علائم خرابی شمع خودرو وایر شمع خودرو
علائم خرابی شمع خودرو وایر شمع خودرو
در این مقاله به بررسی علائم خرابی شمع خودرو وایر شمع خودرو می پردازیم . شمع خودرو با همهی کوچکیاش یکی از قطعات اصلی خودرو است، اما از آن قطعاتی که نیاز به رسیدگی و تعویض دارند.
در صورت خرابی شمع، یکی از علائمی که راننده احساس میکند لرزش غیرعادی خودرو است، لرزشی که برای هیچ رانندهای که به خودروی خود اهمیت میدهد پذیرفتنی نیست. این نوشتار بر روی شمع خودرو و خرابی شمع خودرو تمرکز دارد.
چنانچه میخواهید بیشتر در ارتباط با این قطعه و همچنین علائم خرابی این قطعه بدانید این نوشتار را تا انتها دنبال کنید.
https://fapool.ir/file/60341/?ref=sbargh.ir
وظیفه شمع خودرو چیست؟
شمع خودرو قطعهی کوچکی است که درون سیلندر خودرو قرار میگیرد. ولتاژ از یک سو به شمع وارد شده و از سوی دیگر شمع وظیفه دارد که این ولتاژ را به جرقه تبدیل کند تا مخلوط هوا و بنزینی که در سیلندر وجود دارد از طریق این جرقه منفجر شده و به این ترتیب انرژی مورد نیاز موتور تأمین شود.
علائم خرابی شمع خودرو
اگر شمع خراب باشد و نتواند کار خود را انجام دهد موتور نیز به درستی کار نخواهد کرد. در این بین گفته میشود که موتور اصطلاحاً خامسوزی دارد. همین خامسوزی میتواند در نهایت کاتالیست خودرو را درگیر سازد و موجب شود که آلایندگی خودرو تا حد زیادی افزایش یابد.
مشکل دیگری که ممکن است به هنگام خرابی شمع خودرو بروز کند این است که فرآیند استارت زدن دشوار میشود، خصوصاً اول صبح زمستانی که سرما هم در ماجرا دخیل شده است.
افزون بر این، به هنگام دور گرفتن موتور نیز ممکن است صداهایی از اگزوز به گوش برسد، صداهایی که گاهی برای برخی خودروها همراه است.
ضمناً سیاه شدن شمع خودرو نیز میتواند علامت دیگری از خرابی شمع خودرو باشد. در کل به طور خلاصه میتوان موارد زیر را به عنوان علائم خرابی شمع خودرو معرفی کرد:
- مشکل در استارت خوردن موتور
- مشکل در شتابگیری
- لرزش ماشین
- روشن شدن چراغ چک
- سیاه شدن شمع خودرو
علائم خرابی وایر شمع
علائم خرابی وایر شمع خودرو هایی مانند پژو، پراید، ۲۰۶ و سایر ماشین ها به صورت چشمی قابل دیدن نیست ولی با مشاهده ترک یا پارگی وایر بهتر است وایر خودرو را تعویض کنید .
سیم و کابل های انتقال برق
وایر شمع خودرو از سری سیم و کابل های انتقال برق به سر شمع های خودرو می باشد که باعث ایجاد جرقه و احتراق در موتور می شود و در صورتیکه که یکی از این وایر ها خرابی و عدم کارکرد داشته باشد باعث بد کار کردن و سوختن بنزین خواهد که در ذیل به نکاتی پیرامون آن خواهیم پرداخت.
هرچند علائم خرابی و مشکل در وایر شمع قابل رویت نیست، اما برای افزایش کارایی موتور باید آنها هر چند وقت یکبار و همچنین هنگام تنظیم موتور مورد بررسی قرار داد و حتما بعد از گذشت یکسال باید وایرها را تعویض نمود. ترک خوردگی و پارگی در وایرها قابل مشاهده هستند، اما وایرهای مرغوب از جنس رویهی سیلیکونی هستند که این عیوب را در آنها نمیتوان مشاهده نمود.
در مورد این نوع از وایرهای شمع و برای شناسایی ایراد در آن باید خودرو را روشن نموده و در محیط تاریک اطراف وایر را به دقت بررسی نمود تا از نشت جرقه که نشان از ترک و پریدگی روی لایه سیلیکونی وایر است مطلع گشت.
https://fapool.ir/file/60099/?ref=sbargh.ir
نکته مورد توجه این است که هر وایر را باید به شمع خود آن وایر متصل نمود و از وصل نمودن آنها به صورت جا به جا پرهیز شود. باید بدانید در هنگام تعویض وایر شمعها باید همه آنها را به صورت یکجا تعویض نمایید و بهتر است از مرغوبترین وایرها استفاده نموده و همواره بهتر است همان برند و همان جنس قبلی را برای وایر شمع خودرو خود انتخاب کنید.
نکاتی در ارتباط با شمع خودرو و پیشگیری از خرابی شمع خودرو
۱- در حال حاضر انواع مختلفی از شمعهای خودرو در بازار هستند از جمله: شمع گرم، شمع سرد، شمع نیکلی، شمع ایریدیومی، شمع پلاتینیومی و شمع چند الکترودی.
شمع گرم برای موتورهایی است که دمایشان پایین است. این نوع شمعها گرمای خود را سختتر از دست میدهند. شمع سرد اما برای موتورهایی است که دمایشان بالا است. پایهی این نوع شمعها برخلاف شمعهای گرم کوتاه است.
جنس الکترودهای به کار رفته در شمع نیکلی از آلیاژ نیکل بوده و همچنین طول عمر کمی دارد. به ترتیب شمع ایریدیومی و شمع پلاتینیومی نیز هر یک الکترودهایشان از جنس ایریدیوم و پلاتینیوم است. دست آخر شمع چند الکترودی دارای چند الکترود منفی است که این امر موجب عمر بالای این نوع شمع شده است.
کویل
۲- برقی که به شمع میرسد تا شمع آن را به جرقه تبدیل کند از طریق کویل تأمین میشود. بنابراین خرابی کویلها نیز دست آخر به اختلال در عملکرد شمعها منجر خواهد شد.
۳- گفته میشود که هر ۱۵ هزار یا هر ۲۰ هزار کیلومتر شمع را تعویض کنید. البته این امر به موارد مختلفی بستگی دارد. اما در کل بهتر است هر ۱۵ هزار کیلومتر و یا هر دو سال یک بار نسبت به تعویض شمع اقدام کنید. تعویض شمع خودرو هزینهی زیادی نیاز ندارد و چه بهتر که این مورد زود به زود انجام شود.
https://fapool.ir/file/59998/?ref=sbargh.ir
خرابی شمع خودرو به تدریج باعث مشکلاتی دیگر میشود
۴- در صورتی که با علائم خرابی شمع خودرو مواجه شدید، درنگ نکنید و خودرو را جهت تعویض شمعها به متخصص بسپارید. طولانی شدن خرابی شمع خودرو به تدریج باعث مشکلاتی دیگر میشود و به همین دلیل است که باید خیلی زود نسبت به تعویض شمع خودرو اقدام کنید.
وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمع های موتور را دارد. در سیستم های جرقه زنی مدرن، وایر شمع هم به طور کلی حذف شده است و کوئل به صورت مستقیم روی شمع قرار گرفته است که این طرح از افت ولتاژ جلوگیری میکند.
اتومبیل هایی که دارای این سیستم هستند عبارتند از:
تندر ۹۰ و زانتیا و پژو ۲۰۶ و سمند EF7 … البته در کشور ما خودروهای دارای وایر شمع هنوز هم تولید می شوند. جنس وایرهای شمع در موتورهای کاربراتوری و انژکتوری یکی است و فقط ممکن است به دلیل طرح موتورها، شکل و یا طول آنها تغییر کند.
https://fapool.ir/file/55258/?ref=sbargh.ir
هرچند علائم خرابی و مشکل در وایر شمع قابل رویت نیست، اما برای افزایش کارایی موتور باید آنها هر چند وقت یکبار و همچنین هنگام تنظیم موتور مورد بررسی قرار داد و حتما بعد از گذشت یکسال باید وایرها را تعویض نمود. ترک خوردگی و پارگی در وایرها قابل مشاهده هستند، اما وایرهای مرغوب از جنس رویهی سیلیکونی هستند که این عیوب را در آنها نمیتوان مشاهده نمود.
شناسایی ایراد
در مورد این نوع از وایرهای شمع و برای شناسایی ایراد در آن باید خودرو را روشن نموده و در محیط تاریک اطراف وایر را به دقت بررسی نمود تا از نشت جرقه که نشان از ترک و پریدگی روی لایه سیلیکونی وایر است مطلع گشت. نکته مورد توجه این است که هر وایر را باید به شمع خود آن وایر متصل نمود و از وصل نمودن آنها به صورت جا به جا پرهیز شود.
باید بدانید در هنگام تعویض وایر شمعها باید همه آنها را به صورت یکجا تعویض نمایید و بهتر است از مرغوبترین وایرها استفاده نموده و همواره بهتر است همان برند و همان جنس قبلی را برای وایر شمع خودرو خود انتخاب کنید.
روشی که معمولاً استفاده می شود این است که موتور را روشن نموده و تک تک وایرها را جهت آزمایش به ترتیب از سر شمع جدا می سازیم، اگر در اثر قطع شدن جریان برقی شمع موتور لرزش پیدا کرد شمع سالم و اگر برداشتن وایر تغییری در حالت موتور دیده نشد شمع مورد نظر خراب می باشد.
البته برخی عقیده دارند جدا کردن وایر شمع ها در زمان روشن بودن خودرو جهت تست سیستم جرقه زنی نیز باعث ایجاد نوسان ولتاژ شده و به ECU صدمه می زند.
اما سه روش جدید در این ویدئو معرفی شده است :
۱- در روش اول سطح سیستم جرقه و وایر را با آبپاش خیس می کنیم و سپس در تاریکی چک می کنیم که جرقه های ریز ایجاد می شوند یا نه ، در صورت ایجاد جرقه ها و قوس های الکتریکی ریز وایرها باید تعویض شوند.
۲- مشاهده و بررسی شرایط فیزیکی وایر شمع.
۳- استفاده از مولتی متر و تست مقاومت جریان وایرشمع.
کاربرد وایر
به منظور افزایش سرعت کارایی خودرو از مقاومتهای داخل خودرو خودمان غافل میشویم و بهینهسازی را فدای نصب تجهیزات دیگر میکنیم. خیلی از مواقع قانونهای ساده فیزیک را هم در دنیای ماشینی فراموش میکنیم و یکی از اصلیترین آزادراههای سرعتی در خودرو را نادیده میگیریم؛
آزادراهی که همه آن را به نام وایر برق یا وایر شمع خودرو میشناسیم و به سادگی از کنار آن به خاطر ساده بودن ساختمانش میگذریم؛ آزادراهی که هر چقدر سرعت الکترونها در آن بالاتر رود، سرعت خودرو و مصرف آن به سمت و سوی بهتری حرکت میکند.
https://fapool.ir/file/54548/?ref=sbargh.ir
وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمع های موتور را دارد. در سیستم های جرقه زنی مدرن، وایر شمع هم به طور کلی حذف شده است و کوئل به صورت مستقیم روی شمع قرار گرفته است که این طرح از افت ولتاژ جلوگیری میکند.
اتومبیل هایی که دارای این سیستم هستند عبارتند از: تندر ۹۰ و زانتیا و پژو ۲۰۶ و سمند EF7 … البته در کشور ما خودروهای دارای وایر شمع هنوز هم تولید میشوند. جنس وایرهای شمع در موتورهای کاربراتوری و انژکتوری یکی است و فقط ممکن است به دلیل طرح موتورها، شکل و یا طول آنها تغییر کند.
https://fapool.ir/file/53694/?ref=sbargh.ir
https://fapool.ir/file/43263/?ref=sbargh.ir
https://fapool.ir/file/49650/?ref=sbargh.ir