مقاله سیم و کابل

کابل ابزار دقیق

در صورت به کارگیری اسکرین ، مدار انتقال در برابر نویز الکتریکی بیرونی محافظت می شود .
کابل با ساختار زوجی دارای مقادیر مناسب از نظر تضعیف هم شنوایی می باشند (به علت تفاوت طول تاب زوج ها )

 کابل ابزار دقیق

– ساختار کابل ابزار دقیق
مس آنیل شده گروه ۱ ( تک مفتولی ) ، گروه ۲ ( تابیده شده منظم ) و یا گروه ۵ (انعطاف پذیر – افشان ) به صورت ساده یا قلع اندود مطابق با استاندارد BS EN 50288-7.
عایق :
آمیزه ای از : هالوژن فری(HFFR)، پی وی سی (PVC)، پلی اتیلن (PE) و پلی اتیلن کراسلینک شده (XLPE)
نحوه قرارگیری رشته ها :
رشته ها به صورت تکی یا المان های زوج شده  ، سه تایی و یا چهارتایی با رنگ بندی یا شماره گذاری (مطابق درخواست مشتری) مشخص می شوند .
اسکرین زوج ها (ISCR):
برای کابل های دارای اسکرین روی زوج به صورت سیم ارت قلع اندود شده ، فویل آلومینیوم و نوار پلی استر و یا سیم های بافت مس (شیلد) یا مس قلع اندود و یا ترکیب بافت و فویل .
اسکرین کلی(OSCR) :
برای کابل های دارای اسکرین کلی به صورت سیم ارت قلع اندود ، فویل آلومینیوم و نوار پلی استر و یا سیم های بافت مس (شیلد) یا مس قلع اندود و یا ترکیب بافت و فویل .
روکش میانی :
آمیزه  های : پی وی سی (PVC) ، پلی اتیلن (PE) یا  هالوژن فری (HFFR) .
زره  :
سیم های فولادی گالوانیزه ، نوار فولادی دوبل و یا بافت سیم فولادی روی روکش میانی برای کابل های زره دار .
روکش :
آمیزه PVC ، PE یا HFFR. رنگ روکش به طور معمول مشکی است ولی روکش آبی و طوسی نیز می توان استفاده کرد.
استاندارد مرجع کابل ابزار دقیق
BS EN 50288-7 با ولتاژ نامی ۵۰۰ ولت ( در صورت درخواست کابل با ولتاژ ۹۰ یا ۳۰۰ ولت هم قابل تولیدمی باشد )

دانلود فایل PDF استاندارد طراحی کابل های ابزار دقیق

– کابل ابزار دقیق چیست؟
در صنعت، تجهیزات و عملگرهایی وجود دارند که با دریافت سیگنال های ویژه تغییر وضعیت داده یا کار پیش بینی شده ای را انجام می دهند.
گروهی از این تجهیزات را ابزار دقیق می نامند. کابل ابزار دقیق مسیری مطمئن و ایمن را برای تبادل سیگنال های یاد شده مهیا می کند.

کابل ابزار دقیق

ابزارها و دستگاه ها بسیار متنوع هستند و حساسیت یا اثر گذاری آنها متغیر است و در شرایط متفاوتی کار می کنند.
با توجه به نوع تجهیزات، شرایط محیطی و دیگر فراسنج های الکتریکی، مغناطیسی و مکانیکی نسبت به انتخاب نوع مناسب کابل ابزار دقیق اقدام می شود.
کابل ابزار دقیق وظیفه مهمی در انتقال اطلاعات در کارخانه ها ، پالایشگاه ، نیروگاه ، پست برق، پتروشیمی و دیگر صنایع دارد.

 

– موارد مصرف کابل ابزار دقیق
این نوع کابل ها برای انتقال داده ها و به کارگیری در فناوری اندازه گیری و کنترل ، نظیر اتاق های کنترل واحد های صنعتی و نیروگاه ها مناسب می باشند.
در صورت به کارگیری اسکرین ، مدار انتقال در برابر نویز الکتریکی بیرونی محافظت می شود . کابل ها با ساختار زوجی دارای مقادیر مناسب از نظر تضعیف هم شنوایی می باشند .

 

– انواع کابل ابزار دقیق
این نوع کابل ها با توجه به شرایط و محل نصب دارای ساختار متفاوتی و متنوعی می باشند . بر این اساس کابل ابزار دقیق به کابل های دارای شیلد داخلی ، شیلد خارجی ، مسلح تقسیم می گردند .
برای انتقال مناسب سیگنال های اندازه گیری و کنترلی، کابل ابزار دقیق باید در برابر نویز، اعوجاج و آثار منفی امواج الکترومغناطیسی محافظت شود.
شیلد مجهز به سیم تخلیه به صورت جزئی یا کلی و یا هر دو راه کاری است که بدین منظور در ساختار کابل ابزار دقیق لحاظ می گردد. همچنین غالبا این کابل ها زوجی هستند و رشته های آنها دو به دو به یکدیگر تابیده می شوند.
این کار نیز با هدف کاهش اثر موسوم به هم شنوایی صورت می گیرد.

 

– فروش کابل ابزار دقیق
با توجه به اینکه کابل ابزار دقیق برای انتقال اطلاعات ، اندازه گیری ، فن آوری های کنترلی در بستری امن جهت جلوگیری از هرگونه اختلال و تأثیرپذیری از امواج الکترومغناطیس پیرامون کاربرد دارد و از جمله موارد کاربرد کابل ابزار دقیق می توان به اتاق های کنترل کارخانه های صنعتی، سیستم های انتقال داده برای کنترلرهای صنعتی در پالایشگاه ها ، ایستگاه های تقویت و تقلیل فشار گاز، نیروگاه ها و غیره نام برد .
لذا تولید کابل ابزار دقیق و به طبع آن فروش کابل های ابزار دقیق می بایستی توسط تولید کنندگان معتبر دارای دانش فنی لازم صورت پذیرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا