اخبار عمومی

سایه سنگین لابی های سیاسی بر انتصابات صنعت برقی

از وقتی که خبر حضور احتمالی یک فرد سیاسی جهت مدیرعاملی توزیع برق شیراز در شبکه‌های محلی این استان منتشر شده است حاشیه‌های متعددی به راه افتاده و موجی از نگرانی‌ها را در کارکنان و کارمندان این شرکت و حتی شهرستان‌های استان در پی داشته است.
خبری که در ابتدا به یک شوخی شبیه بود کم کم رنگ جدی تری به خود گرفت تا لابی سیاسی بار دیگر زمین صنعت برق را جولانگاه قدرت نمایی خود کرده و تخصص و دانش فنی را قربانی منافع کوتاه مدت حزبی و جناحی نماید.
در شبکه‌های مجازی استان فارس متنی دست به دست می‌شود که از معرفی شدن یکی از اعضای فعلی شورای شهر شیراز در مسند مدیرعاملی مهمترین مدیریت تخصصی این استان حکایت دارد آنهم صرفا به دلیل دانشجو بودن در مقطع دکترای برق این فرد!
در بخشی از متن منتشر شده آمده است: “این عضو شورای شهر شیراز که از خرداد سال ۹۶ تاکنون مراحل پیشرفت و ترقی را با سرعتی باورنکردنی طی کرده، قرار گرفتن در چنین موقعیتی را بیش از هر کس مدیون افرادی است که در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا وی را به صورت معجزه‌آسایی در لیست امید شهر شیراز قرار دادند.
وی که از سال ۹۰ تاکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست، در حالی به عنوان جدی‌ترین گزینه احراز پست مدیر عامل شرکت توزیع برق استان فارس مطرح شده است که از حمایت‌های یکی از معاونان استاندار فارس و نیز یکی از نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی بدلیل هم طایفه گی برخوردار است. “
با اینکه آیا به لحاظ قانونی امکان حضور یک عضو شورای شهر به صورت همزمان در چنین پستی وجود دارد یا نه کاری نداریم. همین که رجال سیاسی، مدیریت صنعت برق و وزارت نیرو را در جایگاهی می‌بینند که بتوانند چنین پیشنهادی بدهند جای تامل دارد.
حتما یکجای سیاست مداری مدیران ارشد وزارت نیرو و توانیر می‌لنگد که شاهد دخالت‌های بیش از حد تصور بقیه در یکی از تخصصی‌ترین نهاد‌های کشور هستیم. سایه لابی‌های سیاسی بر تصمیم گیری‌های مدیریتی و انتصابات صنعت برقی چنان سنگین شده است که در هیچ برهه‌ای از تاریخ صنعت برق چنین وضعی را سراغ نداریم.
با حضور حائری و متولی زاده در صنعت برق انتظار بازگشت عقلانیت به تصمیم گیری ها در این صنعت می‌رود و همه بر این باورند ایستادگی در مقابل زیاده خواهی‌های جناحی و استقلال رای در تصمیم گیری‌های اینچنینی که به شدت اثرات مخربی بر صنعت خواهد گذاشت می‌تواند در شرایطی که بدترین دوران اقتصادی صنعت برق است به بهبود نسبی این وضعیت نابسامان کمک شایانی نماید.
سوال این است چرا چنین اخباری برای دیگر ارگان‌های تخصصی منتشر نمی‌شود؟ چرا وقتی حتی یک رئیس اداره برق در شهرستان‌ها جابجا می‌شود رگه‌های لابی‌های سیاسی بیش از تخصص و تعهد و تجربه آن مدیر دیده می‌شود؟ چرا وقتی قرار است یک مدیر تغییر کند ضعف قدرت تصمیم گیری در وزارت نیرو و توانیر و … بارها و بارها آن را به تعویق می اندازد؟
رفتار سال‌های گذشته مدیران ارشد صنعت برق و وزارت نیرو که حضورشان در مسند قدرت را بیش از هرچیز مرهون حمایت‌های سیاسی می‌دانستند موجب شده تا شاهد بروز چنین اتفاقاتی در صنعت برق باشیم و اجاره دخالت های خارج از مجموعه را به هر کسی بدهیم طوری که حتی گفته می شود تصمیمات اصلی صنعت برق در جایی دیگری غیر از خود این صنعت گرفته می شود.
اعلام فراخوان‌های اردکانیان در انتخاب مدیران کارآمد به دلایلی که قبلا نیز به آن پرداخته شد نتوانست جلوی چنین رفتار‌هایی را بگیرد، ولی امیدواریم با حضور مدیران جدید شاهد تصمیم گیری‌های جسورانه‌تر و عقلانی‌تر باشیم.
محافظه کاری‌های فعلی نمی‌تواند مشکل حاد صنعت برق را حل نماید. نیاز به تصمیم گیری‌های بزرگی هستیم که از مردان بزرگ برمی آید. افرادی که خود را وامدار جناح‌های مختلف ندانسته و توان اجرای سیاست‌های اصلاحی را داشته باشند.
در همه شهرستان‌ها و استان‌های کشور، افراد توانمند و باتجربه که اتفاقا همسو با دولت هم بوده به اندازه‌ای هستند که نیاز به واردات از شورا‌های شهر و دیگر نهاد‌های غیرمرتبط نباشد. باور کنید به لطف باز شدن درب دانشگاه‌های بی کیفیت در مقاطع تحصیلات تکمیلی اخذ مدرک دکترای برق ساده از گرفتن کارشناسی یک دهه قبل شده است.
فرقی ندارد دخالت‌های سیاسی انجام شده از سوی طیف موافق دولت باشد یا مخالف آن. هرگونه دخالتی خارج از مجموعه صنعت برق، در فرایند تصمیم گیری‌ها سنگ بنای بدعتی جدید و دوباره را خواهد گذاشت که اثرات آن سال‌ها در صنعت برق می‌ماند. کم نیستند نمونه‌های انتصابات غیرتخصصی و سفارشی که بلای جان این صنعت شده و صرفا منافع فردی و گروهی عده‌ای را در کوتاه مدت تامین کرده است.
پیگیری‌ها نشان از تغییرات جدیدی در سطوح استان‌ها دارد. انتصاب فردی خارج از بدنه صنعت برق، ضمن دهن کجی به صنعت برق و کارکنان آن شرکت، انگیزه پیشرفت را کشته و تلاش برای اثبات کارایی جای خود را به سیاست زدگی و باندبازی می‌دهد.. نباید سیاست مدار بودن یک مدیر مقدم بر تخصص و تجربه وی شود. با انتخاب چنین مدیرانی یک پیام واضح به صنعت برق خواهیم داد و آنهم راه میانبر و راحت‌تر سیاست بازی است.
انتصابات برق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا