حوادث برق

حفاظت و ایمنی در برق + اثرات فیزیولوژیکی برق بر بدن انسان

حفاظت و ایمنی در برق

تکنسین برق هنگام انجام کار در بسیاری از وظعیتها و موقعیتهای خطرناک قرار می گیرد .دستوالعمل های آموزشی , قوانین ومقررات و بخاطر سپردن خطرات موجود , هیچکدام نمی تواند وضع کار را کاملا ایمن کند ولی به هر حال تکنسین میتواند بدون اتفاق و یا صدمه شدید کار را به پایان برساند .

آثار فیزیولوژیکی برق بر انسان

مقدار جریانی که میتواند بدونه هیچ مشکلی از بدن انسان عبور کند به ویژگی های جسمی شخص , دامنه جریان , نوع جریان , مسیر و طول مدت عبور جریان بستگی دارد .مقاومت الکتریکی بدن در صورتی که پوست سالم و خشک باشد ۱۳۰۰تا ۳۰۰۰ اهم است . مقاومت بدن در اثر رطوبت کمتر میشود و هنگامی حداکثر است که خشک باشد .خراش, زخم و سوختگی میتواند باعث پایین آمدن مقاومت بدن شود .

 

پریز برق و ایمنی کودکان در برابر برق گرفتگی

 

فرد در مقابل جریان یک میلی آمپر واکنش نشان میدهد , حتی جریان کم مانند ۱۲ میلی آمپر باعث خواهد شد که عضلات دست منقبض  شود , البته آسیب این چنین شوکی بستگی به مدت تماس , وضعیت جسمی و به خصوص  قلبی فرد دارد . به طور کلی جریان ۵۰ آمپر به بالا , کشنده است . جریان های کمتر از این هم در صورتی که از مسیر قلب عبور کنند خطرناک هستند .هنگامی که فرد به علت عبور جریان برق بی هوش شده باشد , حدس زدن مقدار جریان که باعث این بی هوشی شده غیر ممکن است .

در صورتی که تنفس قطع شده باشد , باید فوری تنفس مصنوعی را شروع کنیم .حد ولتاژ خطرناک برای اینکه جریان از ۵۰ میلی آمپر بیشتر باشد ۶۵ ولت است .این ولتاژ برای حد مقاومت بدن محاسبه شده است .

u=1300*0/05=65 v

از نظر نوع جریان ,جریان متناوب به ویژه فرکانس ۵۰ hz از جریان مستقیم خطرناکتر است .

احتیاطهای ایمنی

به علت امکان  صدمه دیدن نفرات  و خطرات آتش سوزی و احتمال خسارت دیدن وسایل و لوازم , تمام اقدامات تعمیر و نگهداری مربوط به دستگاههای برقی باید فقط توسط فرد مجاز انجام گیرد .

هنگامی که دستگاههای در حال تعمیر هستند باید کلید ها قطع و فیوز ها باز شده یاشد و فقط فردی که آنها را قطع کرده یا باز کرده باید آنها را وصل کند در هنگام تعویض فیوز سوخته باید برق به طور کلی قطع شود و سپس فیوز سوخته با فیوز معادل آن از نظر آمپر و نوع جنس عوض  شود .

آثار برق گرفتگی

شوک الکتریکی که ناشی از تماس با مدارات الکتریکی یا اثرات رعد وبرق است تکان دهنده بوده و موجب لرزش می شود.مصدوم معمولا دچار احساس ضربه و تکانهای شدید شده و اگر ولتاژ به قدر کافی زیاد باشد بیهوش خواهد شد و احتمال دارد که روی پوست ودر محل تماس  سوختگی شدیدی ایجاد شود و ماهیچها دچار تشنج موضعی شوند .

 

جزوه ایمنی در برق pdf + کتاب ایمنی در برق گرفتگی

 

شخص , دستگاه ویا سیمی را که باعث ایجاد حادثه شده بیشتر بخود چسبانده و دیگر نمیتواند آن را رها کند که در این صورت ممکن است مصدوم با توقف کار قلب یا تنفس و یا هر دو آنها روبه رو شود .

گاهی ممکن است شوک به اعصاب آسیب رساند و ماهیچها را به تدریج تحلیل داده به طوری که هفته ها ویا ماه ها طول بکشد تا شخص برق گرفته به حالت اول بازگردد.

مراقبت از مصدوم برق گرفته

۱-مصدوم را سریعا از محل تماس با برق دور کنید , اما خود را به خطر نیندازید . این عمل را میتوان به طرق زیر انجام داد

الف-اگر نزدیک کلید هستید آن را قطع کنید .در غیر این صورت برای قطع جریان برق از چوب خشک یا طناب یا کمر بند چرمی , کت, ویا هر وسیله غیر هادی برق استفاده کنید .

ایمنی در برق

ب-سیمها و کابل ها را از منبع تغذیه جدا کنید .اگر کفشهای مصدوم خشک باشد میتوان به وصیله آنها مصدوم را از محل دور کرد .

۲-مطمئن شوید که مصدوم نفس می کشد یا نه . اگر مصدوم هنوز نفس می کشد او را در وضعیت راحت روی زمین دراز کنید , قطعات لباس را روی سینه , گردم و شکم او شل کنید تا نفس کشیدن برای او راحت شود . در این حالت مواظب باشید مصدوم سرما نخورد .

۳-او را از حرکت به پهلو باز دارید چون قلب خیلی ضعیف شده و حرکت در ماهیچها باعث ایست قلبی میشود .

۴-بلا فاصله پزشک را خبر کنید ,  در این مدت تا آمدن پزشک مصدوم را به هیچ وجه ترک نکنید .

۵- اگر مصدوم نفس نمی کشد لازم است که بدون درنگ تنفس مصنوعی را در مورد او اجرا کنید , حتی اگر ظاهرا مرده به نظر برسد .

میزان خطر برق گرفتگی و عوارض بعد از آن

 

جدول عکس العمل فیزیولوژی بدن در مقابل افزایش جریان را نشان می دهد
جریان دایم (مستقیم ) جریان متناوب ۶۰- ۵۰ هرتز شدت جریان میلی آمپر
۱- محسوس نیست احساس عبور جریان و لرزش کم انگشتان ۰/۶ تا۱/۵
۲-محسوس نیست لرزش شدید انگشتان ۲  تا ۳
۳-درد با خارش , احساس گرما تشنج دستها ۵  تا  ۷
۴- احساس گرمای شدید دستها به سختی تکان می خورد ولی می توان آنها را از الکترودها جدا نمود , درد شدید در انگشتان و مفاضلدستها , بی حسی دستها ۸  تا  ۱۰
۵- احساس گرمای شدید تشنج اعضلات تا شانها ادامه یافته و درد شدیدی احساس می شود و تماس با الکترودها را تا ۳۵ ثانیه میتوتن تحمل کرد ۱۱  تا ۱۲
۶- احساس گرمای شدید رها کردن الکترودها به اشکال امکان داشته و تماس با الکترودها را تا ۱۵ ثانیه می توان تحمل کرد ۱۳  تا  ۱۴
۷- احساس گرمای شدید رها کردن الکترودها غیر ممکن است و تعرق دست ها بوجود می آید ۱۵
۸- احساس گرمای شدید, انقباض کم عضلات دست دستها ناگهان فلج میشود , الکترود ها را می توان رها کرد درد شدیدی عارض گشته و تنگی نفس به وجود می آید ۲۰   تا   ۲۵
۹-احساس ازدیاد گرما , انقباض اعضلات , تشنج و سختی تنفس بند آمدن نفس ,لرزش در بطن ها قلب ۵۰   تا  ۸۰
۱۰-بند آمدن نفس(خفگی) قطع تنفس که اگر بیش ار ۳ ثانیه طول بکشد قلب فلج شده و حرکات بطن های قلب قطع می شود ۹۰   تا  ۱۰۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا