سیم و کابل

ابزار چیدن سیم و کابل‌ مسی (کابل بر)

ابزار چیدن سیم و کابل‌ مسی (کابل بر)

 

ابزار چیدن سیم‌ و کابل مسی با ضخامت کم

سیم لخت‌کن‌ ابزار بسیار عالی برای چیدن سیم‌هایی با ضخامت کم تا متوسط است. سیم لخت‌کن‌ دارای دندانه‌هایی با سایزهای مختلف در امتداد تیغه‌ها است و در نوک تیغه‌ها یک سطح محکم برای چیدن سیم تعبیه شده است. برخی از آن‌ها، دارای قسمتی برای تاباندن سیم نیز هستند.

برای برخی کارهای ساده، می‌توان از یک چاقوی جیبی استفاده کرد. هنگامی که با چاقو سیم را لخت می‌کنید مراقب باشید؛ چون این احتمال وجود دارد که روکش سیم و کابل را نسبت به مقداری که لازم است عمیق‌تر ببرید و سیم آسیب ببیند.

دم‌باریک و سایر انبرهای سیم‌چین خانگی معمولا دارای یک تیغه‌ی برش دهنده هستند که بعد از دسته‌ها در محل مفصل تیغه‌ها، تعبیه شده است. این قسمت از ابزار شبیه سیم‌چین‌ است و اگر تیز باشد به‌خوبی کار می‌کند.

سیم لخت‌کن‌

ابزار چیدن سیم‌ و کابل مسی با ضخامت متوسط

چیدن سیم و کابل با ضخامت بیشتر، نظیر سیم‌هایی که در سیم‌کشی ساختمان به‌کار می‌رود کمی سخت‌تر است. برای این کار سیم‌‌چینی با دسته‌های باریک و محکم نیاز است. یک سیم‌چین با تیغه‌ی خوب و محکم می‌تواند سیم و کابل مسی تا ضخامت یک چهارم اینچ را بچیند.

سیم‌چین‌ کواکس که برای چیدن سیم و کابل چند جفتی طراحی شده‌ هم با داشتن یک تیغۀ انحنادار، برای چیدن کابل‌های عایق‌بندی شده و سیم‌های افشان کوچک مناسب است.

از طرفی سیم‌چین‌های برش قطری نیز  برای چیدن سیم و کابل در موقعیت‌های دشوار عالی هستند. این نوع سیم‌چین دارای تیغه‌ و دسته‌ی قیچی مانند می‌باشد.

ابزار چیدن سیم‌ و کابل مسی با ضخامت بالا

در چیدن سیم و کابل مسی ضخیم می‌بایست دقت نمود تا سطح مقطعی صاف و هموار به‌دست آید. استفاده از انبردست‌ و سیم‌چین‌ که برای چیدن این نوع سیم و کابل خیلی کوچک هستند به‌جای این که مفید واقع شود می‌تواند به سیم‌ها آسیب برساند. هرچند مفتول‌برها برای سیم و کابل ضخیم به خوبی جواب می‌دهند، اما برای سیم و کابل به هم تابیده یا افشان توصیه نمی‌شوند. به بیان دیگر، قیچی‌های برش طناب فولادی تنها ابزار موثر برای سیم و کابل به‌هم تابیده و افشان است. در موقعیت‌های اضطراری می‌توان از اره آهن‌بر نیز استفاده نمود. این احتمال وجود دارد که اره آهن‌بر، رشته‌های کابل را پراکنده کند؛ پس بهترین حالت استفاده از آن زمانی است که بتوان سیم و کابل را در یک گیره رومیزی ثابت نمود.

سیم‌چین‌

ابزار چیدن کابل

برای چیدن کابل به ابزاری قوی با لبه‌های تیز احتیاج است. برای مثال برق‌کاران و سایر متخصصین ساخت و ساز برای چیدن کابل با قطرهای مختلف، هم از ابزار یک‌دستی و هم از ابزار دو دستی استفاده می‌کنند. برای چیدن کابل‌هایی مثل کابل مسی سخت و کابل استیل افشان، از ابزار مختلفی استفاده می‌شود.

انبر کابل‌بر

برق‌کاران برای چیدن تک سیم‌ها و کابل‌های روکش شده از انبر کابل‌بر استفاده می‌کنند. همانند قیچی‌، انبر کابل‌بر متشکل از یک جفت دسته مفصلی و تیغه‌های برش دهنده است. تیغه‌های انبر کابل‌بر کوچک و گوه شکل هستند. یک سمت تیغه‌، مسطح و سمت دیگر خمیده است. سطح مسطح به‌کاربر این اجازه را می‌دهد که سیم‌هایی که روی سطوح نظیر تیغه‌های گچی یا تیرهای چوبی قرار دارند را بچیند. سطح خمیده‌ی تیغه‌ها همانند یک انبر عمل می‌کند، بدین معنی که به کاربر اجازه می‌دهد سیم و کابل را محکم بگیرد و بکشد.

کابل‌بر

از کابل‌بر برای چیدن کابل ضخیم برق و کابل به هم تابیده‌ی ساختمان نظیر طناب فولادی استفاده می‌شود. این ابزار شبیه به قیچی سرشاخه‌زنی باغبانی است؛ دو سر C  شکل به دو دسته‌ی مفصلی بلند متصل شده‌اند. برای استفاده از این نوع کابل‌بر کاربر سر کابل‌بر  را روی کابل قرار می‌دهد و دسته‌های آن را به‌سمت هم فشار می‌دهد تا یک برش مقطعی تمیز ایجاد شود. دسته‌های کابل‌بر  بلند هستند و معمولا طول‌شان بین ۳۰ سانتی‌متر تا ۱ متر است و نیروی اهرمی خیلی زیادی که برای برش کابل فلزی ضخیم نیاز است را تامین می‌کنند.

کابل‌بر

سیم‌چین‌

سیم‌چین‌ها می‌توانند هم تک سیم‌ و هم کابل زره‌دار را بچینند. برخلاف انبر کابل‌بر، این نوع سیم‌چین‌ دارای یک تیغه‌ی بلند باریک می‌باشد. لبه‌ی داخلی تیغه‌ی سیم‌چین‌ به اندازه‌ی کافی تیز هست تا سیم و کابل دسته شده نظیر کابل روکش‌دار پلاستیکی را بچیند. روی بخشی از لبه‌ی تیز تیغه‌ی سیم‌چین، دندانه‌های کوچکی قرار دارد. این دندانه‌ها دقیقا مطابق با اندازه قطرهای معین سیم و کابل است. وقتی که سیم و کابل مناسب را درون سیم‌چین قرار بدهیم و دسته‌ی سیم‌چین را فشار داده و در جهت خلاف بکشیم، دندانه‌ها عایق پلاستیکی را جدا می‌کنند و سیم فلزی را دست نخورده باقی می‌گذارند.

کابل‌بر ضامن‌دار

مکانیسم داخلی کابل‌بر ضامن‌دار مقدار نیروی عضلانی که برای برش کابل‌های ضخیم لازم است را کاهش می‌دهد. همانند کابل‌بر استاندارد، کابل‌بر ضامن‌دار متشکل از سر برش دهنده و دسته است؛ با این تفاوت که پس از فشار دادن دسته‌ها به سمت هم، سرهای تیز در محل مورد نظر قفل می‌شوند. با هر فشاری که به دسته‌ها وارد می‌شود کابل‌بر نیرو می‌گیرد و کابل را می‌برد. از این رو، این نوع کابل‌برها به اعمال نیروی زیاد و سریع متکی نیستند؛ بلکه با فشار مستحکم و پی در پی کار می‌کنند.

منبع : www.irangan.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا