برق قدرت

کاربرد تریاک در کنترل موتور سه فاز

برای روشن و خاموش کردن یک موتور سه فاز در برق صنعتی از کنتاکتورهای الکترومکانیکی استفاده می شود. با استفاده از سه عدد تریاک می توان یک موتور سه فاز را روشن و خاموش کرد.

 

کنترل موتور سه فاز با تریاک
کنترل یک موتور سه فاز به کمک یک تریاک

 

در مدار شکل بالا سه عدد تریاک در مسیر سه فاز قرار گرفته اند. آی سی MOC3062 از طریق مقاومت ۱۰ اهمی به فاز متصل است. این آی سی تشخیص می دهد که چه زمانی شکل موج های سه فاز از صفر عبور کرده اند.
حال زمانی که به آی سی با یک ولتاژ DC دستور داده می شود، این آی سی پالس روشن شدن تریاک را فراهم می کند. تریاک ها مانند یک کلید وصل شده و موتور راه اندازی می شود.

 

کاربرد تریاک درساخت SSR ها (رله های حالت جامد)

همان طوری که می دانیم در برق صنعتی برای قطع و وصل کردن جریان تک فاز از رله ها و برای قطع و وصل کردن جریان های سه فاز از کنتاکتورها استفاده می شود.

 

مشکلاتی که معمولا این تجهیزات الکترومکانیکی دارند عبارتند از:
۱- سرعت قطع و وصل پایین
۲- عمر مفید کم
۳- وجود سر و صدا هنگام قطع و وصل
با پیشرفت علم، نیمه هادی های قدرت، تجهیزات جدیدی با نام SSR ها ساخته شدند که جایگزین مناسبی برای قطعات الکترومکانیکی مانند کنتاکتورها در صنعت برق هستند. SSR ها در دو نوع تک فاز و سه فاز ساخته می شوند.

 

SSR تک فاز
SSR تک فاز

 

SSR سه فاز
SSR سه فاز

 

نحوه عملکرد این تجهیزات به این صورت است که همانند کنتاکتورها دو پایه کنترلی دارند که بسته به نوع SSR با ولتاژ AC یا DC تحریک می شوند. با تحریک این دو پایه، به صورت الکترونیکی ترمینال های قدرت SSR که همانند ترمینال های کنتاکتور هستند به یکدیگر متصل می شوند.
در شکل های بالا نوع تک فاز و نوع سه فاز آن نمایش داده شده است. نحوه راه اندازی یک SSR سه فاز با ولتاژ کنترلی از نوع DC در شکل زیر نشان داده شده است.
با اتصال یک ولتاژ DC در حد ۵ ولت به پایه های مثبت و منفی فرمان، SSR عمل کرده و جریان سه فاز از آن عبور می کند. در SSR ها می توان از تریاک استفاده کرد. در واقع عمل قطع و وصل جریان را می توان با تریاک انجام داد.

 

نحوه سیم کشی در یک SSR سه فاز
نحوه سیم کشی در یک SSR سه فاز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا