علمیسیم و کابل

امپدانس مشخصه کابل های کواکسیال

امپدانس مشخصه کابل های کواکسیال

 

امپدانس

 

در طراحی کابل های هم محور, همواره سعی می شود که فاصله میان هادی داخلی و هادی خارجی , که تعیین کننده محدوده امپدانسی مشخصه کابل است , حفظ گردد.    (همانند سایر قطعات الکتریکی, کابل های هم محور نیز دارای امپدانس مشخصه هستند). امپدانس مشخصه دارای اهمیت بسیار زیادی است، به خصوص در مواردی که حجم زیادی از اطلاعات با فرکانس زیاد ارسال می شود. امپدانس مشخصه به عواملی چون جنس ماده دی الکتریک ( عایق ) و قطر  بستگی دارد.

کابل کواکسیال پارامترها،کاربرد و امپدانس مشخصه 

علیرغم وجود انواع گوناگون، کابل های هم محور به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

کابل هایی که در ارسال باند پایه ۱۲ مورد مصرف قرار می گیرند و کابل هایی که در ارسال با پهنای باند وسیع۱۳ کاربرد دارند. تفاوت عمده این دو دسته در امپدانس مشخصه آنهاست.

کابل های هم محور باند پایه دارای امپدانس مشخصه ۵۰ اهم هستند و این کابل ها در ارسال دیجیتال و به طور خاص در شبکه های اترنت ۱۳ کاربرد دارند، در حالی که کابل های هم محور با پهنای باند وسیع دارای امپدانس مشخصه ۷۵ اهم بوده و در ارسال آنالوگ چون کابل های اینترنت ۱۵ و CATV  کاربرد دارند. لازم به ذکر است که استفاده نابجا از هر یک از این دو دسته کابل, شبکه را دچار اشکال خواهد نمود.

مزیت عمده کابل های هم محور نسبت به زوج سیم های تابیده شده تلفنی, نفوذ پذیری کمتر آنهاست. عدم نفوذپذیری کابل های هم محور نیز همانند سایر محیط های انتقال به متغیر هایی چون نوع کاربرد و محیط اطراف وابسته است.

تضعیف در سیستم های باند پایه معمولا در حدود ۵۰ تا ۶۰ دسی بل است, در حالی که این مقدار برای سیستم های با پهنای باند وسیع در حدود ۸۵ تا ۱۰۰ دسی بل است.

 

 

دانلود فایل های آموزش سیم و کابل

 

*************************************************************************

 

جهت خرید سیم و کابل استاندارد با شماره تلفن ۳۵۴۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا