خوانایی نوشته چیست و چرا باید به آن اهمیت دهیم؟
مفهوم خوانایی نوشته تا چند سال قبل برای بیشتر وبمستران معنایی نداشت اما از زمانی که گوگل برای رتبهدهی به صفحهها، به خوانایی نوشتهها توجه کرد و آن را در الگوریتم خود افزود. نویسندههای سایتها به صورت مختصر با این مفهوم آشنا شدند و در زمان نوشتن به آن توجه کردند. مخصوصا که ابزارهای سئو مثل Yoast به خوانایی نوشته نمره میدهند و نویسندهها میخواهند نمره خوبی از نظر سئو بگیرند.
اما مفهوم خوانایی نوشته چیز جدیدی نیست، این مفهوم نزدیک به صد سال است که در جهان مطرح شده و ویراستاران و نشرها از آن استفاده میکنند. چرا؟ چون آنها نوشته را برای هدف اصلی نوشته مینویسند، برای اینکه خوانده شود!
اگر ما نوشته را فقط برای گوگل نمینویسیم و هدف اصلی ما خواننده است، باید دید بهتری از مفهوم خوانایی نوشته داشته باشیم و آن را بطن نوشته پیاده کنیم.
خوانایی نوشته چیست؟
خوانایی، میزان سهولت خواندن و فهمیدن نوشته است. فرقی نمیکند این محتوا یک نوشته تبلیغاتی، یک کتاب یا یک پست وبلاگ باشد. یک نوشتهی خوانا، خواننده را جذب میکند که نوشته را تا پایان بخواند، معنای نوشته را راحتتر درک میکند و احتمال بیشتری دارد که نویسنده به هدف اصلی خود از نوشتن برسد( اهدافی مثل فروش محصول، برندینگ یا هر چیز دیگری). این مفهوم در وب ارزش بالاتری پیدا کرده است چون یک نوشتهی خوانا شانس بیشتری دارد که در نتایج گوگل رتبهی خوبی کسب کرده و بازدیدکنندهی بیشتری جذب کند.
میانگین سنی خوانندگان ما کمتر از چیزی است که فکر میکنیم
این پیشفرض نویسندهها است که مخاطب خود را افرادی همسن خودشان و با همان میزان آگاهی خودشان میدانند. خب حداقل در فضای وب همیشه اینطور نیست. با اینکه نسبت به موضوع نوشته و سایتها، میانگین سنی بازدیدکنندگان فرق میکند اما باید بدانید بخش بزرگی از بازدیدکنندگان سایت شما حدود ۱۵ تا ۲۰ سال سن دارند.
توصیه شده که سطح نوشتههای وب باید در حد کمتر از دبیرستان باشد یعنی یک نفر که حتی دیپلم ندارد بتواند به راحتی محتوای سایت ما را مطالعه کند. البته این برای همهی متنها نیست ولی حداقل در مورد مطالب عمومیتر بهتر است این قانون رعایت شود. با توجه به خوانایی نوشتهها میتوانیم این بخش از بازدیدکنندگان از سایتمان را در سایت نگهداریم.
روش خواندن متنها در وب با نوشتهی چاپی متفاوت است
درست است که در هر دو حالت ما با یک نوشته روبرو هستیم اما ابزارها در محیط دیجیتال( مثل ابزار جستجو) و دلیل خواندن متنها در وب که معمولا برای رفع یک مشکل یا پاسخ به یک سوال است، باعث میشود که روش خواندن متنها در وب کمی با نوشتههای چاپی متفاوت باشد. خوانندهی یک نوشته معمولا به دنبال پاسخ یک سوال است و به جای خواندن نوشته از سطر اول، نوشته را بالا و پایین میکند تا به پاسخ سوالش برسد. اگر نوشتهی ما درست ویرایش شده باشد و خوانایی بالایی داشته باشد، خواننده بخش مورد نظرش را راحتتر پیدا کرده و احتمالا بخشهای دیگر متن را هم میخواند اما اگر در چند ثانیه اول حس کند که چیزی از متن دستگیرش نمیشود، صفحه را میبندد و به سایت دیگری میرود.
بازدیدکنندهها نوشتههای خوانا را دوست دارند
به صورت میانگین، چیزی کمتر از ۱۸ درصد از متن یک نوشته توسط کاربران سایت خوانده میشود. درحالی که ما دوست داریم، خواننده تمام متن را بخواند تا هم بیشتر در سایت باشد و هم هدف پشت نوشته به بازدیدکننده منتقل شود. اگر نوشتههای خود را خواناتر کنید از تاثیر آن روی میزان حضور کاربران در سایت شگفتزده میشوید.
گوگل نوشتههای خوانا را دوست دارد
درست است که ما برای مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت مینویسیم اما دوست داریم مطالب و پستهای ما در نتایج جستجوی گوگل رتبهی خوبی داشته باشند تا بازدیدکنندهی بیشتری وارد سایت ما شود. همانطور که در اول مقاله گفتم گوگل به خوانایی نوشته اهمیت میدهد و خوانایی چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم تاثیر مثبتی روی رتبهی صفحه در نتایج جستجوی گوگل دارد.
در مجموع، افزایش خوانایی نوشته باعث:
- کاهش نرخ پرش( تعداد افرادی که با دیدن یک صفحه از سایت شما، آن صفحه را بسته و بخشهای دیگر سایت شما را نمیبینند)
- افزایش زمان حضور کاربران در سایت
- افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مخاطب( مشتری)
- بهبود رتبه در گوگل
- بهبود تجربه کاربری(ux)
و موارد دیگری میشود که هر کدام از آنها برای ما اهمیت فراوانی دارد.
فرمولهای زیادی برای امتیازدهی به خوانایی یک نوشته مطرح شده است اما بهترین راه این است که ما روشهای خوانا کردن یک نوشته را یادبگیریم و آنقدر در نوشتههای خود استفاده کنیم تا به عادت نوشتن ما تبدیل شود.
عالی بود سایتت بامید موفقیت های روز افزون