برق خودرو

آموزش برق خودرو + سیستم برق‌ رسانی خودرو

آموزش برق خودرو + سیستم برق‌ رسانی

جریان بــرق در رگ‌های خودرو

آموزش برق خودرو : خودرو به وسیله برق استارت می‌خورد و روشن می‌شود، توسط برق اشتعال سوخت در موتور صورت می‌گیرد و خودرو حرکت می‌کند و نهایتاً مغز متفکر خودرو، یعنی کامپیوتر با برق کار می‌کند.

 

پس می‌توان گفت قسمت‌های مهم خودرو به وسیله برق باتری کار می‌کنند و اگر برای این قسمت‌ها مشکلاتی پیش‌ آید خودروی شما با آسیب‌های جدی روبه‌رو می‌شود.

 

 

گاهی اوقات ممکن است که قسمت‌های برقی خودروی شما دچار مشکلاتی شود و شما برای رفع این مشکلات مجبور شوید خودرو را به مکانیک یا باتری‌ساز بسپارید. این مطلب از دنیای صنعت برق – برق خودرو  شما را با مشکلات معمولی در سیستم برق خودرو آشنا می‌کند و به شما آموزش می‌دهد که چگونه بعضی از این مشکلات را خودتان برطرف کنید.

 

آشنایی با قطعات برقی در خودرو

اکثر قسمت‌ها در موتور خودرو با برق کار می‌کنند. ما در این بخش به معرفی قطعات اصلی سیستم برق خودروها می‌پردازیم.

باتری و دینام: 

باتری منبع برق‌رسانی در خودرو محسوب می‌شود و تمامی برق مورد نیاز خودرو از آن تأمین می‌شود. اما مگر باتری خودرو تمام نمی‌شود؟ دینام وظیفه پر نگه داشتن باتری را برعهده دارد و کار آن مثل شناورها در کولرهای آبی است.

انژکتور:

کار انژکتور مانند کاربراتور است و وظیفه ترکیب سوخت و هوا و تزریق آن به موتور را بر عهده دارد، با این تفاوت که این کار را بسیار دقیق‌تر از کاربراتور انجام می‌دهد.

کویل: 

کویل وظیفه تقویت ولتاژ برق باتری را برعهده دارد. جریان مستقیم ایجاد شده توسط باتری ۱۲ولت است و ولتاژ مورد نیاز برای ایجاد جرقه بین ۲ الکترود شمع خودرو در حدود ۷۰۰۰ ولت. این افزایش و تقویت ولتاژ توسط کویل انجام می‌شود.

وایر شمع: 

جریان الکتریسیته باید به شمع‌ها برسد تا جرقه ایجاد شود و این کار توسط وایر شمع و لایه عایق آن انجام می‌شود.

کامپیوتر خودرو: 

در خودروهای انژکتوری برای تنظیم و کنترل مقدار سوخت مصرفی از کامپیوتر استفاده شده است. از دیگر کاربردهای کامپیوتر می‌توان به افزایش‌دهنده امنیت و امکانات رفاهی خودرو و البته عیب‌یاب پیشرفته اشاره کرد.

 

مشکلاتی در انژکتور

به‌دلیل کیفیت نامناسب و وجود ناخالصی در سوخت، پس از مدتی رسوبی از ذرات ناخالصی، قسمت‌های مختلف انژکتور را دربر می‌گیرد. این رسوب باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل کاهش توان و عملکرد موتور، استارت نامناسب، افزایش آلایندگی‌های خروجی و نهایتا افزایش مصرف سوخت می‌شود.

هر ۱۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ کیلومتر یک‌بار باید انژکتور رسوبزدایی شود. فکر تعویض انژکتور را نکنید چون بسیار پرهزینه است. شاید مراجعه به تعمیرکار تنها راهکار برای حل مشکل به‌نظر برسد اما پس از مدتی متوجه می‌شوید این کار بسیار پرهزینه خواهد بود.

پس چه کنیم؟

بهترین راهکار استفاده از دستگاه انژکتورشور است. این وسیله قیمت زیاد بالایی ندارد اما شما می‌توانید هر دفعه که احساس کردید انژکتور به مشکل برخورده است آن را رسوبزدایی کنید.

 

فیلم آموزش برق خودرو ( دینام و آلترناتور)

 

مشکلاتی در کامپیوتر

در کامپیوتر خودرو ممکن است مشکلات متعددی پیش‌ آید که موجب افزایش مصرف سوخت یا بد کارکردن موتور خودرو شوند. گاهی حتی عملکرد نامناسب کامپیوتر باعث می‌شود که خودرو اصلا استارت نخورد. یا ممکن است در حال حرکت، خودرو یکدفعه خاموش شود. علت این مشکلات به‌هم ریختن تنظیمات کامپیوتر است. برای رفع آنها تنها راه موجود، نشان دادن خودرو به تعمیرکار است.

 

ECU یا همان کامپیوتر ماشین چیست؟

 

اما گاهی اوقات می‌توان با یک ریست کردن ساده، مشکل را حل کرد. اگر خودروی شما استارت خورد ولی روشن نشد به سراغ باتری بروید و سیم‌ها را از قطب‌های آن جدا کنید. چنددقیقه صبر کنید و سپس دوباره سیم‌ها را وصل کنید؛ به این ترتیب کامپیوتر خودروی خود را ریست کرده‌اید. اگر مشکل از کامپیوتر باشد مشکل برطرف خواهد شد.

 

 

مشکلاتی در جعبه فیوز

اگر خودروی شما حین رانندگی به‌طور ناگهانی خاموش شد و هرچه استارت زدید روشن نشد به سراغ جعبه فیوز هم بروید چون ممکن است مشکل از آن باشد. جعبه‌فیوز معمولاً در سمت چپ راننده زیر فرمان قرار دارد. البته جای این جعبه فیوز شاید در خودروهای مختلف متفاوت باشد ولی شما می‌توانید با خواندن دفترچه راهنمای خودروی خود، محل دقیق آن را تشخیص دهید.

 

راهنمای جعبه فیوز پراید + جدول

 

ابتدا جعبه فیوز را دربیاورید. شاید یکی از فیوزها سوخته باشد، آن را به کمک انبر پلاستیکی‌ای که پایین جعبه فیوز یا روی در آن وجود دارد دربیاورید. اگر فیوز نو همراه خود داشتید جایگزین فیوز سوخته کنید، در غیراین صورت به سراغ فیوزهای غیرضروری مثل فیوز سیستم صوتی یا فیوز فندک بروید و یکی از آنها را به صورت موقت جایگزین فیوز سوخته کنید. درضمن می‌توانید همیشه در جعبه فیوزتان، چند فیوز یدک هم داشته باشید تا در مواقع ضروری استفاده کنید.

 

آموزش جعبه فیوز های پژو ۴۰۵ – سمند – پژو پارس

 

 

مشکلاتی در وایر شمع

تنها مشکلی که برای وایر ممکن است رخ دهد صدمه دیدن لایه عایق آن است. یک وایر معیوب نه‌تنها موجب بدکار کردن موتور می‌شود بلکه ممکن است موجب افزایش مصرف سوخت هم بشود، درضمن بارها پیش‌آمده که نشتی سوخت و جریان الکتریسیته در وایرها (سیم ها) به‌طور همزمان اتفاق افتاده و موجب آتش گرفتن خودرو شده است.

درصورتی که هرگونه خراش، خم شدگی، شکستگی، ترک و ناصافی در قسمت‌های مختلف وایر (سیم) مشاهده کردید اقدام به تعویض آن کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا