علمی

انتخاب عینک آفتابی مناسب

 عینک آفتابی

 

شرکت‌های تولید کننده عینک در فروختن چیزهایی که مردم به آن‌ها نیاز ندارند مهارت خاصی دارند. اما اگر در فروشگاه به‌دنبال عینک آفتابی هستید انتخاب مناسب‌ترین عینک بسیار اهمیت دارد. آیا خرید عینک آفتابی ارزان قیمت واقعا بی‌خطر است؟
عینک آفتابی باید محافظ اشعه ماورء بنفش (UV) باشد، در غیر این‌صورت ممکن است به چشم آسیب بزند. ضرر استفاده از عینک آفتابی غیر استاندارد به مراتب بیش‌تر از منفعت آن است. با این حال اگر فکر می‌کنید زدن عینک گران‌قیمت ضامن سلامت چشم شماست قطعا در اشتباه هستید. در این مطلب قصد داریم حقیقت تلخ استفاده از عینک آفتابی غیر استاندارد را برای‌ شما روشن کنیم.

 

 عینک آفتابی غیر استاندارد چه عوارضی ایجاد می‌کند؟

نور آفتاب حاوی اشعه ماوراء بنفش  (UV) است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. اگر انسان بیش از حد در معرض این اشعه قرار گیرد عوارضی مانند سوختگی و حتی سرطان پوست او را تهدید خواهد کرد. اما آیا می‌دانستید که اشعه ماوراء بنفش می‌تواند به چشم آسیب بزند؟ با این حال استفاده طولانی مدت از عینک آفتابی غیر استاندارد می‌تواند باعث عوارض خطرناکی شود که به آنها می پردازیم :

عینک آفتابی

 

برف کوری (سوختگی قرنیه)

نام دیگر این بیماری سوختگی قرنیه چشم است. برف کوری اختلال دردناک قرنیه چشم به‌علت قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور ماوراء بنفش است که از برف بازتابیده می‌شود. درد و قرمزی چشم‌ها، ترس از نور، احساس جسم خارجی در چشم و کاهش بینایی از علائم این بیماری است. خوشبختانه در صورت استراحت و استفاده از قطره چشم برف کوری ظرف دو تا سه روز کاملا درمان می‌شود.

عینک آفتابی غیراستاندارد باعث آب مروارید می شود

 

آب مروارید

آب مروارید به تدریج و طی چند سال ایجاد می‌شود. عوارض خطرناک آب مروارید شامل کاهش بینایی و در صورت عدم درمان نهایتا کوری است. آب مروارید با جراحی چشم قابل درمان است. استفاده از عینک آفتابی غیراستاندارد می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را در افراد افزایش دهد.

 

ناخنک چشم (پتریژیوم)

ناخنک یا پتریژیوم یک ضایعه گوشتی مثلثی شکل است که از سفیدی چشم روی سیاهی چشم  یا همان قرنیه کشیده می‌شود. این بیماری ظاهر غیر طبیعی به چشم می‌دهد. اشعه ماوراء بنفش می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. ناخنک چشم سرطانی نیست، با این وجود ظاهری ناخوشایند به چشم می‌دهد. از علایم شایع آن می‌توان به درد چشم و کاهش سطح بینایی اشاره نمود.

 

دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد )

دژنراسیون یا تباهی لکه زرد شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری لکه زرد چشم تخریب می‌شود. این قسمت حساس‌ترین بخش درونی چشم است. قرار گیری بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش به این ناحیه از چشم آسیب می‌زند. علایم شایع دژنراسیون کاهش بینایی و از دست رفتن وضوح بینایی است.

 خرید عینک آفتابی

 

خطرات پنهان عینک آفتابی غیر استاندارد

وقتی که چشم در معرض نور چشم قرار می‌گیرد اندازه قرنیه تنگ می‌شود. این امر باعث محافظت چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش می‌شود. اما زمانی که عینک آفتابی را روی چشم‌ها قرار می‌دهید، نور دریافتی کاهش می‌یابد و قرنیه دوباره به حالت اولیه بازمی‌گردد. حال اگر عینک آفتابی نتواند مانع ورود اشعه ماوراء بنفش به چشم‌ها شود، این اشعه بدون هیچ سدی به چشم‌ها صدمه می‌زند. اگر عینک آفتابی ضد اشعه ماوراء بنفش نیست، توصیه می‌شود اصلا از آن استفاده نکنید.
بنابراین در زمان خرید به برچسب ضد اشعه ماوراء بنفش عینک آفتابی دقت کنید. خرید عینک آفتابی گران‌قیمت و مارک‌دار تضمین کننده کیفیت آن نیست. تحقیقات نشان داده‌اند به‌دلیل عدم قوانین استاندارد عینک آفتابی بسیاری از برندهای گران قیمت حداقل استانداردها را نیز رعایت نمی‌کنند.

 

چطور یک عینک آفتابی بی خطر انتخاب کنیم؟

همیشه به برچسب سلامت و استاندارد عینک آفتابی که توسط وزارت بهداشت تایید شده‌ توجه کنید.
در ایالات متحده آمریکا برچسب استاندارد عینک آفتابی ANSI Z80.3 است
در اروپا عینک‌های آفتابی که حداقل استانداردهای EN1836 را دارند برچسب ‘CE’ دارند
در استرالیا تمام عینک‌های آفتابی باید استاندارد AS1067 را داشته باشند
زمان انتخاب عینک به شکل و اندازه آن هم توجه کنید. عینک‌های آفتابی که کناره‌های چشم را هم می‌پوشانند بهترین گزینه برای محافظت چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا