انرژی های تجدیدپذیر

چگونگی سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی + هزینه

پنل خورشیدی انرژی تجدیدپذیر
سرمایه گذاری

چرا نیروگاه خورشیدی ؟ به دلایل متعدد سهم انرژی خورشیدی در جهان روز به روز رو به افزایش است و پیش بینی می شود در آینده نزدیک توان نیروگاه های فتوولتائیک نصب شده از تمامی نیروگاه های تجدید پذیر پیشی بگیرد ، مسلما این میزان در کشور ما با توجه به موارد زیر بیشتر خواهد بود:

شرایط جغرافیایی ایران

بخش بزرگی از ایران در یکی از بالاترین پتانسیل های تابشی جهان قرار دارد ، ضمن اینکه همین قسمت کمترین میزان روزهای ابری در سال را به خود می بیند ، از طرفی سطح بزرگی از زمینهای کشور بیابانی و فاقد کاربری می باشند. شرایط جغرافیایی فوق برای منابع دیگر انرژی تجدید پذیر ( باد ، زمین گرمایی و … ) در مقایسه با خورشید مستعد نمی باشد.

سرمایه گذاری کمتر به ازاء هر کیلووات نیروگاه

نیروگاه های فتوولتائیک در مقایسه با دیگر نیروگاه های تجدید پذیر مستلزم سرمایه گذاری کمتری می باشند به عنوان مثال هزینه سرمایه گذاری نیروگاه های خورشیدی به ازاء هر کیلووات نیروگاه مقیاس بزرگ بین ١٢۰۰ تا ١۴۰۰ دلار آمریکا و این هزینه برای نیروگاه های بادی بین ١٧۰۰ تا ٢۴۵۰ دلار آمریکا خواهد بود ، و از همه مهمتر هیچ محدودیتی در حداقل توان قابل نصب نیروگاه فتوولتائیک وجود ندارد.

 

فتوولتاییک انرژی خورشیدی
تکنولوژی در دسترس و زمان نصب و راه اندازی کمتر

مولد های فتوولتائیک در مقایسه با مولد های انرژی تجدید پذیر دیگر تکنولوژی در دسترس و ساده تری داشته و زمان نصب و راه اندازی آنها بسیار کمتر است. نصب و راه اندازی یک نیروگاه یک تا ١۰ مگاواتی فتوولتائیک از زمان عقد قرارداد تا اتصال به شبکه در ایران بیشتر از شش ماه طول نخواهد کشید .

هزینه بهره برداری کمتر و طول عمر بیشتر

نیروگاه های فتوولتائیک در مقایسه با دیگر نیروگاه های انرژی تجدید پذیر به دلیل اینکه در آنها تبدیل انرژی به صورت مکانیکی صورت نمی پذیرد هزینه بهره برداری ناچیزی داشته و از طرف دیگر طول عمر بسیار بالاتری دارند . اکثر تولید کنندگان پنل های خورشیدی تولیدات خود را تا ٨۰ درصد توان نامی به مدت ٢۵ سال گارانتی می نمایند و در صورت انتخاب درست تجهیزات و اجرای صحیح ، بهره برداری از نیروگاه هزینه ای جز نظافت پنلها نخواهد داشت.

قرارداشتن در بالای چرخه حیات تکنولوژی

خوشبختانه در حال حاضر تکنولوژی فتوولتائیک در بالای چرخه حیات خود قرارداشته و ضمن بهبود تکنولوژی قیمت آن در مقایسه با چند سال گذشته به شدت کاهش یافته است. این موضوع مهم در مورد دیگر تکنولوژی های انرژی تجدید پذیر به همین اندازه مصداق ندارد.

پنل خورشیدی

چگونگی سرمایه گذاری و زمان بازگشت سرمایه

خوشبختانه با توجه به مصوبه مورخ ۱۳۹۵/۰۲/۱۹ وزارت محترم نیرو ، افق روشنی در توسعه مولد های انرژی تجدید پذیر ، بخصوص انرژی خورشیدی در کشور ایجاد شده است . بدیهی است سرمایه گذاری بر روی احداث نیروگاه های خورشیدی با هر مقیاسی نه تنها سرمایه گذاری سود ده و اقتصادی بوده بلکه از لحاظ زیست محیطی نیز گامی مهم در توسعه پایدار کشور و کاهش اثرات مخرب آسیب به محیط زیست کشور عزیزمان ایران می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا