برق ساختمان

چند جمله در باب تست و تحویل تاسیسات الکتریکی

چند جمله در باب تست و تحویل تاسیسات الکتریکی

 

چند جمله در باب تست و تحویل تاسیسات الکتریکی

 

۱٫ طبق صفحه ۱۸ مبحث ۱۳ سال ۸۲ تست و تحویل تاسیسات الکتریکی الزامی بوده، ولی نوع تست ها را مشخص نکرده بود.

۲٫ حتی در صفحه ۱۱۹ مبحث ۲ سال ۱۳۸۴ آزمون های برق الزامی است.

۳٫ طبق صفحه ۳۷ مبحث ۱۳ سال ۹۵ تست و تحویل تاسیسات الکتریکی الزامی است و نوع تست ها هم ذکر شده.

۴٫ طبق تبصره صفحه ۲۱۷ مبحث ۱۳ وظیفه انجام تست ها بر عهده مجری برق ساختمان است و ناظر فقط چک لیست نتایج تست ها را تحویل می گیرد.

۵٫ طبق صفحه ۱۶۷ مبحث ۱۳ تست مقاومت الکترود زمین نیز الزامی است.

۶٫ مدتها این تست ها انجام نمی شد ولی هم اکنون پرونده هایی به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع می شود که علت حادثه حریق یا برقگرفتگی تقلب در جنس سیم، اتصالات سست یا چسبکاری شده، جامپر نول و ارت پشت پریز و عدم وجود هادی حفاظتی، عدم قطع به موقع کلیدهای حفاظتی بوده که طبق مبحث ۲ و ۱۲ اکثر سهم تقصیر با مجری است (چون ناظر وظیفه اش کنترل مطابقت اجرا با نقشه است و دیدن علامت استاندارد روی تجهیزات) ولی کارشناسان دادگستری پافشاری می کنند که چنانچه ناظر تست های تاسیسات الکتریکی را تحویل می گرفت، این حوادث رخ نمی داد و سهم تقصیری برای ناظر برق نیز در نظر می گیرند.

۷٫ چه کسی تست را انجام دهد، فعلا از وزارت راه و شهرسازی درخواست صدور پروانه بازرسی و آزمایشگاه های برق را داشته ایم که به مهندسان دارای پروانه نظارت، اجرا یا طراحی بدون آزمون و فقط با شرط داشتن تجهیزات و گذراندن دوره های آموزشی این پروانه را مانند صلاحیت تست جوش، بتن و خاک بدهند ولی تا ساز و کار صدور آن که شاید مدتها طول بکشد، هر مهندس دارای پروانه ای که تجربه تست دارد و مسولیت تست هایش را قبول می کند می تواند این تست ها را انجام دهد. (همانند کسانی که تست مقاومت الکترود زمین را انجام می دهند و در این زمینه حسن شهرت پیدا کرده اند)

 

دانلود فایل خرید کتاب مشخصات فنی عمومی و اجرایی تاسیسات برقی ساختمان PDF

 

۸٫ در مقابل ترس و مقاومت مالکان از تست چه کنیم؟

الف) یک روزی کمربند ایمنی و همبندی و الکترود زمین هم جدی گرفته نمی شد، بالاخره باید از یک زمان شروع کرد.

ب) معمولا اکثر تست ها در حد رفع اتصالات سست و تعویض کلید است و هزینه چندانی ندارد فروشنده ای که کلید را فروخته باید کلید معیوبی که هنوز کار نکرده و ایراد دارد تعویض کند. در هرصورت مسولیت رفع عیب با مجری است. شاید این تست ها باعت شود هر برقکاری با ارزان ترین قیمت، وجهه اجرای برق را تخریب نکند.

۹٫ در شورای مرکزی دستورالعمل جدیدی برای تست و تحویل تاسیسات الکتریکی در حال تدوین و ابلاغ است ما تلاشمان را برای ایمنی ساختمان، دفاع از حیثیت مهندسی در مراجع قضایی و اشتغال زایی مهندسان انجام داده ایم، یک دست صدا ندارد، فرهنگ سازی و نشر پرستیژ مهندسی بر عهده همکاران گرامی در کل کشور است.

۱۰٫ آموزش این تست ها در بسیاری از استان ها انجام شده و در حال انجام است و لیست دوستانی که آموزش دیده اند نیز منتشر شده.

۱۱٫ قیمت دستگاه تست از ۳۰ میلیون تومان شروع می شود و چند مهندس می توانند شراکتی تهیه کنند یا اجاره کنند، حتی انجمن های صنفی و نظام های مهندسی هم می توانند برای فرهنگ سازی آن، بودجه ای اختصاص دهند و دستگاه را تهیه کنند و قرض دهند.

 

کتاب مشخصات فنی تاسیسات برقی ساختمان PDF

 

۱۲٫ برخی همکاران می گویند اگر مشکلی در تست ها پیدا شد، مالک ممکن است اعتراض کند چرا ناظر به موقع نظارت نکرده و اطلاع نداد ولی اشکالاتی که در تست مشخص می شود، قابل تشخیص چشمی نیست به همین دلیل تست الزامی شده مثلا ممکن است بخاطر تجربه کم یا تقلب مجری باشد، یا شاید علامت استاندارد روی تعدادی از تجهیزات و مصالح تقلبی باشد، یا سیم یا کابل داخل لوله در حین سیمکشی یا نصب تجهیزات زخمی یا اتصالات سست شده باشد، طبیعی است که در این موارد ناظر امکان کنترل و دخالت نداشته و اگر خسارتی به مالک وارد شود مسئولش ناظر نیست و مجری است.

۱۳٫ تست یک واحد ۱۰۰ متر مربعی شامل بیش از ۱۰۰ آیتم است لذا اگر هر آیتم را کمتر از ده هزار تومان در نظر بگیریم قیمت ۱ میلیون تومان به ازا هر ۱۰۰ متر مربع نیز منطقی است.
(حدود ۳۰ کلید و پریز که هر یک چهار تست شامل تست پلاریته، تست امپدانس حلقه و تست عایقی و تست پیوستگی نیاز دارد و همچنین ۵ تست برای کلید جریان باقی مانده)
تابلو برق مشاعات و مقاومت الکترود زمین و تست همبندی هم اضافه شود و خطرات جسمی، جانی و مالی برای تست کننده نیز وجود دارد

۱۴٫ هزینه تست ها با کیست؟ اگر مجری در قراردادش آورده باشد، با مجری است، در غیر این صورت با مالک است.

۱۵٫ ناظر اجازه ندارد این تست ها را انجام دهد، چون طبق مبحث ۲ هیچ گونه رابطه مالی بین ناظر و مالک مجاز نیست.

 

چند جمله در باب تست و تحویل تاسیسات الکتریکی

 

کتاب راهنمای طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان ها pdf

کاتالوگ تجهیزات کیوریتسو pdf

 

 

دانلود کتاب مهندسی تاسیسات الکتریکی pdf

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا