نحوه عملکرد دوربین چراغ قرمز
بر اساس گزارش موسسه ایمنی بزرگراه ها، دلیل اصلی ۲۲ درصد از تصادفات در آمریکا به خاطر عبور غیر مجاز متخلفین از چراغ قرمز است. هر ساله این تصادفات جان صدها انسان را می گیرد و میلیون ها دلار خسارت مالی بر جای می گذارد و به نظر می رسد که میزان این خسارات هر ساله افزایش می یابد. امروزه در اغلب شهرها، برای شناسایی متخلفین، دوربین های چراغ قرمزی در حال نصب هستند که بطور خودکار، مدارک معتبری برای تعقیب این افراد جمع آوری می کنند.
اگر شما از چراغ قرمز عبور کنید یا سرعت شما در تقاطع بیش از حد مجاز باشد، باید تا چند روز دیگر منتظر نامه ای از اداره راهنمایی و رانندگی باشید!
نحوه کار دوربین های چراغ قرمز
دوربین های چراغ قرمز از فناوری های جدید کمک می گیرند، ولی در عین حال سیستم ساده ای دارند. هر دوربین چراغ قرمز از سه جزء تشکیل شده اند.
- یک یا چند دوربین عکاسی (دیجیتال)
- یک یا چند مدار حسگر
- یک کامپیوتر
زمانی که اتومبیل از چهارراه عبور می کند، حسگرهایی که در سر تقاطع ها قرار دارند، عبور اتومبیل را تشخیص می دهند و به کامپیوتر مرکزی اطلاع می دهند. اگر چراغ قرمز باشد، کامپیوتر مرکزی به دوربین ها دستور می دهد تا از اتومبیل عکس بگیرند. اغلب سیستم ها، از دو دوربین استفاده می کنند. دوربین اول از روبرو و هنگامی که اتومبیل وارد تقاطع می شود و دوربین دوم در وسط تقاطع و از پشت اتومبیل عکس می گیرد تا هم راننده و هم پلاک اتومبیل مشخص باشند.
در کامپیوتر مرکزی، تاریخ، زمان و سرعت اتومبیل متخلف ثبت می شود و مامورین راهنمایی و رانندگی با بررسی این عکس ها، مشخصات صاحب اتومبیل را پیدا می کنند و او را جریمه می کنند.
حسگرها
همانطور که گفته شد، حسگرها نقش مهمی در سیستم کنترل چراغ قرمز دارند. این حسگرها در اصل رشته سیم هایی هستند که در زیر آسفالت های تقاطع ها نصب شده اند. این کابل ها به یک منبع انرژی برق و یک کنتور متصل هستند. اگر شما قوانین الکترومغناطیس را خوانده باشید، حتماً می دانید که اگر از سیمی جریان الکتریکی عبور کند، حول آن سیم یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود. هنگامی که وسیله فلزی از روی مدار حسگر عبور می کند، میدان مغناطیسی حول مدار هم تغییر می کند. با اندازه گیری مداوم اندوکتانس مدار توسط کنتور متصل به آن سیستم متوجه می شود که وسیله ای روی مدار قرار دارد یا در حال عبور از آن است. مدارهای حسگرها را اغلب به صورت مستطیل های زوج و موازی طراحی می کنند تا میدان مغناطیسی مدارات موازی همدیگر را تقویت کنند. در شکل زیر، نمونه این مدارات حسگر را می بینید که در زیر آسفالت خیابان کار گذاشته شده اند.
برای کنترل ترافیک تقاطع ها هم از این حسگرها استفاده می کنند. اگر تعداد اتومبیل های پشت چراغ قرمز زیاد شوند، کامپیوتر مرکزی به کمک حسگرها این مسئله را تشخیص می دهد و بسته به میزان ترافیک، زمان سبز شدن چراغ ها را تنظیم می کند.
اگر تعداد اتومبیل های قرار گرفته روی حسگر تنظیم ترافیک زیاد باشد، کامپیوتر مرکزی به تشخیص خود زمان تغییر چراغ قرمز را کاهش خواهد داد. در زمانی هم که چراغ قرمز است، اگر اتومبیلی از روی حسگر تشخیص تخلف عبور کند، دو دوربین مستقر در طرفین چهارراه اقدام به گرفتن عکس از اتومبیل متخلف می کنند و آن را به اداره پلیس مرکزی ارسال می کنند.
نقش دوربین های چراغ قرمز در دهه اخیر بسیار جدی گرفته شده است. این دوربین ها علاوه بر روان کردن ترافیک تقاطع ها به پلیس ها هم در مجازات متخلفینی کمک می کند که جان و مال مردم را به خطر می اندازند. بعد از این، هر بار که پشت چراغ قرمز توقف کردید، به خاطر خواهید آورد که این دوربین ها ۲۴ ساعته با چشمانی باز مراقب هستند تا شما به سلامت از تقاطع ها عبور نمائید.
منبع: youc.ir