برق خودرو

راهنمای جعبه فیوز پراید + جدول راهنمای جعبه فیوز پراید

راهنمای جعبه فیوز پراید

فیوز چیست؟

قبل از اینکه به جعبه فیوز پراید و وظیفه آن بپردازیم خوب است بدانیم فیوز چیست؟ فیوز قطعه‌ای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ بکار برده می‌شود. 

 

 

زمانی که مدار تحت جریان بار بالای غیر طبیعی (اضافه جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار گیرد با قطع کردن جریان برق مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند می‌شود.

 

نقشه های برقی پژو ۲۰۶

 

در خودرو نیز بسته به مدل و سازنده خودرو، سیستم‌های الکتریکی متعددی (هر چند شاید در مورد خودروهای داخلی، صفت متعدد چندان پسندیده نباشد!) وجود داشته و باید در مقابل‎‌ جریان‌های بیشتر از مقادیر نام برده محافظت شوند که این حفاظت نیز بر عهده فیوز است.

نحوه عملکرد فیوز

 راهنمای جعبه فیوز پراید + جدول
جعبه فیوز پراید

اما پیش از دانستن هر مطلبی در مورد جعبه فیوز پراید خوب است در مورد نحوه عملکرد جعبه فیوز بدانیم. فیوزها انواع مختلفی داشته و به تبع آن نیز دارای مکانیزم عملکردی متفاوتی هستند، همچنین فیوزهای مورد استفاده در خودروها دارای المان ذوب‌شونده هستند.

 

راهنمای آموزش برق خودروی پراید

 

این فیوزها دارای یک نوار فلزی هستند که در داخل یک محفظه نارسانا به همراه جرقه‌گیر قرار داده می‌شوند. زمانی‌که جریان بیش از حد مجاز افزایش می‌یابد این نوار فلزی ذوب شده و در نتیجه مسیر جریان، بسته خواهد شد.

جعبه فیوز چیست؟

همانطور که از اسم آن نیز مشخص است جعبه فیوز در واقع جعبه‌ای است که تمامی فیوزها در آن نصب شده و تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند. چنانچه خطایی در یکی از مدارات خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل نموده و اصلاح آن فیوز کافیست.

 

عیب یابی و تعویض فیوز خودرو

جدول راهنمای جعبه فیوز پراید

همانطور که در بندهای فوق ذکر گردید، خودرو پراید دارای تجهیزات الکتریکی متنوعی بوده و هر کدام از آن‌ها نیز دارای جریان مخصوص خود هستند. تصویر زیر نمایی از جعبه فیوز پراید را نشان می‌دهد.

 راهنمای جعبه فیوز پراید + جدول
راهنمای جعبه فیوز

جدول ذیل راهنمای جعبه‌ فیوز پراید را نشان می‌دهد که بر اساس تصویر فوق تکمیل شده است.

ردیف حرف لاتین نام تجیزات حفاظت‌شده نام لاتین روی جعبه جریان نامی فیوز (آمپر)
۱ A برف‌ پاک‌کن عقب P.WIPER ۱۵
۲ B برف‌ پاک‌کن جلو F.WIPER ۱۵
۳ C چراغ مه‌شکن FOG LAMP ۲۰
۴ D فن رادیاتور FAN ۴۰
۵ E فن تهویه هوای درون کابین BLOWER ۱۵
۶ F شیشه بالابر P/W ۳۰
۷ G پمپ بنزین PUMP ۱۰
۸ H کیلومترشمار METER ۱۰
۹ I شیشه گرمکن عقب DEFOG ۱۵
۱۰ J چراغ ترمز و بوق STOP ۱۵
۱۱ K فلاشر HAZARD ۱۵
۱۲ L سیستم صوتی و چراغ اتاق ROOM ۱۰
۱۳ M چراغ عقب TAIL ۱۵
۱۴ N واحد کنترل EGI ۱۰
۱۵ O فندک CIGAR ۱۵
۱۶ P قفل مرکزی DOOR LOCK ۳۰

 تعویض فیوز پراید

فیوز در اثر اضافه جریان عمل نموده و در اصطلاح می‌سوزد، لذا باید تعویض گردد. اولین راهکار برای تشخیص  فیوز سوخته یا سالم؛ بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد این موضوع با چشم قابل رویت است، در غیر اینصورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

 

آموزش کار با مولتی متر

 

برای اینکار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده نمایید. جهت تست کردن، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل نمایید، چنانچه چراغ تست روشن و یا بوق زده شد یعنی اتصال برقرار بوده و فیوز نسوخته است، در غیر اینصورت فیوز دچار مشکل شده و باید عویض گردد.

نکات مهم در تعویض فیوز

به هنگام تعویض فیوزهای معیوب به نکات زیر توجه نمایید:

  • خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش نمایید.
  • جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده نمایید.
  • فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
  • جریان نامی فیوزها بر روی آن نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده ننمایید.
  • همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
  • پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
  • از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل نمایید.

آیا می‌توان به جای فیوز از سیم استفاده نمود؟

 راهنمای جعبه فیوز پراید + جدول
فیوز پراید

در آخرین بخش از مقاله جعبه فیوز پراید و راهنمای وظیفه هر فیوز به یکی از متعددترین سوالات شما عزیزان پرداخته‌ایم. استفاده از سیم به جای فیوز که گهگاه توسط برخی مکانیک‌ها یا خود رانندگان انجام می‌گیرد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که شما عملا عنصر حفاظتی مدار را حذف نموده‌اید و با بروز هر گونه اشکال در مدار مربوطه، احتمال آسیب‌دیدگی تجهیز اصلی وجود دارد.

به عنوان مثال فرض نمایید فیوز مربوط به سیستم صوتی سوخته و شما آنرا با سیم جایگزین نموده‌اید. اگر اتصالی در مدار رخ داده و سیستم صوتی خراب شود؛ هزینه تعویض یا تعمیر سیستم صوتی به هیچ وجه قابل قیاس با هزینه تعویض فیوز نخواهد بود.

سایر تجهیزات الکتریکی در پراید

 راهنمای جعبه فیوز پراید + جدول
جعبه فیوز پراید

پراید را می‌توان یکی از بیشترین خودروهای خیابان‌های ایران لقب داد که با وجود انتقادهای فراوان به آن، کماکان پرقدرت در جاده‌‌ها و خیابان‌ها تاخته و خط تولید آن نیز پابرجاست؛ گویی به این زودی‌ها روز خداحافظی این بازیکن کهنه‌کار نخواهد رسید. تجهیزات الکتریکی این خودرو شامل موارد ذیل است:

  • برف‌ پاک‌کن‌ها
  • فن رادیاتور
  • پمپ بنزین
  • کیلومترشمار
  • فندک
  • قفل مرکزی
  • واحد کنترل خودرو (ECU)
  • فلاشر
  • ترمز
  • چراغ‌ها
  • سیستم صوتی
  • بالابر شیشه
  • و …

چنانچه به هر دلیلی، خطایی در مدارات الکتریکی این قطعات رخ داده و باعث عبور جریان بیش از مقدار نامی شود؛ فیوزهای مربوطه عمل کرده و سلامت مدار تضمین می‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا