دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته – دوربین های شبکه و تحت وب

دوربین های شبکه و تحت وب

امروزه ۲۳ سال از اختراع اولین دوربین تحت شبکه تولید شرکت Axis Communications می گذرد. این دوربین برای اولین بار قابلیت اتصال به اینترنت و سرور را دارا بود. این دوربین در حالت عادی و با رزولوشن نرمال قابلیت انتقال ویدئو به صورت ۱ فریم بر ۱۷ ثانیه را داشته و با رزولوشن CIF با سرعت ۱ فریم بر ۱ ثانیه.

پس از اختراع این دوربین، پیشرفت های چشمگیری در این زمینه صورت گرفت و قابلیت ­ها و ویژگی های جدیدی در دوربین های مداربسته به وجود آمد. برخی از این پیشرفت ها شامل افزایش رزولوشن، قابلیت کارکرد در شرایط با نور کم، قابلیت چرخش بیشتر، ذخیره on-board، قابلیت صوتی دو طرفه و قابلیت انطباق پذیری با ۴K می باشد.

حدود دو سوم از کل دوربین های فروخته شده در سراسر جهان در سال ۲۰۱۸ از نوع دوربین های شبکه بوده اند. کارشناسان بر این عقیده اند که این مقدار در طول پنج سال آینده نیز جهشی چشمگیر خواهد داشت.

همچنین از نظر قیمت نیز دوربین های شبکه در حال رقابت با سایر دوربین های موجود در بازار هستند. به طور متوسط قیمت یک دوربین شبکه در سال ۲۰۱۰ حدود ۵۰۰ دلار بوده که این مقدار در سال ۲۰۱۸ به حدود ۱۰۰ دلار کاهش یافته است.

در حال حاضر ویدیوهای ضبط شده توسط این دوربین ها به راحتی در اختیار تیم امنیت مجموعه تحت نظارت و یا سایر افراد ذی نفع قرار می گیرد. همچنین بر خلاف گذشته به منظور بررسی ویدیوهای ضبط شده نیازی به حضور در مجموعه از نزدیک نبوده و می توان ویدیو های ضبط شده را به راحتی از راه دور مشاهده نمود. به همین منظور افزایش کیفیت رنگ، تصویر و رزولوشن تصاویر و ویدیوهای ضبط شده در این سیستم ها در اولویت قرار گرفته و امروز تا حد زیادی این هدف حاصل شده است. امروزه حتی امکان کنترل دوربین ها از راه دور و با استفاده از گوشی های هوشمند تلفن همراه مقدور است.

محاسبات پیشرفته و نیاز به مصرف توان بیشتر در دوربین های شبکه

پس از گذشت مدتی، نیاز به دوربین های امنیتی و فیلم های ویدیویی ضبط شده توسط این سیستم ها فراگیر شد. لذا نیاز به ذخیره سازی تصاویر و فیلم ها و مدیریت این حجم از داده های ضبط شده احساس می شد. به همین منظور تحقیقات جدیدی در این زمینه صورت گرفت تا این نیاز را با استفاده از تکنولوژی روز و به بهترین روش رفع شود.

پس از انجام تحقیقات گسترده در این زمینه، در سال ۲۰۰۵ تکنولوژی جدیدی برای این کار در بازار ارائه شد اما به عقیده کارشناسان با توجه به اینکه دقت کافی در تکنولوژی ارائه شده وجود نداشت، موفقیتی حاصل نشد که تجربه بدی برای سازندگان و مصرف کنندگان محسوب می شد. در ابتدا این تکنولوژی جدید ارائه شده فروش خوبی داشت اما پس از مشخص شدن ایرادات آن، تحلیل های بسیار منفی در مورد آن ارائه شد که نظر بسیاری از مصرف کنندگان را در مورد سیستم های امنیتی تغییر داد.

در ابتدا کیفیت تصاویر ضبط شده بسیار متفاوت از چیزی بود که امروزه شاهد آن هستیم. کدک های فشرده سازی ویدئو همچون MJPEG در دهه ۱۹۹۰ مورد استفاده قرار می گرفتند. در ادامه و با توسعه کدک H.264 افزایش قابل توجهی در کیفیت تصاویر به وجود آمد. امروزه کدک H.265 مورد استفاده قرار می گیرد که به لطف این تکنولوژی بدون اینکه افزایش قابل توجهی در پهنای باند به وجود آید، شاهد تصاویر با کیفیت HD و ۴K هستیم. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی این دوربین ها، عملکرد دوربین ها در شرایط نور کم نیز به طرز قابل ملاحظه ای بهبود پیدا کرده است.

از نظر پیمانکاران و مجریان سیستم های امنیتی نصب دوربین های شبکه نسبت به گذشته بسیار ساده تر شده است.

همانطور که بیان شد با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در زمینه سنسورها و تراشه های الکترونیکی می توان انتظار داشت که در آینده ای نزدیک شاهد دوربین هایی با عملکرد بسیار بهتر در شرایط نوری کم و همچنین تصویربرداری در فریم های بالاتر باشیم. سیستم های محاسباتی که در داخل دوربین ها قرار گرفته و انجام محاسبات را بر عهده دارند، از نظر سرعت و عملکرد بسیار قوی بوده و تکنولوژی هایی همچون فراگیری ماشین ( Machine Learning ) و هوش مصنوعی (Artificial Intelligence  ) به کلی جای این سیستم ها را نخواهند گرفت؛ بلکه تنها در بهبود و ارتقای سرعت و قدرت پردازش سیستم تاثیر گذار خواهند بود. تکنولوژی دوربین ها به طور پیوسته در حال پیشرفت بوده و قابلیت آن ها در تشخیص رنگ ها، اشیا پیرامون، نوع حرکات در حال بهبود می باشد تا دنیای اطراف خود را با دقت بیشتری تشخیص دهند.

در کل گسترش و پیشرفت دوربین های تحت شبکه تاثیر بسیار گسترده ای در کاربردهای امنیتی و نظارتی داشته است. به طور کلی با انتقال دوربین ها از حوزه تلویزیون مدار بسته یا CCTV ( Closed Circuit Television ) به حوزه شبکه عملکرد بهتر و امنیت بیشتری را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

 

 

ساخت لرزش گیر دوربین

 

دانلود پاورپوینت آشنایی با دوربین های دیجیتال و تجهیزات و اجزای آنها

 

دانلود پاورپوینت دوربین ها و اسکنرهای دیجیتالی

 

آموزش نحوه کار با دوربین ترموویژن یا ترموگرافی

**********************************************************************

آموزش عیب یابی سنسور های خودرو + روش های تست PDF

راهنمای آموزش برق خودرو پراید Pdf

 

دانلود فایل کامل تعمیراتی کلیه سیستم های خودرو چری تیگو ۵

دانلود آموزش برق خودرو پراید pdf به زبان ساده

مسیرهای برق رسانی در محصولات ایران خودرو PDF

آموزش کاربردی شفاف کردن چراغ خودرو + فرمول ترکیب مواد رفع کدری

 

دانلود مجموعه نقشه های سیستم انژکتوری تمامی خودرو های ایرانی

پروژه پایانی کارشناسی رشته مکانیک، خودرو و برق با عنوان: سیستم تعلیق خودرو

پاورپوینت سیستم برق رسانی خودرو

جزوه آموزش برق خودرو سنگین PDF

 

دانلود آموزش برق خودرو پراید pdf به زبان ساده

پاورپوینت سیستم برق رسانی خودرو

جزوه آموزش برق خودرو سنگین PDF

دانلود مجموعه پاورپوینت پویا نقشه های سیستم الکتریکی خودرو پژو ۲۰۶

 

تعمیرات مکانیکی موتور – رشته مکانیک خودرو pdf

دانلود فایل pdf آموزش برق خودرو

آشنایی و تعمیرات سیستم برق خودرو آشنایی با برق اتومبیل

آموزش عیب یابی و تعمیر منابع تغذیه سوئیچینگ PDF

دانلود آموزش برق خودرو پراید pdf به زبان ساده – دنیای صنعت برق (sbargh.ir)

راهنمای کامل خودروی سمند PDF | سمند ال ایکس – دنیای صنعت برق (sbargh.ir)

 

دوربین های شبکه و تحت وب – دوربین های شبکه و تحت وب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا