جعبه فیوز خودرو های اصلی پژو ۴۰۵ ، پارس و سمند
جعبه فیوز خودرو (آموزش برق خودرو)
جعبه فیوز پژو ۴۰۵ قطعهای در خودرو است که قطعا تمام دارندگان خودرو پژو ۴۰۵ با آن درگیر بودهاند.
اگر شما هم دارنده ماشین پژو ۴۰۵ هستید یا به هر دلیلی با این خودرو سروکار دارید لازم است
که اطلاعاتی هرچند مختصر راجع به این قطعه و چگونگی کارایی آن در خودرو بهدست بیاورید.
بنابراین در ادامه این مقاله از توربومگ سعی داریم تا شما را با نقش جعبه فیوز در خودرو آشنا کنیم.
فیوز و جعبه فیوز چیست و چه نقشی را در خودرو ایفا میکند؟
جعبه فیوز محل قرار گرفتن تمامی فیوزها است. درواقع جعبه فیوز جعبهای است که تمام فیوزها
در آن جاگذاری شده و از آنجا به مکانهای مربوط به عملکردشان متصل میشوند.
پس لازم است در مورد فیوز هم کمی بیشتر بدانیم. فیوز قطعهای است که از طریق رابط به
وسیلهای متصل شده و وظیفهی حفاظت از آن وسیله را به عهده دارد.
فیوز در واقع از نظر حفاظتی در مسیر وسیله مورد نظر ما قرار میگیرد که درست قبل از آسیب به
وسیله یا قطعه موردنظر این فیوز باشد که آسیب دیده و ما را از آسیب احتمالی به قطعه موردنظر آگاه کند.
بهعنوان مثال وقتی فیوز منزل یا محل کار شما میپرد در واقع این هشدار را به شما میدهد که
مشکلی در مسیر ارتباطی برق محل کار یا منزل شما به وجود آمده است که باید برای
رفع مشکل اقدام کنید.
جعبه فیوز نیز با دربرگرفتن تمام فیوزهای موجود در خودرو در یک جعبه این امکان را به شما
میدهد که تمام فیوز های خودرو را همزمان کنترل کرده و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.
فیوزهای خودرو انواع مختلفی را شامل میشود ازجمله فیوز شیشهای، فیوز تیغهای و فیوز
سرامیکی که نوع تیغهای آن از همه رایجتر است.
نحوه عملکرد فیوز به این صورت است که زمانی که جریان الکتریکی متصل به هر فیوز با شدت
بیشازحد مجاز باشد نوار فلزی که وظیفه اتصال فیوز به قطعه مورد نظر را به عهده دارد در اثر
افزایش شدت جریان ذوبشده و در اثر این ذوب شدن راه برقراری ارتباط با قطعه مورد نظر قطع میشود.
شما میتوانید با مراجعه به جعبه فیوز پژو ۴۰۵، فیوز دارای مشکل را پیداکرده و آن را تعویض کنید.
بهتر است تعویض فیوز بهموقع انجام شود تا از آسیبهای جدیتر به خودرو جلوگیری شود.
جعبه فیوز خودرو (آموزش برق خودرو)
بررسی کامل فیوزها و نحوه عملکرد آنها در جعبه فیوز پژو ۴۰۵
قبل از اینکه تکتک فیوزهای موجود در جعبه فیوز پژو ۴۰۵ را ارزیابی کنیم لازم است فرض کنیم
که شما برای اولین بار به سراغ جعبه فیوز خودرو خود میروید بنابراین ضروری است که در قدم
اول بدانیم محل قرارگیری جعبه فیوز پژو ۴۰۵ در کجا خودرو است.
برای پیدا کردن جعبه فیوز پژو ۴۰۵ کافی است به زیر داشبورد که روبرو صندلی شاگرد قرارگرفته است
مراجعه کرده و آن را به سمت خودتان به جلو بکشید تا جعبه بازشده و تمام فیوزها را مشاهده کنید.
تمام جعبه فیوزها از مجموع فیوزهای اصلی و یدکی تشکیل میشوند که در جعبه فیوز پژو ۴۰۵
دو ردیف اول به فیوزهای اصلی و ردیف آخر به فیوزهای یدکی اختصاص پیدا کرده است. بنابراین
جعبه سه ردیف از فیوزهای اصلی و فرعی را شامل میشود.
فیوزهای اصلی مستقر در ردیف بالایی جعبه فیوز پژو ۴۰۵
در ادامه فیوزها نقش آنها در خودرو را بررسی میکنیم.
۱- ولتاژ ۱۰ آمپر و به رنگ قرمز. وظیفه آن پخش رادیو بعد از باز کردن سوییچ است.
۲- ولتاژ ۵ آمپر و به رنگ قهوهای روشن یا بژ. وظیفه آن قطع کمپرسور، حفاظت از جعبه کنترل
کولر و بخاری و همچنین کنترل درجه آب در جعبه فیوز پژو ۴۰۵ است.
۳- ولتاژ ۱۵ آمپر و به رنگ آبی. وظیفه آن حفاظت از فن موتور در هنگام استفاده از دور تند آن است.
۴- ولتاژ ۱۰ آمپر و به رنگ قرمز. نقش آن در جعبه فیوز پژو ۴۰۵ کنترل بوق، روشن ماندن چراغ ها و همچنین ارسال سیگنال در صورت روشن ماندن چراغ کوچک سمت راست که در عقب ماشین قرار دارد است.
جعبه فیوز خودرو (آموزش برق خودرو)
۵- ولتاژ ۱۵ آمپر و به رنگ آبی . وظیفه آن در جعبه فیوز پژو ۴۰۵ اتصال به جعبه کنترل سیستم خنککننده، رله فن، رله کنترل بخاری، رله قطع کمپرسور، موتور دریچه چرخش هوا، کلید کولر و کلید سه کاره است.
۶- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. وظیفه آن حفاظت از ترمز ABS یا همان ترمز ضدقفل است.
۷- ولتاژ ۲۰ آمپر و به رنگ زرد. وظیفه آن حفاظت از بوق خودرو است.
۸- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. به شکل یک مدار اتصال کوتاه عمل کرده و در صورت قطع شدن این فیوز اتصال تمامی فیوزهای ۱۵ تا ۲۵ قطع میشود.
۹- ولتاژ ۵ آمپر و به رنگ قهوهای روشن یا بژ. وظیفه آن حفاظت از لامپ کوچک موجود در سمت چپ عقب ماشین و همچنین چراغهای کوچک جلو و چراغ نمره عقب است.
۱۰- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. این فیوز در خودرو پژو ۴۰۵ کاربردی ندارد.
۱۱- در جعبه فیوز پژو ۴۰۵ این جایگاه در ردیف بالایی هیچ فیوزی را شامل نمیشود.
۱۲- ولتاژ ۱۰ آمپر و به رنگ قرمز. مسئول حفاظت از چراغهای اخطار جلو آمپر، آمپر بنزین، چراغ سیگنال دهنده دندهعقب و دورسنج است.
۱۳- این محل نیز هیچ فیوزی را در برنمیگیرد.
۱۴- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. این فیوز فاقد کاربرد است.
۱۵- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. وظیفه حفاظت از لامپهای موجود در سقف جلو و عقب خودرو، جعبه کنترل قفل مرکزی و لامپ صندوقعقب است.
۱۶- ولتاژ ۲۰ آمپر و به رنگ زرد. وظیفه روشن شدن فندک خودرو بعد از باز کردن سوییچ را به عهده دارد.
جعبه فیوز خودرو (آموزش برق خودرو)
فیوزهای اصلی مستقر در ردیف وسط جعبه فیوز پژو ۴۰۵
۱۷- ولتاژ ۱۰ آمپر و به رنگ قرمز. حافظه رادیو، دزدگیر و صدای آژیر خطر را حمایت میکند.
۱۸- ولتاژ ۱۰ آمپر و به رنگ قرمز. فرمان روشن شدن چراغهای مه شکن عقب را در جعبه فیوز پژو ۴۰۵ صادر میکند.
۱۹- ولتاژ ۱۰ آمپر و به رنگ قرمز. روشنایی قطعاتی مانند داخل پنل بخاری، جلو آمپر، رادیو و کلیدهای داشبورد را به عهده دارد.
۲۰- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. این فیوز کاربردی در جعبه فیوز پژو ۴۰۵ ندارد.
۲۱- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. مسئول روشن شدن فن بخاری است.
۲۲- ولتاژ ۲۰ آمپر و به رنگ زرد. این فیوز فاقد کاربرد است.
۲۳- ولتاژ ۱۵ آمپر و به رنگ آبی. هدایت جریان به رله گرمکن شیشه عقب را به عهده دارد.
۲۴- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. به موتور و رله شیشهپاککن و پمپ شیشهشور متصل شده و کارکرد آنها را حمایت میکند.
۲۵- ولتاژ ۱۰ آمپر و به رنگ قرمز. وظیفه آن حفاظت از جعبه کنترل سیستم خنککننده و ساعت خودرو است.
۲۶- ولتاژ ۱۵ آمپر و به رنگ آبی. فلاشر خودروی شمارا روشن میکند.
۲۷- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. گرمکن شیشه عقب را کنترل میکند.
۲۸- ولتاژ ۱۵ آمپر و به رنگ آبی. مسئول کارکرد جلو آمپر، چراغهای خطر و ساعت دیجیتال است.
۲۹- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. به جریان شیشهبالابر برقی دو سمت جلو خودرو متصل شده و
کارکرد آنها را کنترل میکند.
۳۰- ولتاژ ۱۵ آمپر و به رنگ آبی. وظیفه حمایت و کنترل چراغهای راهنما، چراغ داشبورد و جعبه کنترل
شیشهبالابرهای برقی دو طرف خودرو را به عهده دارد.
جعبه فیوز خودرو (آموزش برق خودرو)
سایر فیوزهای موجود در ردیف پایینی جعبه فیوز پژو ۴۰۵ فیوزهای یدکی برای تعویض فیوز
محسوب میشوند که با پنس مخصوص می توانید این فیوزها را خارج کرده و بهجای
فیوزهای ازکارافتاده استفاده کنید.
نکته آخر اینکه عوامل خرابی فیوز میتواند عوامل بسیاری ازجمله افزایش شدتجریان برق در
خودرو شما و سایر عوامل اینچنینی باشد. بنابراین توصیه می شود ابتدا عوامل خرابی فیوز
را بررسی کرده و بهمحض مشاهده علائم خرابی فیوز آن را با فیوز یدکی سالم تعویض کنید.
علائم خرابی فیوز شامل کار نکردن یا درستکار نکردن قطعه متصل به فیوز مربوطه است.
دانلود فایل PDF :
جعبه فیوز خودرو های اصلی پژو ۴۰۵ ، پارس و سمند