الکترونیک

نحوه تست پل دیود + تصاویر

پل دیود :

 

پل دیود

 

نکته :

می دانیم که دیود جریان متناوب AC را یکسو می کند و قسمت منفی نمودار سینوسی جریان زمان یا ولتاژ زمان را حذف می کند یعنی بصورت کامل جریان یکسو نمی شود یا به اصلاح نیم موج می گویند.

 

یکسوساز نیم موج دیودی

 

ولی پل دیود جریان یا ولتاژ را کاملا یکسو می کند و فاصله سینوس ها را از بین می برد و یک جریان یا ولتاژ کاملا یکسو داریم یا به اصطلاح تمام موج می گویند.

سپس می توان با استفاده از یک خازن بعد از پل دیود یک جریان یا ولتاژ صاف DC ایجاد کرد.

مدار پل دیود روی بورد به صورت زیر است : 

 

مدار پل دیود یکسو ساز تمام موج

 

پل دیود دارای ۴ پایه می باشد. اتصال دو سر کاتدی تشکیل پلاریته مثبت و اتصال دو سر آندی تشکیل پلاریته منفی را می دهند .
پل دیود می تواند به جای یک دیود چهار پایه از ترکیب ۴ دیود معمولی ایجاد شود.

 

یکسو ساز تمام موج پل دیود

 

نمای پشت بورد پل دیود با ۴ دیود معمولی بصورت زیر است :

 

نمای پشت پل دیود

 

تست پل دیود (ترکیب ۴ دیود) بوسیله تست بوق

سلکتور مولتی متر را روی بازر قرار داده اگر پراب های قرمز و منفی به دو پایه ای که در آند مشترک هستند وصل شوند مولتی متر باید بوق ممتد بزند که نشان دهنده اتصال دو پایه آندی هستند. (خروجی منفی)

و اگر پراب های قرمز و منفی به دو پایه ای که در کاتد مشترک هستند وصل شوند مولتی متر باید بوق ممتد بزند که نشان دهنده اتصال دو پایه کاتدی هستند. (خروجی مثبت)

 

مولتی متر اهم متر ولتمتر

 

در اتصال پراب های قرمز و منفی به پایه های دیگر که در آند و کاتد مشترک نیستند نباید صدای بوق شنیده شود.

تست پل دیود ۴ پایه روی بورد بوسیله تست بوق

پل دیود بصورت دیود شاتکر ۴ پایه می باشد که دو پایه وسط برق متناوب یا شهری اتصال دارد و پایه های کناری پلاریته + و – هستند و در تست بوق نباید نسبت به همدیگر بوق بزنند.

نکته : 

در تست ظاهری ،دیود نباید دچار خراشیدگی باشد.

منبع : دنیای صنعت برق

 

 

——————————————————————————————————————–

 

************************************

 

پاورپوینت سنسور گاز مادون قرمز با فرمت pptودر۲۱ اسلاید قابل ویرایش

دانلود 

قسمتی از متن پاورپوینت

چکیده :

سنسور گاز مادون قرمز با تولید امواج مادون قرمز وتشعشع آن در محدوده ای مشخص می تواند گاز معین شده را تشخیص دهد . امواج مادونقرمز در کانالی بنام سلول گازی در حال تابش هستند . هنگامی که گاز مورد نظر وارد این سلول گازی شد تحت تابش امواج مادون قرمز قرار می گیرد .

این امواج با برخورد با گاز مورد نظر با طول موج معین ، جلوی تابش امواج مادون قرمز را می گیرد ومانع رسیدن امواج به قمست آشکارساز سنسور می شود . هرچه غلظت گاز زیاد باشد امواج مادون قرمز رسیده به آشکار ساز کمتر شده و باعث شناسایی گاز می شود .

۱- مقدمه :

اهمیت سنسورها به ویژه سنسورهای گاز در صنعت وفن بر همگان روشن است . امروزه سنسورها نقش بسیار مهمی را در بسیاری از جنبه های زندگی روزانه مابرعهده دارند . سنسورهای گاز نیز از این قاعده مستثناء نبوده است .باظهوروتکامل تکنولوژی میکرو الکترونیک ، تکنولوژی در موردسنسورها نیز صادق بوده است .تکنولوژی در مورد سنسورهای گاز بیش از ٣٠ سال قبل با پیشرفت قطعه ای از کاتالیزر سنسور گاز ( که پلی استرگفته می شود ) پیشرفت کرده است . عکس العمل های شیمیایی که توسط سنسور تحلیل می شود ، یک سیگنال الکتریکی ایجاد می کند که باغلظت گاز متناسب است . در سنسورگاز مادون قرمز ، آنالیز تراکم گاز توسط امواج مادون قرمز صورت می گیرد . بدین صورت که با افزایش غلظت ،میزان تابش نور بر آشکار ساز کم شده وباعث ایجاد یک سیگنال الکتریکی برای طبقات بعدی گردد .

-شرح مقاله :

-عملکرد سنسور گاز عامل مهمی در ایجاد محیط کاری ایمن در صنایع شده است که می تواند گازهای اشتعال زا یا بخارات بر خواسته

شده از مواد را تشخیص دهد . عکس العمل های شیمیایی که توسط سنسور تحلیل می شود ، یک سیگنال الکتریکی ایجاد می کند که با غلظت گاز

متناسب است . در سنسورگاز مادون قرمز ، آنالیز تراکم گاز توسط امواج مادون قرمز صورت می گیرد . بدین صورت که با افزایش غلظت ، میزان تابش نور بر آشکار ساز کم شده وباعث ایجاد یک سیگنال الکتریکی برای طبقات بعدی گردد . اکثر تکنولوژی موجود در سنسور ها که در چندین سال اخیر

پیشرفت داشته بر اساس نوع واکنش تقسیم بندی می شوند که شامل تکنولوژی هایی مانند : الکترو شیمیایی ، پلی استرهای کاتالیزر ، هادی ، نیمه

هادی ها ، مادون قرمز و … می باشد .

سنسورها با توجه به ساختار داخلی شان در حالت کلی دارای خواص زیر هستند :

الف ـ قابلیت برگشت پذیری کامل در تغییرات شیمیایی پس از اتمام واکنش .

ب ـ از بین رفتن خاصیت شیمیایی پس از مدتی .

ج ـ عدم تمایل برای تجزیه .

د ـ مخالفت با عوامل خارجی دیگر .

دانلود 

 

۱ـ۲ـ سنسورهای الکترو شیمیایی :

موادی در گازها ومایعات می توانند بطور الکتروشیمیایی شناسایی شوند که واکنش های آنها در داخل سل الکتروشیمیایی یا اگر در آنها واکنش های نفوذی اتفاق افتاده در سل باشند . که یک سل الکتروشیمیایی شامل یک الکترولیت ، یک الکترود اندازه گیرنده ، یک الکترود همراه ویک الکترود شاهد می باشد .

٢-۲- سنسورهای پلی استر های کاتالیزر :

برای مثال سنسور های کاتالیز ر برای آشکار سازی هیدرو کربن ها یی که تو سط چندین بخار مواد آلی ترکیب یا بطور واضح تر سمی شده اند مورداستفاده واقع می شوند . یکی از مشکلاتی که این سنسور ها دارند ، این است که قبل ازپخش شدن گاز نمیتوانند هیچ عملی انجام دهند ، بنابراین دروضعیت نامشخص باقی می مانند .

۳ـ۲- سنسورهای هادی :

در این سنسورها تاثیر متقابل گاز با جامد ( اکسید فلزی نیمه هادی آلی ) موجب تغییر در هدایت می شود . یک تغییر در مقاومت همچنین می تواند موجب تغییر در دمای مواد سنسور شود . این سنسور ها دارای حساسیت بالا می باشندوزمانهای پاسخ در حد دقیقه دارند . با وجود این ، آنها درجه نسبتا بالایی از حساسیت جنبی را نشان می دهند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا