می‌شود. این تیم در سال ۲۰۱۸ دو پیروزی مقابل لائوس و یمن، ۵ مساوی با عراق، عمان، آندورا، بولیوی و هندوراس و ۴ شکست برابر اسلواکی، گابن، ترینیدادوتوباگو و ونزوئلا داشته است.

“الأبیض” یا سفیدها در ۱۰ دوره حضور قبلی خود توانستند ۳ بار به جمع چهار تیم پایانی برسند، عنوان چهارمی در سال ۹۲، سومی در سال ۲۰۱۵ و نایب قهرمانی ۱۹۹۶ بهترین نتایج این تیم در جام ملت‌های آسیاست.

سنگین‌ترین شکست‌های امارات در ۳۸ بازی در تاریخ جام ملت‌ها یک باخت ۵-۰ مقابل چین (۱۹۸۴) و دو باخت ۳-۰ مقابل ایران در سال‌های ۱۹۸۴ و ۲۰۱۱ بوده است. درخشان‌ترین پیروزی الابیض برد ۴-۱ قطر در جام قبل بود.

  • تایلند؛ فیل‌های جنگی در آرزوی رسیدن به مرحله حذفی

 

تایلند در ۷ بار حضور، جز یک بار در سال ۱۹۷۲ که موفق به کسب عنوان سومی آسیا در میان ۶ تیم مرحله نهایی شده هیچگاه جزو ۴ تیم پایانی مسابقات نبوده است.

فیل‌های جنگی با مربیگری میلووان رایه‌واچ صربستانی بعد از دو دوره غیبت در این مسابقات حاضر می‌شوند و علی‌رغم عملکرد نه چندان موفق در ادوار قبل بسیار امیدوار به صعود از گروه هستند. آن‌ها در سال ۲۰۱۸ از مجموع ۹ بازی ۶ برد یک مساوی و ۲ باخت در کارنامه دارند که از آن جمله می‌توان به برد ۱-۰ مقابل ترینیداد و شکست ۳-۲ برابر اسلواکی اشاره نمود. چاناتیپ سونگ‌کراسین بازیکن ۲۴ ساله عضو باشگاه ساپوروی ژاپن شاخص‌ترین بازیکن تایلندی‌ها در این تورنمنت است.

بهترین پیروزی تایلند در ۲۰ بازی این تیم در تاریخ جام ملت‌ها برد ۲-۰ عمان در سال ۲۰۰۷ است و سنگین‌ترین باخت فیل‌ها در سال ۱۹۹۶ مقابل عربستان با نتیجه ۶-۰ رقم خورده است.

  • هندوستان؛ ببرهای آبی با نیمکت انگلیسی

 

هند در سه دور حضور خود یک بار در سال ۱۹۶۴ در جمع تنها ۴ تیم مرحله نهایی توانسته نایب قهرمان آسیا شود. علی‌رغم پیشرفت چشمگیر فوتبال در این کشور طی چند سال گذشته این تیم در این مسابقات جزو کم شانس‌ترین تیم‌ها برای صعود از گروه است.

هندی‌ها از سه سال گذشته تا کنون استفن کنستانتین مربی ۵۶ ساله انگلیسی را روی نیمکت خود دارند. تیم ملی فوتبال هند ملقب به ببرهای آبی موفق شد ۶ بازی از ۱۰ بازی خود در سال ۲۰۱۸ را با پیروزی پشت سر بگذارد و یک تساوی ارزشمند بدون گل در دیداری دوستانه مقابل چین به ثبت رسانده است. سونیل چتری با ۱۰۳ بازی ملی و ۶۵ گل معروف‌ترین بازیکن تیم ملی هند است که از سال ۲۰۰۶ در این تیم بازی می‌کند. در فهرست ۲۳ نفره هند هیچ لژیونری وجود ندارد.

باخت ۴-۰ مقابل استرالیا در سال ۲۰۱۱ و پیروزی ۲-۰ برابر کره جنوبی در ۱۹۶۴ به ترتیب بدترین باخت و بهترین برد این تیم در ۱۰ بازی این تیم در تاریخ جام ملت‌هاست.

  • بحرین؛ پنجمین حضور متوالی قرمزها

 

بحرین یک بار در سال ۲۰۰۴ با شکست مقابل ایران مقام چهارم آسیا را بدست آورده که بهترین نتیجه تاریخ این کشور نیز محسوب می‌شود. در چهار دوره دیگر این تیم نتوانسته از مرحله گروهی صعود کند. این پنجمین حضور متوالی بحرین در جام ملت‌های آسیاست.

الأحمر یا قرمزها در سال ۲۰۱۸ در سومین سال مربیگری میروسلاو سوکاپ اهل جمهوری چک در این تیم ۹ بازی برگزار کردند که تنها ۲ برد و در مقابل ۴ تساوی و ۳ شکست داشته‌اند.

برد ۵-۲ هند در سال ۲۰۱۱ بهترین برد و شکست ۴-۰ مقابل عربستان در سال ۲۰۰۷ سنگین‌ترین شکست بحرین در ۱۹ بازی‌ای است که در جام ملت‌ها انجام داده است.

گروه B: ساکروس در محاصره شوالیه‌های شامات

در این گروه استرالیا مدافع عنوان قهرمانی با مربی جدید خود گراهام آرنولد حضور دارد. سه تیم دیگر در این گروه از کشورهای عربی غرب آسیا هستند. سوریه، فلسطین و اردن کشورهایی هستند که قطعاً می‌توانند استرالیا را در راه رسیدن به صدرنشینی گروه به زحمت بیاندازند. چنانکه اردن توانست در یکی از بازی‌های دور مقدماتی این مسابقات که با مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ نیز تلفیق شده بود دو بر صفر استرالیا را شکست دهد. می‌توان پس از استرالیا که شانس نخست صعود از این گروه است تیم‌های سوریه و اردن را در رده‌های بعدی امید به صعود قرار داد هر چند تیم با انگیزه فلسطین را نباید در این گروه دست کم گرفت.

  • استرالیا؛ کار دشوار ساکروس برای دفاع از قهرمانی

 

استرالیا از سال ۲۰۰۷ به عضویت کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا در آمده و سه دوره در این مسابقات شرکت کرده است. نایب قهرمانی ۲۰۱۱ و قهرمانی ۲۰۱۵ در کنار سه صعود مستقیم به جام جهانی از نتایج مختصر و مفید کانگوروها در ۱۲ سال حضور خود در کنفدراسیون فوتبال آسیاست.

ساکروس که در جام جهانی روسیه نیز حاضر بود در سال ۲۰۱۸ ده مسابقه رسمی انجام داد که منجر به کسب ۴ برد، سه مساوی و سه شکست شد.

فدراسیون فوتبال استرالیا بعد از تری ونبلز، گاس هیدینک، پیم فربیک، هولگر اوسیک و برت فن مارویک که همگی مربیان سرشناس بین‌المللی بودند یک بار دیگر به یک مربی استرالیایی به نام گراهام آرنولد اعتماد کرده و سکان هدایت تیم ملی فوتبال در جام ملت‌های ۲۰۱۹ را بعد از مدت‌ها به یک بومی سپرده‌اند. او در سه مسابقه پس از جام جهانی دو برد و یک مساوی بدست آورده و متحمل شکستی نشده است.

استرالیا مدافع عنوان قهرمانی برای تکرار موفقیت ۴ سال پیش خود با بازیکنان شاخصی مثل متیو رایان، متیو لکی، مارک میلیگان و ماسیمو لونگو بهترین بازیکن جام قبل به امارات می‌رود.

برد ۶-۰ ازبکستان در نیمه‌نهایی ۲۰۱۱ و شکست ۳-۱ مقابل عراق در مرحله گروهی سال ۲۰۰۷ به ترتیب بهترین و بدترین نتیجه کانگوروها در ۱۶ مسابقه‌شان در سه دوره حضور در جام ملت‌های آسیاست.

 

 

  • سوریه؛ به وقت صعود

 

سوریه تا کنون ۵ بار در جام ملت‌ها حاضر بوده و هیچگاه نتوانسته از گروه خود به مرحله حذفی صعود کند.

سوریه در سال میلادی جاری در ۹ بازی دوستانه ۳ برد ۴ مساوی و ۲ باخت داشته است.

در غیاب عمر خریبین مهاجم مصدوم الهلال، عمر السوما مهاجم الاهلی عربستان معروف‌ترین بازیکن سوری‌هاست.

تیم ملی فوتبال سوریه ملقب به “عقاب‌های کوه قاسیون” با مربیگری برند اشتاین آلمانی ۷۰ ساله امیدوار است در امارات به لطف فرمت جدید برگزاری بازی‌ها و همگروهی با تیم‌های نه چندان سخت بتوانند برای اولین بار به دور حذفی صعود کنند.

بدترین باخت سوری‌ها در ۱۸ مسابقه در تاریخ این جام، دو باخت ۳-۰ مقابل چین در سال‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۶ بوده است. درخشان‌ترین نتیجه تیم سوریه نیز برد ۲-۱ عربستان در سال ۲۰۱۱ است.

  • فلسطین؛ دومین حضور متوالی

 

فلسطین بعد از اولین حضور خود در سال ۲۰۱۵ برای دومین بار متوالی به معتبرترین تورنمنت ملی آسیا صعود می‌کند. “شوالیه‌ها” در اولین حضور در رویارویی با ژاپن، عراق و اردن نتوانستند امتیازی کسب کنند و هر سه بازی را به حریفان واگذار کردند. اما این تیم امسال امیدوار است با مربیگری نورالدین علی اهل کشور الجزایر بتوانند دست کم به عنوان تیم سوم از گروه خود به مرحله بعد صعود کنند.

“شیرهای کنعان” در سال میلادی جاری نسبتاً پرکار ظاهر شدند و در ۱۳ مسابقه‌ای که به میدان رفتند در ۵ مسابقه موفق به شکست حریفان شدند، در  ۴ بازی به تساوی رسیدند و در ۴ مسابقه شکست خوردند. فلسطین در سال ۲۰۱۸ در رده‌بندی فیفا ۱۶ پله سقوط داشته است.

عبداللطیف البهداری شاخص‌ترین بازیکن فلسطینی‌هاست که در الجیش قاهره بازی می‌کند.

  • اردن؛ سومین حضور پیاپی

 

اردن پیش از این در سه دوره از جام ملت‌ها حاضر بوده و این سومین حضور پیاپی آن‌هاست. اردن در دو حضور اول موفق شد به مرحله یک چهارم نهایی برسد اما در دور قبل در همان دور گروهی حذف شد.

اردنی‌ها که لقب “النشامى” یا جوانمردان را به تیم ملی خود داده‌اند یک مربی بلژیکی به نام ویتال بورکلمنز را روی نیمکت خود دارند.

اردن در سال ۲۰۱۸ در ۱۱ بازی، ۴ برد، ۴ مساوی و ۳ باخت داشته‌ است. مهمترین بازی دوستانه آن‌ها امسال بازی مقابل کرواسی بود که به شکست ۲-۱ این تیم انجامید. این تیم در این سال در رنکینگ فیفا  ۸ پله صعود کرده است.

از شاخص‌ترین بازیکنان این تیم می‌توان به عامر شفیع دروازه‌بان الشباب اردن، بهاء عبدالرحمن هافبک الفیصلی و سعید مرجان بازیکن تیم الوحدات اشاره کرد.

اردن در سه دوره حضور خود ۱۱ بازی انجام داده که باخت ۲-۰ مقابل ژاپن و برد ۵-۱ فلسطین بدترین و بهترین نتایج این تیم بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا