علائم خرابی دلکو پراید کاربراتوری + نشانه های خرابی مگنت پراید
علائم خرابی دلکو پراید کاربراتوری
علائم خرابی دلکو در خودرو های مختلف مثل پراید، پژو پارس ، ۲۰۶ و … را شرح می دهیم، زیرا تقریبا علائم خرابی دلکو در انواع خودرو های ایرانی یکسان است .
یکی از مهمترین قطعاتی که درون موتور خودرو قرار میگیرد، دلکو نام دارد که وظیفه آن، تامین نمودن برق و همچنین شارژ کردن باتری خودرو است. این قطعه درون موتورهای درونسوز تعبیه میشود تا بتواند جریانی با ولتاژ بالا را از سمت کویلها، به شمعها هدایت نماید تا احتراق منظم و درستی درون موتور خودرو صورت گیرد. از آنجایی که بعضا شاهد خرابی دلکو پراید کاربراتوری هستیم، ما قصد داریم در این مطلب شما را با علائم خرابی دلکو آشنا نماییم. با استادکار همراه باشید.
علائم خرابی دلکو
در یک موتور چهار زمانه پس از مرحله تنفس به مرحله انفجار میرسیم، این بدین معناست که وقتی پیستون به بالاترین نقطه در گردش میل لنگ میرسد، جرقهای ایجاد میکند تا از این طریق نیروی پرتاب پیستون به سمت پایین از طریق جرقه تامین شود.
خوب است بدانید به زمانی که پیستون در دور کامل میل لنگ در بالا قرار میگیرد، نقطه مرگ آن میگویند.
برای آنکه انفجار در اتاق کمپرسور موتور صورت گیرد و همچنین پیستون به بالاترین نقطه خود برسد، زمان نیاز است، چراکه قوانین فیزیک به ما میگویند که موج انفجار به شکل آنی و لحظهای صورت نمیگیرد.
زمان انتظار انفجار به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها میتوانیم به نوع سوخت، غلظت آن و همچنین کمپرسور موجود در موتور اشاره نماییم. از سوی دیگر باید بگوییم که زمان انتشار انفجار همیشه در بازه زمانی ثابتی رخ میدهد.
زمانی که پیستون در نقطه بالا یا همان نقطه صفر قرار دارد، جرقهای زده میشود تا موج انفجار صورت گرفته به پیستون رسیده و آن را به حرکت درآورد. به همین ترتیب زمانی جرقه به شمع برخورد میکند که پیستون در حال رسیدن به نقطه ی صفر یعنی بالا باشد. این امر میتواند در پایین آمدن پیستون نقش مهمی را بازی کند.
نوع سوخت
نوع سوخت و ضریب کمپرس موتور در پیش انداخت جرقه سیکل در گردش موتور تاثیر گذار است و به آن آوانس می گوییم. دور موتور ۸۰۰ می بایست ۱۰ تا ۱۲ دره آوانس باشد، این بدان معناست که ۱۰ تا ۱۲ درجه از گردش مل لنگ باید قبل از رسیدن پیستون به نقطه صفر باشد تا اینکه طول مدت موج انفجار میل لنگ ۱۲ درجه را طی کرده باشد تا پیستون به نقطه بالا برسد. همان طور که گفته شد این مدت زمان ثابت است و با بالا رفتن دور موتور تنها سرعت طی کردن ۱۲ درجه بالاتر میرود.
با بیشتر شدن زاویه آوانس، باز هم انتشار موج به تاج پیستون برخورد می کند. به همین دلیل در دلکو ها، سیستم آوانس گریز از مرکز و وکیومی وجود دارد که موجب میشود با بالا رفتن دور موتور میزان آوانس بین ۳۰ الی ۳۸ درجه دور میل لنگ افزایش یابد.
علائم خرابی دلکو پراید کاربراتوری
یک موتور در حال اجرا مقدار زیادی برق را از طریق سیم پیچهای احتراق به روتور میفرستد،
که درون توزیع کننده میچرخد. روتور انرژی را به طور خاص از طریق سیمهای جرقه و در نهایت
به سیلندرهای موتور در حالت حرکت هدایت میکند.
روتور و درپوش، محتویات توزیع کننده را از موتور جدا نگه داشته و قطعات کاری توزیع کننده را تمیز و
مرتب نگه میدارید، این در حالی است که از ولتاژ فوق العاده زیادی از انرژی پشتیبانی میکند و
آنها را به برق وصل میکند. ولتاژ بالا طی کار از طریق کل این سیستم توزیع کننده جریان مییابد،
اما در صورت بروز مشکل، این ولتاژ جریان پیدا نخواهد کرد.
مشکل در ایجاد جرقه
مشکل در ایجاد جرقه میتواند به دلایل مختلفی رخ دهد. چک کردن روتور و درپوش توزیع کننده خود برای دیدن اینکه آیا آنها نیاز به تعویض دارند یکی از راههای اطمینان از اینکه همه چیز در حالت کار کاملی است.
استارت نخوردن خودرو
هنگامی که دلکو به درستی کار نمیکند یا دچار نقص فنی شده است، موتور قادر به ارسال
جرقه از طریق تمام مدار مورد نیاز برای حرکت سیلندرها نخواهد بود- که در نهایت باعث
استارت نخوردن خودرو میشود.
برق خودرو / علت استارت نخوردن خودرو
روشن شدن چراغ چک خودرو
درست است که چراغ چک خودرو میتواند به دلایل مختلفی روشن شود، اما روشن شدن این
چراغ به همراه سایر علائم خرابی دلکو به این معنی است که شما باید دلکو پراید انژکتوری و
یا هر خودروی دیگری را تعویض نمایید.
صداهای بیش از حد یا غیر معمول موتور
اگر دلکو دچار نقص باشد، ممکن است از وسیله نقلیه شما صداهای بسیار عجیب و غریبی به
گوش رسد – به ویژه به دلیل اینکه سیلندرها سعی بر حرکت دارند اما عملکرد آنها با خلل مواجه میشود.
تنظیم دلکو خودروهای کاربراتوری چگونه صورت میگیرد؟
– موتور را روشن کرده و آن را روشن نگهدارید.
– در حالی که موتور روشن است برای آن که دلکو بچرخد، پیچ نگهدارنده را مقداری شل کنید
– اکنون دلکو را مقدار کمی به یک سمت بچرخانید (برای اینکه موتور بتواند راحت تر کار کند و دور آن بالاتر برود)
– در این حالت موتور ریپ میزند
– دلکو را به سمت عکس بچرخانید تا دور موتور پایین آمده و ریپ زدن متوقف شود. زمانی که موتور ریپ نزند خروجی اگزوز صاف خواهد شود و اگر خودرو تپ تپ نکند، دلکو تنظیم شده است.
– برای اطمینان از ریپ نزدن و لرزش موتور کمی گاز بدهید تا دور موتور بالاتر برود
– در صورتی ایجاد لرزش به سمت ریتارد بچرخانید و سپس پیچ را سفت کنید.
تعویض دلکو در خودروهای کاربراتوری
– برای تعویض این قطعه با رویت علائم خرابی دلکو ، باید وایر مرکزی دلکو و همچنین وایرهای وصل شدن به شمع را از روی آن جدا نمایید.
– برای عدم اشتباه و سهولت کار محل اتصال وایر شمع سیلندر شماره یک را در ذهن خود بسپارید.
– مابین کویل و دلکو، سیمهای مدار اولیه که موجب جرقه میشود، قرار دارد؛ آن را از کویل جدا کنید.
– همچنین شلنگهایی که به دیافراگرامهای آوانس دلکو متصل هستند را جدا کنید.
– پیچهای که دلکو را به بدنه متصل کرده است را جدا کنید و دلکو را خارج کنید.
نحوه نصب دلکو و تنظیم دلکو مگنتی پراید
– به منظور نصب دلکو در ابتدا باید درب آن را بازنمایید تا بتوانید با چرخاندن چکش برق،
زائده شفت دلکو را با شیار محل قرارگیری، همراه کنید. این عمل برای نصب دلکو ضروری است.
– برای قرار دادن دلکو در جای اصلی، مراحل را عکس مراحل خارج کردن آن انجام دهید.
– بعد از وصل کردن اولین وایر شمع سیلندر، دقت کنید تا وایرهای دیگر درست بر مبنای ترتیب
احتراق موتور و در جهت گردش چکش برق نصب شوند.
– حال با چرخاندن به راست و چپ دور موتور و گاز ماشین را تنظیم نمایید.
مطلب آخر :
چنانچه علائم خرابی دلکو را مشاهده کردید، به شما پیشنهاد میکنیم در سریعترین زمان ممکن
به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا بتوانید عملکرد صحیحی را از خودرو و حرکت پیستونها شاهد باشید.
منبع : ostadkar.pro
خودرو من پی کی است ودر فصل سرما پس از طی مسافتی شروع به ریپل زدن کرده و هنگامی که درجا گاز میدهم بد کار کرده ودود سیاه خارج میشود.امکان نیم سوز بودن کوئل یا فیوز میباشد؟ ۶ماه قبل همین شرایط رو داشت که باعث سوختن مگنت شد.