آزمایشگاه سیم و کابلآزمون های سیم و کابلفنی و مهندسیکنترل کیفیت سیم و کابل

استقامت کششی و ازدیاد طول سیم و کابل چیست؟

استقامت کششی و ازدیاد طول سیم و کابل چیست؟

در ساختار سیم و کابل ها برای عایق کاری و حفاظت در مقابل تنش های بیرونی از مواد پلیمری مانند پی وی سی  (PVC)  – پلی اتیلن کراس شده (XLPE) –  لاستیک – هالوژن فری – سیلیکون و … استفاده می شود .

 

استقامت کششی سیم و کابل
استقامت کششی سیم و کابل

 

استاندارد برای هرکدام از مواد مورد استفاده در ساختار سیم و کابل ها ، دو آیتم اندازه گیری و یا معیار آزمون مشخص کرده تا بواسطه برآورده کردن آنها کابل وظیفه انتقال انرژی را به خوبی انجام دهد.

پارامتر استقامت کششی یا استحکام کششی ( tensile strength) و ازدیاد طول (elongation) دو آیتمی هستند که مطابق مشخصات داده شده در جداول استاندارد بایستی آن الزامات را برآورده کنند.

استحکام کششی و ازدیاد طول یعنی یک پلیمر هنگام پاره شده بر اثر کشش بین دو فک دستگاه کشش با چه نیروی ودر چه اندازه نسبت به حالت اولیه بوده است.

واحد استحکام کششی نیوتن بر میلی متر مربع  بوده و واحد ازدیاد طول درصد  % می باشد .

 

ازدیاد طول روکش سیم و کابل
ازدیاد طول روکش سیم و کابل

 

پس از انجام این دو آزمون تا حدود خیلی زیادی می توان کیفیت مواد را تشخیص داد.

روش آزمون بدین صورت است که بایستی نمونه دمبل فرم آماده نموده و ضخامت آن را با دستگاه ساعت اندیکاتور اندازه زده و سطح مقطع آن را محاسبه می کنیم و در دستگاه کشش وارد می کنیم و همزمان یک علامت گذاری 20 میلی متری وسط این نمونه دمبل فرم انجام می دهیم .

 

روکش سیم و کابل
روکش سیم و کابل

 

سپس دستگاه را استارت می کنیم ، هر جا نمونه از وسط پاره شده بایستی مقدار کش آمدگی نسبت به 20 میلی متری اولیه با کولیس و یا اکستنسیومتر دستگاه اندازه گیری شده و در 100 ضرب می شود ، که این درصد بدست آمده را درصد ازدیاد طول عایق و یا روکش می گویند.

مقدار نیروی مصرف شده تا پارگی نمونه را استقامت کششی می نامند که دستگاه کشش نمایش می دهد.

در آزمایشگاه سیم و کابل مواد عایق و روکش را درون آون قرار داده و به مدت 7 شبانه روز در دمای 80 یا 100 درجه نگهداری می کنند که به این عمل ageing یا پیر کردن و یا کهنه کردن پلیمر می گویند .

مواد پلیمری را داخل آون قرار می دهند تا مشخص شود ،  آیا پلیمر پس از مدت طولانی ،خواص خود را حفظ نموده و یا عوامل بیرونی و محیطی اثر منفی بر روی آن گذاشته است .

 

کهنگی عایق و روکش
کهنگی عایق و روکش

 

ازدیاد طول و استقامت کششی انواع پلیمر ها بیان شده است .

به عنوان مثال برای کابل های نصب ثابت سبک 500/300 ولت با استاندارد 4-607 مواد عایقی از جنس PVC/C و برای روکش آن از نوع PVC/ST4 تعیین شده که میزان استقامت کششی برای عایق و روکش قبل از کهنگی 12.5 نیوتن بر میلی متر مربع و میزان ازدیاد طول آن قبل از کهنگی 125 درصد می باشد.

 

جزوه آموزشی سیم و کابل (آشنائی و طراحی بصورت کاملا تصویری )

دانلود استانداردهای سیم و کابل pdf

طراحی کابلهای ابزار دقیق و ساختار آن مطابق با استاندارد EN 50288

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا