الکترونیک

مدارهای الکترونیک ساده

  • تشخیص دهنده دما

تشخیص دهنده دما
با گرم شدن آی سی  LM35 جریان خروجی آن زیاد می شود .آی سی ۷۴۱ یک تقویت کننده عملیاتی و یا یک عدد مقایسه کننده است این آی سی نیز در مدارات رباتیک نقش مهمی دارد و معمولا” بعد از سنسور ها قرا می گیرد .
این آی سی دو ولتاژ ورودی  پایه  ۲  و  ۳  را  مقایسه کرده و خروجی اش ( پایه ۶ )  را یک و یا صفر می نماید لذا اگر دما کم باشد یکی از  LED  های خروجی روشن می شود و با افزایش دما LED  دیگر روشن می شود.
دما
  • مدار آژیر چهار حالته

مدار آژیر چهار حالته
این مدار صدای آژیر پلیس، آژیر آمبولانس، اعلام خطر آتش نشانی و صدای اسلحه را تولید می کند.
خازن موجود در مدار  صد میکرو فاراد است و بلندگو می تواند  هشت اهم باشد. علاوه بر آن  در مدار از یک عدد کلید چهار حالته استفاده نمایید بطوریکه در حالت اول پایه ۱  آی سی را به نقطه ۱ در حالت دوم پایه ۱  آی سی را به نقطه ۲       در حالت سوم پایه شماره  ۶  آی سی را به نقطه ۱ و درحالت چهارم پایه  ۶  آی سی را به نقطه ۲  متصل نمایید.
  • مدار کنترل اتوماتیک فن

مدار کنترل اتوماتیک فن
این پروژه با استفاده از IC LM35 به عنوان یک سنسور برای تشخیص دمای دقیق عمل می کند . ولتاژ خروجی این سنسور  بصورت خطی متناسب با دما تغییر می کند، بطوری که هرچه دمای  این آی سی بیشتر شود ، ولتاژ خروجی اش افزایش می یابد .
خروجی آی سی به  یک ترانزیستور NPN که تقویت کننده جریان است متصل شده و باعث راه اندازی یک موتور کوچک ( آرمیچر) DC  می شود .
ترانزیستور می تواند  BC548 ، BC547  یا  BC187 و یا مشابه آن باشد.
  • مدار آب سنج

مدار آب سنج
آب هادی است و هنگامی که آب در تماس با پروب ( سیم های ورودی ترانزیستور) قرار بگیرد ، ترانزیستور اول هدایت کرده و باعث راه اندازی ترانزییستور دوم نیز می شود جریان عبوری از مقاومت و خازن موجود در مدار باعث ایجاد نوسان شده و یک صدای تن را ایجاد می کند فرکانس این تن به مقادیر مقاومت و خازن مدار و امپدانس بلندگو بستگی  دارد .
در مدار فوق خازن می تواند یکصدم میکرو فاراد و یا مقادیر مختلف باشد و بلندگوی مدار می تواند هشت اهم باشد.
  • مدار چشم الکترونیکی

 مدار چشم الکترونیکی
این مدار به عنوان چشم الکترونیک برای نصب در جلوی درب های ورودی منزل یا به عنوان زنگ خطر در بانک ها  و… استفاده می شود .
LDR  یک مقاومت تابع نور می باشد در تاریکی مقدار این مقاومت یک مگا اهم است و با تابش نور به ان مقاومتش کم می شود، با تابش نور به آن و کم شدن مقاومتش باعث می گردد جریان از آن عبور کرده و آی سی CD4049  راه اندازی شود . مقاومت ۲۲۰ کیلو اهم نیز یکی از ورودی های آی سی است . تقسیم ولتاژ بین این دو مقاومت صورت گرفته و به ورودی آی سی  NOT منتقل می شود . و خروجی آی سی به یک عدد بیزر متصل شده است . باطری ۹ ولت است و پایه ۱  آی سی به مثبت باطری و پایه ۸  آی سی به پایه منفی باطری وصل می شود.
  • مدار چشم الکترونیکی دوم

مدار چشم الکترونیکی
در این مدار یک عدد  LED1 سفید رنگ به عنوان منبع نور استفاده می شود که این نور به  LDR می تابد، خروجی LDR به آی سی ۵۵۵ متصل است . درصورتیکه بین LED1 و LDR مانعی قرار بگیرد پایه ۳ آی سی فعال شده و از بیزر صدا پخش می شود. حساسیت مدار با مقدار مقاومت متغییر صد کیلو اهمی قابل تنظیم است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا