کنترل دور موتور با آی سی ۵۵۵ بصورت PWM
این مدار بسیار ساده قادر است دور موتورهای DC را بصورت PWM کنترل کند
تغذیه مدار می تواند بین ۶ الی ۱۲ ولت باشد
حداکثر جریان خروجی ۱ آمپر
https://fapool.ir/file/57341/?ref=sbargh.ir
مدار کنترل سرعت موتور دی سی با آی سی ۵۵۵
به نام خدا
مدار کنترل سرعت موتور دی سی با آی سی ۵۵۵
مدار کنترل سرعت موتور DC با استفاده از IC PWM 555 ساخته شده است تا بتوان مقادیر متغیر ولتاژ را از روی مقدار ثابت ولتاژ بدست آورد. روش PWM در اینجا توضیح داده شده است.یک مدار ساده را در نظر بگیرید که در شکل زیر آمده است.
اگه میکروسوییچ در شکل فشار داده شود موتور شروع به چرخش میکند و تا زمانی که سوئیچ فعال باشد میچرخد.اگر برای یک مورد در یک دوره ۱۰ms برای مدت ۸ms سوئیچ فشرده شود و برای ۲ms سوئیچ آزاد باشد مقدار کامل۹ ولت از باتری به موتور نمیرسد چون سوئیچ برای ۸ms فعال بوده است بنا براین ولتاژ ترمینال RMS در سراسر موتور ۷ ولت خواهد بود با توجه به این ولتاژ RMS کاهش میابد و موتور باسرعت کمتری میچرخد. حال به طور متوسط در یک دوره ۱۰ms {زمان روشن بودن/(زمان روشن بودن + زمان خاموش بودن)}، به آن duty cycle گفته میشود که در اینجا ۸۰% است{۸/(۸+۲)}
https://fapool.ir/file/57297/?ref=sbargh.ir
مورد دوم و سوم :
سوئیچ مقدار کمتری نسبت به اولین مورد فشرده می شود. به همین دلیل، ولتاژ ترمینال RMS در پایانه های موتور بیشتر کاهش میابند. با توجه به ولتاژ کاهش یافته ، سرعت موتور کمتر میشود. این کاهش سرعت در چرخه کار به طور مدام تا جایی که که ولتاژ ترمینال موتور برای چرخش موتور کافی باشد.
بنابراین با این کار میتوان نتیجه گرفت که pwm برای تغییر سرعت موتور مورد استفاده میشود.
قیل از ادامه ماباید پل-اچ را توضیح دهیم. این مدار عمدتا دو کاربرد دارد.اول کنترل موتور dc در سیگنال های کنترل کم قدرت و دوم جهت چرخش موتور dc است.
مامی دانیم که برای تغییر جهت چرخش موتور dc باید قطبیت ولتاژ منبع موتور را تغییر دهیم. بنابراین برای تغییر جهت چرخش موتور از پل h استفاده میکنیم. در شکل بالا چهار سوئیچ داریم همانطور که در شکل دوم نشان nاده شده است برای چرخش موتور سوئیچ های a1 و a2 بسته شده اند ، به همین دلیل جریان از طریق موتور از راست به چپ جریان دارد. همان وطر که در قسمت دوم شکل سه نشان داده شده است موتور در جهت عقربه های ساعت میچرخد .حال اگه سوئیچ های a1و a2 باز و سوئیچ های B1 و B2 بسته شوند.
https://fapool.ir/file/51993/?ref=sbargh.ir
کنترل دور موتور با آی سی ۵۵۵
جریان از طریق موتور از چپ به راست جریان میابد ،همانطور که در قسمت اول شکل ۳ نشان داده شده است این جهت جریان مخالف جهت جریان شکل قبل میباشد . بنابراین میبینیم که اختلاف پتانسین در موتور مخالف شکل قبل میشود. این نشان میدهد که که پل -H چگونه کار میکند و همچنین چگونه میتوان موتور هایی با قدرت کم را با پل اچ -آی سی L293D- کنترل کرد.
آی سی پل اچ L293D طراحی شده است برای کنترل موتور های کم قدرت DC که در شکال نشان داده شده است . این آی سی دارای دو پل H است و بنا برای ن میتوان دو موتور DC را کنترل کند. بنابراین این IC میتواند موتور های ربات را با سیگنال های میکرو کنترلر کنترل کند.
قبل از طرح این آی سی ما در مورد توانایی تغییر جهت چرخش موتور dc بحث کردیم این امر با کنترل ولتاژ در ورودی ۱ و ورودی ۲ امکان پذیر است.
Enable Pin | Input Pin 1 | Input Pin 2 | جهت موتور |
High | Low | High | راست |
High | High | Low | چپ |
High | Low | Low | توقف |
High | High | High | توقف |
همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است برای چرخش در جهت ساعت پین A2 باید فعال پین A1 باید غیر فعال باشد. به طور مشابه برای چرخش خلاف عقربه های ساعت A1 باید فعال و A2 باید غیر فعال باشد.
دانلود فایل کتاب مبانی برق و الکترونیک در خودرو PDF
قطعات مورد نیاز کنترل سرعت موتور دی سی با آی سی ۵۵۵ :
- منبع تغذیه ۹ ولت
- موتور DC
- مقاومت ۱K,100R
- IC تایمر ۵۵۵
- IC م۲۹۳
- پتانسیومتر ۱۰۰K-220K
- دوتا دیود IN4148 یا IN 4047
- خازن ۱۰nF یا ۲۲nF
- میکروسوئیچ
نمودار مدار:
این مدار به صورت غیر مستقیم به عهنوان مدار کنترل سرعت موتور DC در بالا نشان داده شده است پتانسیومتر در اینجا برای تنظیم سرعت موتور استفاده میشود . سوئیچ برای تغییر جهت موتور است.
https://fapool.ir/file/51166/?ref=sbargh.ir
https://fapool.ir/file/53822/?ref=sbargh.ir
https://fapool.ir/file/42472/?ref=sbargh.ir